Laos & Laotiaans stapavontuur - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Linda Buuron - WaarBenJij.nu Laos & Laotiaans stapavontuur - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Linda Buuron - WaarBenJij.nu

Laos & Laotiaans stapavontuur

Door: Linda

Blijf op de hoogte en volg Linda

21 Augustus 2010 | Laos, Luang Prabang

Sabaydee!

Hier een verslag vanuit Laos! Hier inmiddels alweer een paar dagen en inmiddels een beetje gewend geraakt aan het Laotiaanse leven :-). Het is namelijk weer even wennen omdat het weer een ander land is. Het eerste dat me opviel was dat ze hier weer aan de rechtse kant v.d. weg rijden! Ik was eindelijk gewend niet overreden te worden met oversteken in Thailand, moet ik nu weer de andere kant eerst uitkijken ;-). Ook weer een nieuwe munteenheid, namelijk de kip. (Heb heel de tijd de neiging om in kippen te spreken bij een meervoudig bedrag :-)). Ook Laos zelf is weer anders dan Thailand; erg mooi, prachtige natuur en de stad zelf wat minder rommelig dan Thailand en erg schoon. De mensen zijn weer erg vriendelijk en lief.

18 augustus zijn Anique en ik met de 2-daagse slowboat over de Mekong-rivier naar Luang Prabang in Laos gevaren waar we nu dus zijn. In de slowboat uren lang gezeten op een kleine houten bank, niet erg comfortabel maar toch de lange en mooie rit goed overleefd met een hoop eten en drinken :-). 's Avonds in een dorpje geslapen en gezellig met alle andere slowboatreizigers drankje gedaan in de bar. De volgende ochtend weer verder met de slowboat en het was echt weer een schitterende tocht met strak blauwe hemel, groene bergen en bomen en het bruine water v.d mekong, echt een schitterend plaatje. Het plaatje werd compleet door de schattige kindjes spelend aan de oever! Op de boot trouwens ook Nederlandse Liset ontmoet die nu ook even met ons mee reist. Nu met zijn 3en delen we een kamer in een goed guesthouse in Laos, erg gezellig! :-) (En vooral een grote meidentroepkamer!)

Heb hier in deze stad de laatste dagen erg het gevoel op vakantie te zijn ipv aan het backpacken. Het is namelijk de afgelopen dagen stralend weer geweest, we hebben echt heerlijk gegeten op een terras uitkijkend op de rivier met ondergaande zon, zijn voornamelijk bezig met relaxen, eten en drinken. Klinkt dus echt als vakantie ;-). Ook in Laos uiteraard een Laotiaanse massage uitgeprobeerd en ook in Laos zijn deze fantastisch! Pure ontspanning op vakantie ;-). Gister en vandaag hebben we gegegeten op de markt, nou echt in 1 woord geweldig! Ben daar gewoon helemaal in m'n element :-). Voor 10.000 kip (lees 1 euro) krijg je een bord en kun je je bord vol scheppen met wat je maar wilt uit het buffet. Echt heerlijk gegeten dus en vandaag als toetje nog een grote vis geroosterd en jah echt waar, ik vond het heerlijk! :-) Verder is het Laotiaanse eten niet echt heel anders dan Thailand tot nu toe maar eens kijken of ik eens dees dagen nog een Laotiaanse specialiteit kan verorberen :-).

Maar goed, gisteren hebben we ons gewaagd aan het Laotiaanse stapleven. Na het eten zijn we richting een bar gegaan. Ja, best vroeg maar de sluitingstijden zijn in Laos zeg maar net iets vroeger dan in Nederland, namelijk om 23uur voor de barretjes en 24u voor de discotheek! Haha. In een leuke bar hebben we heerlijke cocktails gedronken en een potje gepooled met onze Franse Laotiaanse vriend (reist al een paar dagen zo'n beetje met ons mee). Hij heeft ook een naam, maar die zijn we eigenlijk alle 3 vergeten :-$, terwijl hij wel Anique, Liset en Linda weet, hihi. Maar hij is heel aardig hoor! De cocktails gingen er goed in, heerlijk met coconut :-). Na het poolen nog meer cocktails verorberd en tevens Lao biertjes (kosten tussen de 0,80 en 1 euro voor meer dan een halve liter fles!) en toen hebben we ons gewaagd aan de Laotiaanse disco van Luang Prabang. Een hele ervaring, haha. We kwamen binnen in de disco met alleen locals en er was een liveband; nou echt geloof mij: ik ben nog beter om aan te horen als ik karaoke zing! Het was namelijk ECHT niet om aan te horen!! Wel supergrappig om te zien en te horen en de locals los te zien gaan. Gelukkig ging er later een DJ draaien die dat steeds beter deed en op een gegeven moment kwam zelfs 'miami bitch' nog voorbij ;-). (Voor de gene die deze afterparty hebben meegemaakt ;-)). Tjah, en toen was het stapavontuur dus afgelopen om 0.00! Haha..

Vandaag de dag goed gestart met een superontbijt, namelijk een lekker warme Franse grote baquette gezond. Lang leve de Franse invloed in Laos :-). Toen hebben we met zijn 4-en een tuk-tuk gehuurd voor een dag om een hele grote en vooral prachtige waterval te bezoeken. Ten eerste al een heerlijk ritje met de tuk-tuk want het was weer een prachtig uitzicht. Laos is echt schitterend en minder toeristisch. De locals onderweg zijn zo leuk; vaak met een punthoedje op zwaaien ze naar ons of werken ze op de mooie rijstvelden. Ook de waterval was echt schitterend! Anique, onze Fransman en ik zijn nog naar de top geklommen v.d. waterval. Een hele pittige en best gevaarlijke trip, maar het uitzicht echt de moeite waard. Helaas verloor onze Franse vriend zijn evenwicht aan de top bij het maken v.e. foto waardoor mijn camera nogal nat is geworden en die nu dus niet echt meer goed in werking is. Daar baal ik echt als een enorme stekker van, maarja hij deed het ook niet expres en het was ook echt spekglad. De gemaakte foto's zijn nog gewoon goed maar hopelijk kunnen ze mijn camera hier gaan fiksen want dit is echt kut.
Morgen vertrekken we naar Vang Vieng om daar prachtige grotten te gaan bezoeken en om te gaan tuben :-). Tuben is met een band boven aan de rivier starten en naar beneden varen/tuben en bij elke rivierbar een drankje/biertje pakken en weer verder te gaan. Klinkt goed he?!

Nou, tot zo ver Laotiaanse avonturen. Nu ga ik even tot Budha bidden of hij mijn camera kan fiksen :-).

Heel veel liefs uit Laos en tot snel!!

  • 21 Augustus 2010 - 15:25

    Douwe En Daphne:

    Hi Linda,

    Goed om je weer te lezen. Zo te lezen zijn ze in Laos dus van de Budha. Tja het kan geen kwaad om te vragen of je camera weer goed werkende te krijgen ;)
    Leuk om te horen dat je toch wel je mensen weet te vinden die ook alleen begonnen zijn. De eenzaamheid is er dus denk ik een beetje vanaf.
    Heel veel plezier nog.
    gr en xx

  • 21 Augustus 2010 - 18:00

    Leonie:

    jeetje zelf daar hebben ze miami bitch!! met dat liedje is elk feest leuk!!
    zo'n afterparty doen we weer hoor als je weer terug ben in Nederland!

  • 22 Augustus 2010 - 00:48

    Jack:

    ja is weer een heel ander land heee ik zag het als thailand alleen dan jaren terug maar ook in laos heb je van die kamikaze bus bestuurders gewoon je ogen dicht doen en hopen dat het goet gaat was je net een beetje thais aan het leren of niet echt ?? chang weet je natuurlijk wel hee want die zijn echt geweldig ik weet dat laos heel mooi is ik heb de fast boat genomen maar is ok niet alles hoor geniet er van maar dat doe je wel gr jack

  • 22 Augustus 2010 - 07:11

    Janneke:

    Haai linda!

    Wat heb je weer een leuk verhaal geschreven. klinkt allemaal weer super. En een paar dagen vakantie kan toch ook geen kwaad?
    Geniet er nog maar lekker van.

    xxx Janneke

  • 22 Augustus 2010 - 08:11

    Yoka:

    Je hebt weer leuke dingen mee gemaakt Linda.
    Wel jammer van je camera.
    Ik heb ook weleens mijn camera nat gehad, en hem toen heel simpel met een haarföhn voorzichtig droog geblazen.
    Ik weet niet of iemand zo'n ding bij heeft.
    En je batterijen er ff uit halen want die gaan echt heel snel roesten als ze vochtig zijn.
    Ik ga duimen voor je dat je snel weer foto's kunt maken want ik ben bij ieder verslag van jou altijd mega nieuwsgierig hoe alles er uit ziet daar.
    Groetjes en veel plezier weer.

  • 22 Augustus 2010 - 10:45

    Saskia:

    Hey Linda,

    Wat een leuke dingen heb je gedaan. Dat tuben klinkt erg gaaf. Hopelijk kan je camera gefikst worden. Veel plezier nog daar.

    Xxx Saskia

  • 22 Augustus 2010 - 12:36

    An En Willem:

    Nou Linda wat maak je allemaal wel mee en gelukkig met vrienden en vriendinnen, hopelijk kunnen ze je camera drogen en dan nakijken anders wordt het toch een nieuwe denk ik, ga eesrst maar tuben en dan een goed glas bier, dan is sind die camers klaar.
    Groeten van ons allebei

  • 23 Augustus 2010 - 09:47

    Tointine:

    Hey meid!
    Echt weer super om te lezen. Je maakt echt leuke dingen mee. Hoop dat je camera gemaakt kan worden! Even een update van school: ik kon het niet afronden op zomerschool, want het moest toch weer bij Frank Post ingeleverd worden vandaag... Ik heb wel begeleiding gehad van Ruud Hirdes, maar ik heb er niet heel veel vertrouwen in. Deze week hoor ik als het goed is of ik nou eindelijk klaar ben. Ik ga over een paar uur weer op vakantie. Veel plezier nog meid!
    xxxx

  • 23 Augustus 2010 - 17:27

    Annie B.:

    Nou Linda...je beschrijft hetgeen je meemaakt en ziet zó beeldend dat foto's bijna overbodig zijn!!!
    Maar toch...

  • 24 Augustus 2010 - 08:05

    Alain:

    Hoi Linda,

    Leuk om weer eens van je te horen. Marloes en ik zijn net een weekje geleden terug gekomen van vakantie dus heb ik helaas wat berichten gemist.

    Geniet van je "vakantie" en ik hoop dat je camera snel gemaakt kan worden.

    Groetjes Alain

  • 24 Augustus 2010 - 20:01

    Nannie:

    Hoi Linda,

    Jeé, ik denk dat die Budha toch wel een goeie gids is. Je komt werkelijk op de mooiste plekjes en ontmoet lieve mensen. Eten en drinken in overvloed en kost bijna geen kip.Klinkt echt super daar..nou meid geniet nog lekker, time goes fast, voor je het weet zit je met je ouders in Vietnam en sta jij weer bij de geit op 11/11! Liefs uit Halsteren Holland. xx

  • 25 Augustus 2010 - 23:19

    Sjaak:

    Ha Nel,
    echt weer iets voor jullie om de naam van die Fransman te vergeten, haha!
    Ik krijg wel honger van die foto hoor!
    Ook erg mooie foto's van de watervallen.

    XxX

  • 30 September 2010 - 17:34

    Sofie:

    ahhhh wat ben je toch lekker aan het genieten van het eten en het weer en de mooie mooie mooie omgeving!!!!!! ik wist niet dat Laos zo mooi en schoon was! :D ik ben weer eens benieuwdddd!! haha

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Linda

Verhalen en foto's van mijn reisavonturen!

Actief sinds 18 Juni 2010
Verslag gelezen: 620
Totaal aantal bezoekers 116811

Voorgaande reizen:

01 Augustus 2014 - 31 Augustus 2014

India & Sri Lanka

26 Juni 2013 - 04 Augustus 2013

Borneo, Sulawesi, Maleisië en Singapore

30 Juni 2012 - 11 Augustus 2012

Backpacken Australië

13 Juli 2010 - 04 November 2010

Reis door Zuid-Oost Azië

Landen bezocht: