India op haar best! - Reisverslag uit Bangalore, India van Linda Buuron - WaarBenJij.nu India op haar best! - Reisverslag uit Bangalore, India van Linda Buuron - WaarBenJij.nu

India op haar best!

Door: Linda

Blijf op de hoogte en volg Linda

18 Augustus 2014 | India, Bangalore

Hoi hoi!
Hoe is het daar in het zomerse kikkerland? Thanks voor alle leuke, creatieve en meelevende berichtjes op het vorige verslag, altijd fijn om te lezen :-). Hier gaat het goed! Ook met de gezondheid van Laura. Het is bizar om te bevatten dat, als het aan dat belabberde ziekenhuis had gelegen, we pas sinds enkele dagen weer op pad zouden mogen. Gelukkig hebben we veel leukere dingen mogen beleven afgelopen week!

SLOPPENWIJK TOUR IN MUMBAI
Vorige week hebben we een tour door de grootste sloppenwijk van Mumbai gedaan. In deze 'slum' is de film slumdog millionaire grotendeels opgenomen. De gids kwam zelf uit de slum, wat het extra interessant maakte. De tour was erg indrukwekkend. De wijk bestaat uit allemaal kleine hutjes/krotjes die erg dicht op elkaar staan. Ook heb je er gewoon winkeltjes, schooltjes, een kerk, moskee, tempel en een deel geasfalteerde weg. De 'straatjes' v.d. slum zijn enorm smal en werkelijk overal staan spullen en rotzooi en bergen met afval. De huisjes zijn verschillend; sommige van steen en sommige van golfplaten of zeilen en de mensen die de 'huur' niet kunnen betalen slapen op straat. Wat ik erg positief vind is dat er veel (en hard) wordt gewerkt in deze slum, de overheid stimuleert dit. Allereerst zijn we bij een plastic- en aluminiumrecycling gaan kijken. Erg goed om te zien dat ze bergen met plastic zooi verzamelen en het vervolgens recyclen en exporteren. Ook maken ze in de slum zeep, potten en leren spullen.
De slum in Mumbai is de 3 na grootste slum ter wereld. 60% v.d. 18,4 miljoen inwoners in Mumbai leeft in een slum, onvoorstelbaar veel! Erg indrukwekkend om te zien, ik kan me er geen enkele voorstelling van maken om te leven in een slum. Ik heb het leven hier kunnen proeven, maar begrijpen doe ik het niet.
Binnen de slum hangen er ook veel verschillende geuren; soms is de stank niet om te harden. Al die geuren in India. .. Ik denk dat het me minstens een jaar van mijn leven kost! ;-).
Ook heb ik een aantal baby-Toosjes gezien in de slum, zielig en kansloos die beestjes. Ik denk dat ik mijn kitten Toos (klein India) bij thuiskomst maar eens ga bijbrengen hoe haar leven ook kan zijn, ook al denk ik dat ze er (zoals altijd) gewoon schijt aan heeft :-).

Na de tour zijn we op eigen houtje terug gegaan met de trein. Er zijn hier aparte coupés voor vrouwen waar wij dus zijn gaan zitten. Erg leuk tussen de vriendelijke, kleurrijke vrouwen en giechelende meisjes. Ineens bleek dat de trein niet verder ging en een groepje meisjes probeerde dit met een half woord Engels aan ons uit te leggen. Wij volgden hen naar een ander perron waar bleek dat we toch weer heel rap naar een ander perron moesten. Net de NS! Het enige verschil met de NS is dat ze hier als een malle over de sporen zelf rennen, wat een heerlijke chaos! :-) Wij zijn achter de meisjes aan gerend en uiteindelijk net op tijd de megavolle vrouwencoupé in gesprongen. De meisjes vonden het hele spektakel met ons maar al te prachtig. Wij ook :-).

