Verfrissend, vrolijk en natuurrijk Sri Lanka - Reisverslag uit Embilipitiya, Sri Lanka van Linda Buuron - WaarBenJij.nu Verfrissend, vrolijk en natuurrijk Sri Lanka - Reisverslag uit Embilipitiya, Sri Lanka van Linda Buuron - WaarBenJij.nu

Verfrissend, vrolijk en natuurrijk Sri Lanka

Door: Linda

Blijf op de hoogte en volg Linda

24 Augustus 2014 | Sri Lanka, Embilipitiya

Aubowan vanuit Sri Lanka!

Hoe staat het met de mensen in het (koude) kikkerlandje? Nog een week, dan zit onze reis er helaas ook alweer op. Tijd voor een update dus om jullie nog een beetje jaloers te maken ;-).

We hebben onze laatste nacht en dag in India fantastisch afgesloten in het luxe hotel. Heerlijk om ff in een zacht bed tussen de kussens weg te zakken ipv de harde, half doorgezakte bedden :-). Het ontbijt was een feest, de keuze was reuze! Het was werkelijk waar een hilarisch zicht dat wij hier in onze strandjurkjes (we hadden niks netters dan dat) tussen zeer net geklede zakenmannen zaten, wat een grap en wat een aparte wereld die zakenwereld! Santhana heeft ons die dag, en dat op zijn verjaardag, meegenomen naar een grote, mooie Hindu tempel en hebben we van hem meer geleerd dan de afgelopen weken over het Hindoeïsme en het kastenstelsel e.d. 's Middags afscheid genomen van de beste kerel en 's avonds zijn we naar Sri Lanka gevlogen waar we in noodweer aankwamen.

SRI LANKA
We merkten bij aankomst al meteen dat Sri Lanka een stuk frisser ruikt dan India, dat was wel even een verademing :-). Ook is Sri Lanka veeeeel minder druk en is er veel groen en natuur, daar waren we wel ff ontzettend aan toe. Ook de mensen zijn erg vriendelijk en zijn in voor een lolletje en gekkigheid, leuk! We namen de bus vol locals naar Kandy. Een heerlijke rit; lekker wegdromen op m'n muziek en genieten v.d. groene, prachtige natuur. De mensen zijn ook echt wel relaxter; goedlachs en niet zo opgejaagd, het is echt een verschil met India over het algemeen. In Kandy sliepen we in een fantastische, traditionele homestay met lieve mensen en een prachtig uitzicht op een mooi, groot meer. Dat werd dus slapen onder een klamboe ;-)

OLIFANTEN
Op ons eigen houtje zijn we erg vroeg met de local bus naar een olifantenweeshuis geweest. Ondanks dat het er aardig toeristisch was, was het weer fantastisch om deze grote, mooie beesten te zien. Eerst hebben we gebadderd met een olifant en hem gewassen. Later hebben we er een stuk op gereden. Gelukkig hebben ze hier geen tuigjes of zitjes op hun rug. De olifanten zagen er ook goed en verzorgd uit gelukkig :-). Wij zaten op een hele eigenwijze olifant die op de terugweg besloot om een stuk boom mee te nemen. Dat mocht wel niet van zijn keeper maar hij deed het lekker toch, de beste olifant :-). Hierna hebben we nog lekker genoten v.d. badderende olifanten, je blijft er naar kijken :-). Je zou ze echt eens moeten zien Judith! ;-)

Later die middag zijn we met de local bus naar een botanische tuin gegaan. Het is alltijd best een hele onderneming om op de juiste plaats uit te stappen. Met een hoop gebaren en geluid laten de locals ons gelukkig altijd weten waar we eruit moeten. Het is soms wel de vraag of ze onze vraag nu echt begrepen hebben ;-). Helaas viel de botanische tuin in het water door de vele regen. Hierna wilden we een ticket op het treinstation kopen voor de befaamde treinreis naar Ella maar deze waren helaas niet meer beschikbaar en het was allemaal een vage bedoeling, het kwam er op neer dat we het de volgende ochtend vroeg nog eens moesten proberen.

