Olifant zo groot & melk uit 'n kokosnoot. The end! - Reisverslag uit Colombo, Sri Lanka van Linda Buuron - WaarBenJij.nu Olifant zo groot & melk uit 'n kokosnoot. The end! - Reisverslag uit Colombo, Sri Lanka van Linda Buuron - WaarBenJij.nu

Olifant zo groot & melk uit 'n kokosnoot. The end!

Door: Linda

Blijf op de hoogte en volg Linda

28 Augustus 2014 | Sri Lanka, Colombo

Aubowan allemaal!

Onze reis komt nu dan echt bijna tot een einde, maar afgelopen week hebben we nog hele gave dingen beleefd en daarnaast is het tijd voor de eindbalans :-).

OP SAFARI EN OLIFANTEN ZO GROOT
's Morgens vroeg werden we met een jeep opgehaald voor de safari in Uda Walawe. De zon kwam op boven het park, geweldig om te zien. Uda Walawe lijkt op Afrika alleen missen we 4 dieren van de big 5 ;-). De safari begon met een hele kudde olifanten met baby's. Echt, wat ben ik toch verzot op deze fantastische beesten! Mijn dag kon nu al niet meer stuk :-). Het liefst neem ik er een mee voor in mijn tuin, maar ik vrees dat Toos dan jaloers wordt :-(. Buiten de olifanten en het fantastische landschap hebben we veel pauwen, vossen, buffels, adelaars, pelikanen en veel mooie vogels gezien. Super zo in het wild!

MELK UIT EEN KOKOSNOOT
Na de safari zijn we op ons gemak met de local bus(sen) naar het kustplaatsje Mirissa gereden. Aangekomen in Mirissa sliepen we op de meest fantastische plaats ever, namelijk in een boomhut gemaakt van het hout van mangobomen voorzien van heerlijke relaxstoelen, een hangmat en 2 grote bedden vol met fleurige bloemblaadjes. We kregen geen welkomstdrankje maar een welkomst voetmassage, hoe relaxed! Vervolgens kregen we een verse kokosnoot en hoe... Een kereltje (aapje) klom de boom in en gooide zo een paar kokosnoten naar beneden. En zo zaten wij een paar minuten later op de veranda van onze boomhut een verse kokosnoot te drinken. Wat een sprookje! :-) Spontaan kwam het liedje v.d. tekenfilm Ovide weer in me op (kijk uit malloot, een kokosnoot...) Zie filmpje (als het lukt) voor de vallende kokosnoten. De eigenaar v.d. boomhut was zelf ook erg aangenaam om te zien, dus het hele plaatje was compleet ;-).
Het strand lag 1 minuut verder en ook dit was weer een sprookje; blauw, helder water met hoge golven en witte stranden. De locals hier zijn ook heerlijk relaxed, allemaal een soort van hippies; vrolijke Bob Marleys met een heerlijke 'no worries mentaliteit'. Tot slot de dag afgesloten met een diner aan het strand, verse visjes en reggaemuziek. Wat een leven! :-)

DOLFIJNEN, WALVISSEN EN EEN HAAI BIJ DE BOOT
Nogmaals vroeg op safari maar dit keer een safari op zee. Heerlijk op de boot, een stralende dag en een perfecte dag om te spotten want we hebben veel gezien! Al gauw zagen we dolfijnen bij de boot. Zo leuk om te zien hoe zij steeds tegelijk springen, net een show bij het dolfinarium maar dan in het wild :-). Ook hadden we heel veel geluk en een grote haai gespot heel dichtbij, dat gebeurt maar zelden. Uiteindelijk hebben we ook nog een paar enorm grote, blauwe walvissen zien springen. Super gaaf! :-)
Van alle sensatie moesten we natuurlijk wel bijkomen dus hebben we lekker tot eind de middag op het strand vertoefd en 's avonds lekker vis gegeten aan het strand.
De dag erna verliep niet heel anders, in plaats van de safari dit keer een massage. FF chillen met onze billen en alle indrukken van de reis nog eens overdenken :-).

AANGEKOMEN IN DE HOOFDSTAD COLOMBO
Vandaag eind de middag aangekomen in de hoofdstad Colombo. Een busrit van 5 uur lang waarvan we niet zeker wisten of we er ooit wel heel zouden aankomen. We werden al gauw vergezeld door mevrouw Holle die meteen anderhalve plek in beslag nam. En maar lachen naar ons met haar halve gebit, zo van: "het is goed zo meiden." Nou, mooi niet dus! En dan de buschauffeur... Die dacht werkelijk dat hij Formule 1 coureur was, had het geduld van een paasei en moest dan ook continu volop zijn rem instampen. Onze spieren werden dus volop op de proef gesteld. Mevrouw Holle niet hoor, die bleef gewoon lekker zitten/hangen/chillen waar ze zat/hing/chillde. Gelukkig zijn we aangekomen in onze homestay en gaan we morgen een half dagje Colombo doen waar we onder andere de Dutch Fort gaan bezoeken.

EINDBALANS, HAAT OF LIEFDE?!
Dan is het tijd om de eindbalans van de reis eens op te maken. Voordat we vertrokken vroeg ik me af of ik van India zou gaan houden of het zou haten. Inmiddels kan ik wel concluderen dat ik dat te zwart-wit vind, ik haat het niet en houd er ook niet van. Wel kan ik oprecht zeggen dat ik van Sri Lanka houd. Tijd voor de eindbalans:

Dingen die ik 'haat' oftewel minder vind in India:
Ziekenhuis Varanasi, koriander in het eten, over het algemeen de mensen in het noorden, continu stiekem op de foto gezet worden, de enorme drukte altijd, chaotische verkeer en constante getoeter, hardheid v.d. mensen, de mannen/machocultuur en dus positie v.d. vrouw, het continu afgezet worden, de enorme contrasten in het land, plassen in de nachttrein, de geur over het algemeen en tot slot de muggen (zo ook in Sri Lanka). Wat die beesten nou toevoegen in deze maatschappij is me nog altijd een raadsel!!

Dingen waar ik van houd in India:
Duidelijk het smaakvolle en pittige eten (Laura deelt deze passie niet, haha), de meeste mensen in het zuiden, de vrouwen en kindjes, enkele knappe kerels, de mooie Hindoetempels, de Taj Mahal, makkelijke bereisbaarheid en de massages.
Wij hebben nauwelijks natuur gezien in India omdat we bewust voor Sri Lanka hebben gekozen. Ik ben er van overtuigd dat de natuur in India ongetwijfeld ook fantastisch is.

EINDBALANS SRI LANKA
De frisse geur, de ruimte, de natuur, de dieren en de vriendelijkheid van de mensen zijn hier duidelijk hoogtepunten. Natuurlijk proberen ze ons hier ook af te zetten maar het gaat allemaal met een lach, ze zijn niet zo gejaagd en hard als in India. Ik denk dat ik Sri Lanka zo leuk vind omdat ik toch meer een natuurmens ben. Groene natuur, bergen, schone stranden en wilde dieren geven gewoon veel energie. Vriendelijke mensen ook en daarom heb ik ook zo genoten van de busritten; de vrolijkheid binnen en de natuur buiten :-).

Laura kan zich (op het pittige eten na) ook helemaal vinden in deze eindbalans.

Zaterdag gaan wij reizen via Delhi en Frankfurt en zondagochtend komen wij weer aan in Nederland. Dat wordt meteen schakelen gezien het Hollandse klimaat maar ook omdat de dag erna het nieuwe schooljaar weer begint. Ik heb in ieder geval genoeg energie opgedaan om er weer tegenaan te gaan! En Laura genoeg energie om de verfkwasten te pakken en haar nieuwe huisje te gaan inrichten! :-)

Bedankt weer voor jullie leuke en inspirerende berichtjes, het blijft altijd leuk om de reis een beetje te delen en de berichtjes te lezen. Hopelijk wordt er bij thuiskomst een kokosnoot uit de boom geschud... Oh nee, back to reality :-).

Liefs!

• 28 Augustus 2014 - 18:22

RoGem:

Laura, Linda,
    Wij vinden de foto's kei-leuk. De beschrijvingen van jullie wild en zee safari's heel leuk om te lezen dus moet de werkelijkheid nog veel mooier geweest zijn, dat moet gewoon een energie-boost geven.
    Ik denk dat je een eindbalans geeft die je inderdaad zelf ervaren moet hebben.

Linda, Laura goede thuisreis gewenst.

RoGem, Dinteloord

ps. Linda, maandagmorgen 1-9, 09.30u aanwezig, start plenair

• 28 Augustus 2014 - 19:23

Willem Coenen:

Fantastisch dat verslag. wat en rijkdom om dit mee te kunnen maken.

Goede reis terug.

• 28 Augustus 2014 - 21:41

Serap:

Meiden wat een geweldige verhalen weer. En de foto's zijn zo moooi!!
    Jullie hebben genoeg dieren gezien deze reis, ik wilde jullie vragen om mee naar Artis te gaan maar daar hebben jullie vast geen zin in! ;)
    Wat een ervaringen hebben jullie weer opgedaan zeg echt fantastisch! Zoals Lautje al zei jullie zijn weer wat rijker.

Ik kijk enorm uit naar jullie terugkomst, een hele fijne en vooral veilige reis terug.
    Ik hou van jullie en tot snel.

• 28 Augustus 2014 - 22:01

Corrie:

Hoi meiden,

heerlijk dat Sri Lanka zo een mooie afsluiting is van jullie vakantie. Nog zoveel mooie dingen gegaan en zoals ik gelezen heb in het leuke verslag beide weer een hoop energie op gedaan.

goede reis en tot zondag.

Heb voor jullie het zonnetje besteld.

liefs Piet en Corrie
    xxx

• 28 Augustus 2014 - 22:26

Ad:

Hoi Linda en Laura

Ik heb weer met veel plezier de reisverhalen gelezen en foto' s bekeken
    Soms was het wel spannend en dacht ik " wegwezen daar ".
    Uiteindelijk is het goed gegaan met een mooi slot
    Zo is het bij mij in elk geval over gekomen
    Bedankt dat ik mee mocht kijken en goede reis naar huis

Groetjes
    Ad

• 28 Augustus 2014 - 23:49

Pierre:

hoi Linda, wat een mooi verhaal weer, die het leest, reist mee en geniet mee, mooi ik heb mee genoten van je reis, wel thuis
    Groetjes Pierre

• 29 Augustus 2014 - 10:38

Laetitia :

Zelf net terug van een fantastische vakantie aan het Lago Maggiore Italië en vanochtend eens gaan zitten om jullie verhalen te lezen. Het leek wel of ik een goed boek zat te lezen! Kippenvel, emotie, herkenning, lachen maar vooral de drang om door te lezen.....in 1 woord: PRACHTIG!

Ik ben dankbaar dat ik deelgenoot mocht zijn van een reis was jullie nog lang over na zullen praten.

Alvast een hele goede reis en welkom terug!

Lieve Linda, ik knuffel je maandagochtend enne...bier koud en de hamburger in het vet? Kom ik weer lekker aan je zij zitten in de aula ;-)

• 29 Augustus 2014 - 12:35

Nannie Beijaerts:

Hoi meiden

Na het opmaken van de eindbalans slaagt de weegschaal gelukkig ver naar de positieve kant door! Ik wens jullie een goede terugreis en doe zuinig met de gekregen energie, jullie zullen die hard nodig hebben de komende tijd! En Linda fijn om je snel weer te zien.

Liefs Nannie

• 30 Augustus 2014 - 11:57

Piet En Els:

Hallo Linda en Laura ,een mooie afsluiting van jullie reis. De reis, die we met jullie mee mochten maken loopt nu dus helaas ten einde. We hebben genoten Een heel voorspoedige terugreis gewenst en succes voor het volgende schooljaar.

Bergse groetjes Piet en Els.

• 31 Augustus 2014 - 14:02

Jos En Nel:

OHHH wat een snoesjes die kindjes., enne.... weer genoten van de reisverslagen. Het was weer ontzettend boeiend en ook wel spannend soms, heeeeeel erg spannend !!!! Maar het is allemaal mooi afgesloten in Sri Lanka en hartelijke groeten van ons

Jos en Nel

• 01 September 2014 - 13:13

Anna Liem:

Welkom back Linnepin!

Hahaha koriander! Ieuw!

Tof je verhaal te lezen, maar ook tof dat je nu weer terug bent, we misten je gisteren op het veld!