MUMBAI OP DE BONNEFOOI
De dag erna hebben we lekker op de bonnefooi de trein genomen naar West-Mumbai. We hadden geen idee welke trein we moesten nemen naar het westen maar gelukkig werden we op sleeptouw genomen door een hele aardige meid. Het is leuk en interessant om met deze meiden en vrouwen te praten. Het voelt fijn en veilig in de vrouwencoupé, zonder de dominantie v.d. mannen te voelen. In West-Mumbai hebben we het (niet mooie) strand bezocht, heerlijk gegeten aan de boulevard, een shoppingmall bezocht en ijskoffie gedronken bij het westerse Coffee Day (een soort Starbucks). Een heerlijk dagje zo! :-) Het is soms gewoon erg fijn om ff te ontsnappen uit de chaos, uit het dagelijkse leven in India met haar contrasten, vele mensen en geuren. Gewoon ff anoniem zijn.
Gelukkig werd het, toch wel negatieve, beeld van de Indische mensen, in Mumbai langzaamaan bijgesteld.

De dag erna zijn we met een bootje naar Elephanta Island gevaren. Een erg rustig eiland met wat tempelgrotten. Niet heel bijzonder maar wel lekker rustig tussen al het groen. Alhoewel ik niet geheel rustig was toen ik mijn grote vriend 'de (brutale) aap' zag. Ik had meteen een deja vu naar vorig jaar toen de brutale aap mijn spullen jatte :-).
Later op de middag namen we het bootje terug. Helaas ging het stormen en zaten we dus zeiknat op de boot. Een erg wilde rit! Blij dat we niet omgekiept zijn, het scheelde soms niet veel :-).
Het bleef slecht weer (herkenbaar misschien?! ;-)) dus besloten we een Bollywood film te gaan kijken aangezien Mumbai de Bollywood stad is. Helaas worden alle Bollywood films in Hindi gesproken en niet ondertiteld. Daarom besloten we naar een westerse cinema te gaan en een Amerikaanse film te kijken. Nou, ik denk dat deze film nog slechter was dan een Bollywood film in Hindi maar ach, prima tijdverdrijf :-).

ZUIDELIJK GOA, WERELD VAN VERSCHIL
Met de nachttrein zijn we vanuit Mumbai naar Goa gegaan. Op zich een prima rit maar er was erg veel herrie door schreeuwende kinderen samengaand met minstens 10 verschillende geluiden van videospelletjes. Wij dachten, die kids gaan zo slapen maar een man in onze coupé vertelde ons van niet; hij vertelde dat Indiërs vaak schijt hebben aan anderen. Ik begrijp wel een beetje wat hij zegt; auto's stoppen nooit voor je, mensen kruipen regelmatig voor, duwen je (met tas en al) opzij of zijn onbeleefd. Er heerst een bepaalde hardheid in India. Ik vraag me af hoe het komt; contrasten? Mannencultuur? Enorme drukte? Gelukkig wordt dit inmiddels regelmatig goed gemaakt door de wel oprechte en behulpzame mensen.

Uiteindelijk eind de ochtend aangekomen in Goa wat aan de kust ligt. Hier dachten we een bus te nemen naar ons dorp maar dit bleek niet mogelijk. Alle taxi's en tuktuks waren ook binnen no time weg! Zo enorm druk! We kwamen er ook achter waarom want het bleek independenceday te zijn en dus waren de mensen een lang weekend vrij. Oei! Na lang wachten konden we een taxi delen met 2 jonge Indische kerels die lekker gingen feesten in Goa. Of we 's avonds mee gingen naar een Indische karaokebar... Uhh nee bedankt, Laura zou er spontaan weer oorontsteking van krijgen!!!
We merkten al gauw dat Goa een party- en drugsoord is met veel clubs, hippies en 'hangover menu's'. Prima maar niet voor ons nu, wel fijn dat de locals hier gewend zijn aan westerlingen, dit gaf ons een hoop rust. Eind de middag zijn we lekker naar het strand gegaan en hebben we genoten van het strand en de dolblije locals hier. Happy indenpendenceday! :-)

De dag erna wilde ik wat oude kleding wegbrengen naar een opvangtehuis voor straat- en slumkids. Dit tehuis is opgericht door een Britse vrouw. Leuk en mooi om te zien. Ze halen de kids uit de slums en bieden ze educatie, zorg en de ruimte om kind te zijn. Mooi!
's Middags was het tijd voor yoga. Leuk om eens te doen! Ik voelde me oprecht zen erna. 's Avonds nog meer zen nadat we een stevige massage hadden genomen :-).