HOLLANDSE TAFERELEN IN SRI LANKA
Die ochtend stonden we dus al vroeg op het station en we konden tickets krijgen alleen was het dan de vraag of we konden zitten en of we überhaupt iets konden zien. We hadden geen zin om met onze bagage te vechten voor een plek en het risico te lopen om 6uur lang hutje mutje te moeten staan dus uiteindelijk namen we de bus. Helaas was het erg slecht weer en bij aankomst in het hooggelegen Nuwara Eliyah (om over te stappen) ontmoetten we een Nederlands stel dat vanuit hier naar Horton Plains National Park ging. We besloten hier ook te blijven zodat we de taxi naar het NP met hun konden sharen. Nou, het werd me een partij Hollands weer! Het was koud (14 graden) en het ging me een partij stormen! Niet fijn, gemiddelde temperatuur is hier ongeveer 30 graden dus dat viel wel tegen (misschien alvast een voorproefje voor Nederland?!). We zijn dus vroeg gaan slapen want om 05.30 stond het busje al voor, in de storm en kou, om naar Horton Plains te gaan samen met het Nederlandse stel. Na een uur rijden kwamen we bij de trail van 9,5 km en werd het wonder boven wonder zo goed als droog bij de start :-). Het was een heerlijke en prachtige hike door het groene landschap. Bij Worlds End, een plateau waar je bijna een kilometer de afgrond in kan kijken, konden we helaas niks anders zien dan een witte muur van mist en wolken door het slechte weer, maar dit was ook bijzonder om te zien; alsof je echt bij het einde v.d. wereld staat! :-)

Na de pittige hike hebben we de bus(sen) naar Embiliptiya genomen wat vlakbij Uda Walawe National Park ligt. Gelukkig daalden we snel zodat het snel gedaan was met de kou en het weer tijd werd om te zweten. Het was een schitterende rit. Vooral de tweede rit was leuk, we zaten in een soort hippiebus meer zeer vrolijke en goedlachse locals en op de achtergrond vrolijke Sri Lankaanse smartlappen. Nu moet ik wel bekennen dat ik mijn eigen muziek beter vind, maar het paste bij de rit ;-). De chauffeur reed als een malle dus we werden behoorlijk door de bus geslingerd, wat een heerlijke ervaring weer :-).

DE AANHOUDER WINT
Ons motto deze reis is inmiddels: de aanhouder wint. Soms is het zo lastig iets voor elkaar te krijgen maar steeds lukt het ons om dingen voor elkaar te krijgen. Nu was er bijvoorbeeld geen computer beschikbaar en toch zit ik hier mijn verslag te typen ;-). En voor morgen hebben we bijvoorbeeld een safari geregeld in Uda Walawe. Dit bleek zo eenvoudig niet. We hebben dan ook vandaag weer een aantal uur moeten besteden aan het regelen van deze safari, een lastige opgave in een dorp waar de locals werkelijk geen zinnig woord Engels kunnen uitbrengen. Leuk hoor, dat ze zo vrolijk lachen maar daar kopen we natuurlijk helemaal niks voor ;-). Uiteindelijk gaan we morgenvroeg toch lekker met een jeep op safari en daar hebben we heel veel zin in!!!

Verder zakken we deze reis nog af naar het zuiden voor een paar dagen rust op een tropisch strand waar we ook een walvissentour gaan doen en misschien besteden we ons laatste dagje nog in de hoofdstad Colombo maar we zien het wel, het heerlijke van reizen :-).

Bestellen jullie voor volgende week alvast goed weer? Ik duik onder m'n klamboe.

Liefs!

• 24 Augustus 2014 - 19:15

Peter En Willeke:

Hoi meiden,

Bedankt weer voor het mooie en leuke verslag.

Wat een prachtige foto's !!
    Vooral die van jullie op die olifant. Ik kan maar niet beslissen wie van jullie
    3 nou de knapste is :-))
    Veel plezier nog daar en tot volgende week

En maak je borst maar nat, bijna nachtvorst hier.

Kus
    Willeke en Peter

• 24 Augustus 2014 - 19:31

Jeroen En Judith:

topmoddeleke's!

Leest weer lekker weg je verslag..
    en (sommige) foto's zijn jaloersmakend, de foto's met die grijze massa's zijn wat teleurstellend..
    Kan me niet voorstellen hoe die lucht moest zijn toen je ze aan het wassen was.. BLEHHH ;-)

Fijn dat Sri lanka een mooie en goeie afwisseling is..
    2 werelden en zo dicht bij elkaar.. heerlijk vertoeven onder de klamboe, heerlijk eten, leuke mensen (en wil het eigenlijk niet nog een keer benoemen maar daar zijn ze weer..), olifanten..
    Rijkdom van het reizen.. en weer een volle rugzak mee terug!

Geniet ervan de laatste dagen..! absorberen, foto's maken en veel lekker eten want voor je het weet zit je hier weer aan de snert..;-(

Enjoy meiden..

P.s: Toos ruikt nog wel naar India, dus bij thuiskomt verblijf je gelijk weer in Aziatische sferen.. ;-)

• 24 Augustus 2014 - 22:01

Piet En Corrie:

Olifanten, locale, geuren, natuur ,stranden ,safari ,zonnetje ,volle treinen bussen, lekker eten

Geniet ervan,

Liefs Piet en Corrie

• 24 Augustus 2014 - 23:33

Liesbeth:

Hoi meiden
    Lekker weggedroomd bij jullie mooie reisverslag en dito foto's!
    Nog een hele fijne week en een goeie reis terug.
    Liefs, Liesbeth & Ger

• 25 Augustus 2014 - 08:46

RoGem:

Linda, Laura,
    Als wij naar de foto's kijken ziet Sri Lanka er inderdaad frisser uit dan India. Het zijn gewoon leuke snaps.
    Geniet dan ook van dit frisse en groene eiland. Dat ze je uiteindelijk toch begrijpen daar in Sri Lanka is heel knap, hier in Nederland is dat soms nog veel lastiger.
    Inderdaad jullie laatste week, daarom nog 500% ontspannen.

Nogmaals,... enjoy en take care.

RoGem, Dinteloord.

• 25 Augustus 2014 - 09:34

Yoka:

Mooi verslag weer Linda en wat een schitterende natuur.
    Prachtig die foto,s met jullie op de olifant.
    Een fijne week en goede terugreis gewenst.

• 25 Augustus 2014 - 10:55

Ilana:

Linnie!!

Wat een geweldige verslagen, ik heb even een inhaalslag moeten maken na mijn vakantie!
    Bijzonder met alle hoogte en ook diepte punten!
    Maar dit ziet eruit als een mooie afsluiter van jullie reis.

Geniet er lekker van! Tot snel.

Liefs Ilaan

• 25 Augustus 2014 - 17:10

Nel En Jos:

Wat een heerlijke verhalen hebben we weer mogen ontvangen, ga er elke keer lekker voor zitten en geniet van de verschillen van de landen India en Sri Lanka. Jullie op die olifant , geweldig !

Ja, de bestelling van goei weer is onderweg, 1 zak vol besteld komt er aan als jullie deze kant op komen!!!

Geniet deze week intens en een goeie reis terug.

Lieve groeten voor jullie, Jos en Nel

• 25 Augustus 2014 - 23:03

Nannie En John:

Hoi girls

Lest best...weer genoten van jullie verhaal. Jullie nemen een nieuw verhaal mee naar huis. Al die indrukken, lieve en minder lieve mensen , de natuur, alle kleuren, geuren, hindotempels , boedda's is inderdaad weer een hele verrijking. De beste investering zoals jullie op FB gezet hebben . Ook de foto's zijn geweldig. Ik wens jullie de laatste dagen van jullie reis nog veel bijzondere momenten en een goede reis naar het koele koude Holland waar wel warme lieve mensen op jullie wachten.

Kuss uit het warme Madeira van Nannie en John

• 27 Augustus 2014 - 10:07

Jos En Ria:

Hoi Girls,

Wat hebben wij weer genoten, een prachtig reisverslag en schitterende foto's.
    Vooral de olifanten, wat een ervaring weer.
    Uit je reisverslag blijkt Linda, dat er veel verschillen zijn tussen India en Sri Lanka.
    Dit was ons niet bekend.

Geniet er nog van en een goeie terugreis gewenst.
    Jos gaat vandaag weer beginnen, bof jij nog...........

Lieve groetjes,
    Jos en Ria