Gisteren zijn we met lokaal transport naar Old Goa gegaan. Altijd een uitdaging dat lokaal transport, ik hou ervan! :-) De locals wilden maar weer al te graag met ons praten. Soms leuk, maar soms is het ook erg fijn om gewoon lekker uit het raam te staren en weg te dromen :-).

LAATSTE (LUXE) DAGEN INDIA
Vandaag zijn we naar Bangalore gevlogen. Mijn buurman heeft hier een kennis, genaamd Santhana, en met hem hadden we hier afgesproken. Hij stond ons al op te wachten op het vliegveld. Super leuk! Als klap op de vuurpijl heeft deze beste kerel een mega luxe hotel voor ons geregeld! Hier bracht hij ons naartoe en we wisten ons werkelijk geen houding te geven. Staan we daar met onze backpacktassen, knot op ons kop en flodderkleren haha. Aan de receptie werd ons gevraagd naar onze businesscard. Uhh watte? ' Your businesscard madame'. Wij schaapachtig naar elkaar kijken. Gelukkig kon Santhana ons redden met zijn visitekaartje en hebben we daarna ff erg gek gedaan op onze megakamer met kingsize bed haha.
Hierna stond hij erop om ons mee uit eten te nemen. Natuurlijk volop in stijl en dus hebben we mogen genieten van allerlei lekkere vis- en vleesgerechten. Ontzettend lief en gastvrij. Morgen neemt hij ons ook nog een halve dag op sleeptouw. Wat zijn we toch een mazzelaars :-).

Ik denk dat het goed is dat we met dit beeld India mogen verlaten. Het toch wat negatieve beeld van het noorden (buiten de fantastische dingen die we er gezien hebben), is richting het zuiden erg bijgesteld. Hoe zuidelijker we kwamen, hoe menselijker het werd dus dat belooft veel goeds voor Sri Lanka waar we morgenavond heen vliegen voor weer nieuwe en heel andere avonturen! :-)

Love,
L & L

  • 18 Augustus 2014 - 19:36

    Joran:

    Hey! Weer een mooi verslag! Blij om te horen dat het een leukere week was! Zou je die recepten van de hangover-menu's even kunnen achterhalen ;)

    Veel plezier nog!

  • 18 Augustus 2014 - 20:06

    Peter En Willeke:

    He mazzelaars ,

    Wat fijn dat het goed gaat op reis en leuk dat je zo'n geweldig hotel hebt nu.

    Ik zag de foto's van de slum en dacht toen aan al die mensen in Nederland die hier
    lopen te klagen dat ze het slecht hebben. Ze hebben geen idee.
    10 miljoen mensen die daar wonen !!

    Die aankomst van jullie in dat hotel had ik wel willen zien. Is iets uit een film. Volgende keer google bril opzetten graag !
    Dan kunnen wij genieten van de beelden.

    Je mist niks van thuis. Hier regen en wind. Temperatuur laag.

    We wensen jullie nog veel plezier en doe voorzichtig.

    Kussen

    Peter en Willeke.

  • 18 Augustus 2014 - 21:30

    Corrie:

    Hoi weer genoten van het verslag. Heerlijk dat jullie zoveel verschil in mensen, geuren, eten, transport, en omgeving mogen meemaken. Weer een rijke ervaring.

    Geniet nog van de luxe die er nu is en ook in Sri Lanka.

    liefs Piet en Corrie


  • 19 Augustus 2014 - 09:57

    Hans:

    Hey Linda,

    India klinkt wel heel indrukwekkend als ik de verhalen zo lees. Maar wel erg gaaf. Geniet er nog even van, Sri Lanka schijnt een stukje 'relaxter' te zijn.

    Enjoy en zie je wel weer een keer in Nol.

    x
    Hans

  • 19 Augustus 2014 - 11:36

    RoGem Dinteloord:

    Linda en Laura, gezien jullie eerste foto's bij dit verslag moet de indruk groot zijn. Niet te vergelijken met 'ontwikkeld' Nederland.
    Als jonge meiden zijn jullie nog best lenig, (foto's) Alvast gerekt en gestrekt voor de competities in september a.s. Doe vooral veel zonnevitamientjes op nu jullie naar het zuiden afzakken. Veul nattigheid hier!
    Ik sluit mij aan bij de andere reacties; geniet van India en de happy locals!

    Enjoy en take care!!

    Gr. RoGem, Dinteloord.

  • 19 Augustus 2014 - 19:29

    Jeroen En Judith:

    Mooi verhaal..
    Heb little India getracht zich hier bewust van te maken maar er veranderd schrikbarend weinig..
    Soms vermoed ik dat ze doof is, Oost Indische doof om precies te zijn..
    Ze eist eten, drinken en veel aandacht op en duldt geen tegenspraak..
    Verwend katjes zo ik zo zeggen..

    Bizar de wereld van de sloppenwijken..wel goed om te zien dat verbetering ( ookal zijn het kleine stappen)gestimuleerd wordt.. En tsja natuurlijk besef je dat wij hier klagen over relatief kleine dingen maar goed wij wonen dan ook niet in India en het is gewoonweg niet vergelijkbaar.. Wel altijd mooi dat je je zo bewust ben van de enorme verschillen en het "geluk" dat je niet in die armoede hoeft op te groeien en moet (over) leven..

    Queens off India.. Het is een reallife bollywood film waar jullie inzitten.. Weten jullie zeker dat het niet stiekem gefilmd wordt en dat er een serie gaande is over jullie op de locale mumbay zenders?!

    Zo zie je maar dat ook in het ZUIDEN van India het menselijker is.. Dan zie ik wel een vergelijking ik met Nederland.. Ik verwijs natuurlijk naar het prachtige zuid Holland waar het ook goed ontwikkeld is en mensen zo oprecht zijn.. Al het goede komt uit...?!!!! Precies!! ;-)

    Geniet er van meiden want times fly when you are healty and happy!
    Take care

    X van ons




  • 21 Augustus 2014 - 23:21

    Marloes:

    Lieve L&L

    Wat een geweldig verslag weer om te lezen en wat een indrukken allemaal! Gelukkig zien jullie nu ook steeds meer de positieve dingen van het land en de mensen. Hoe Zuidelijker hoe vriendelijker dus, dat beloofd wat voor jullie eindstation Sri Lanka! Wat zal dat geweldig worden! (lees: IK WIL OOK!!)
    Alles van de afgelopen weken verwerken en genieten van de rust. Leuk dat julliee die rust al heb kunnen ervaren bij yoga en natuurlijk in dat super de luxe hotel!! :-)
    Geniet van het laatste gedeelte van jullie reis. Ik kijk stiekem al een beetje uit naar je thuiskomst!!

    Lots of love,

    Marloes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Linda

Verhalen en foto's van mijn reisavonturen!

Actief sinds 18 Juni 2010
Verslag gelezen: 393
Totaal aantal bezoekers 116750

Voorgaande reizen:

01 Augustus 2014 - 31 Augustus 2014

India & Sri Lanka

26 Juni 2013 - 04 Augustus 2013

Borneo, Sulawesi, Maleisië en Singapore

30 Juni 2012 - 11 Augustus 2012

Backpacken Australië

13 Juli 2010 - 04 November 2010

Reis door Zuid-Oost Azië

Landen bezocht: