Eerste (soms heftige) indrukken India - Reisverslag uit Jaipur, India van Linda Buuron - WaarBenJij.nu Eerste (soms heftige) indrukken India - Reisverslag uit Jaipur, India van Linda Buuron - WaarBenJij.nu

Eerste (soms heftige) indrukken India

Door: Linda

Blijf op de hoogte en volg Linda

05 Augustus 2014 | India, Jaipur

Namaste allemaal!

Hoe gaat ie daar? Zijn jullie aan het genieten van het goeie weer?!

Hier het eerste verslag vanuit India. In de nacht van 1 op 2 augustus zijn we na prima vluchten aangekomen in Delhi. Hier stond al netjes iemand op ons te wachten met onze namen op een bordje om ons naar het hotel te brengen. De enorme hitte kwam al meteen op ons af en het gare busje wilde niet starten. Het busje rook ook behoorlijk beroerd (Toos haar kattenbak is er niks bij!), naar een combi van eeuwenoude zweetvoeten met een beetje kots ofzo, kunnen jullie vast een voorstelling van maken?! ;-) Uiteindelijk startte de motor en gingen we op weg. Wat een chaos! Er wordt gewoon continu door iedereen getoeterd en we schoten letterlijk van links naar rechts over de weg. Geen idee waar hier de (doorgetrokken) strepen voor dienen :-). Uiteindelijk zijn we toch veilig en wel aangekomen en konden we nog een paar uurtjes slapen voor we op pad gingen in Delhi.

DELHI EN DE CULTUUR
Na een heerlijk ontbijt met veel vers fruit hebben we bij een betrouwbaar boekingskantoor het transport en een paar hotels vastgelegd voor het eerste weekje. Voor een aantal dagen hebbenen we ook een privé chauffeur genaamd Rochen (?!). Met Rochen zijn we 's middags door Delhi gaan rijden. Door Delhi rijden is fascinerend; zoveel mensen, geuren, verkeer en getoeter. Continu toeterende auto's, motorbikes en rickshaws. Je went er snel aan :-). De mensen zijn mooi om te zien. Aan de ene kant zie je rijkdom (prachtige gebouwen en tuinen) en aan de andere zijde de vele mensen en kinderen die op straat leven en dus aan de kanten van de weg liggen, vaak tussen de heilige koeien. Een triest bestaan en helaas realiteit. Regelmatig staan er ook kleine kinderen te bedelen naast je auto wanneer je voor het stoplicht staat. Het is ook onvoorstelbaar dat er zoveel mensen wonen in deze stad (17 miljoen!) Dat het dus ietwat druk en chaotisch is, is dus vast wel in te denken :-). Rochen heeft ons eerst naar een grote, mooie Hindoe tempel gereden. We waren hier een ontzettende attractie voor veel Indiërs; mensen staren naar ons, wijzen naar ons, raken ons soms aan en we worden vooral veel (stiekem) op de foto gezet. Dat laatste lijkt leuk en een compliment maar is echt heel vervelend. Ze zijn hierin vrij brutaal en weten niet van ophouden. De volgende x Azië zet ik echt maar eens een carnavalsmasker met pruik op ofzo, kijken hoe ze dan reageren :-). 's Avonds hebben we met Rochen bij een lokaal restaurantje heerlijk gegeten. Wat hou ik toch van dit fantastische eten met al zijn verschillende kruiden en sausjes! Ik hoop dat een maand lang genoeg is om alles uit te proberen :-). Na het eten naar Old Delhi gereden waar we The red fort hebben bekeken. We hebben gewacht op de light & sound show, best een indrukwekkend spektakel maar verder niet heel boeiend.

Delhi valt ons op zich mee; de stank is minder erg dan we verwacht hadden (op sommige straatjes en flinke koeienvlaaien na). Het is redelijk geordend, mensen zijn vriendelijk, er is veel politie en security en er zijn veel openbare toiletten (uiteraard gaten in de grond maar dat traint onze beenspieren :-))

DELHI EN EIGENWIJZE TAXICHAUFFEUR
Na het ontbijt opgehaald voor de tweede dag sightseeing. Het was een ontzettend hete dag. We wilden graag nog wat dingen zien in Old Delhi maar onze Rochen had andere plannen. Hij bracht ons eerst naar een andere Hindoe tempel, zeker de moeite waard om te zien! Hierna reed hij ons naar het huis v.d. president en het parlementsgebouw; beide prachtig om te zien. Het Gandhi museum was het volgende op het programma. Dit vonden we beiden wel erg interessant, je leert veel over het leven v.d. Gandhi's en we zijn bij zijn monument geweest waar hij vermoord is. Toen bracht hij ons naar een ander museum (wat we eigenlijk niet wilden) en hierna naar archeologische ruines. Vanaf dat moment waren we het beu dat hij steeds aan ons vraagt wat we willen, wij dit aangeven en hij vervolgens toch zijn eigen plan trekt. We hebben hem hierop aangesproken en dat werkt gelukkig. Na het archeologische park, waar we een keer of 100 zijn gefotografeerd, zijn we terug gereden naar old Delhi waar we de lokale markt wilden zien. Een gare markt waar allerlei rotzooi te koop is: oude shirts, schoenen die niet bij elkaar horen, volgels, zwerfhonden en andere meuk. Fascinerend om te zien en een uitdaging daar tussen de locals rond te struinen. En oh oh oh, wat waren we hier weer een attractie! Die avond moe van alle indrukken, kwamen we allebei al wel tot de conclusie dat we het veel leuker en uitdagender vinden om volledig ons eigen plan te trekken en niet continu van A naar B te worden gebracht, zoals een georganiseerde reis. Het echte 'backpacken' mis ik. Rochen bedoelt het allemaal goed en is denk niet gewend aan weerstand van vrouwen, maar wij willen meer avontuur door alles zelf te ontdekken!

JAIPUR EN DE REALITEIT VAN DE MANNENCULTUUR
Gisteren heeft Rochen ons naar Jaipur gereden. De wegen (drie baans) waren goed, wel zijn hier ook de witte strepen puur en alleen voor de sier. Ook rijdt er af en toe een spookrijder en zijn de overstekende koeien soms maar net te ontwijken. Tegen 17uur kwamen we in de regen aan in de roze stad Jaipur. We wilden een massage en hadden een adres uit de LP, maar Rochen wilde ons (uiteraard) een andere laten zien. Na een hoop gedoe en een paar uur later, begreep hij eindelijk dat we ECHT naar die van de LP wilden. Ik ben blij dat we zo hebben volgehouden want deze massagesalon was een stuk goedkoper en het was werkelijk een fantastische massage van top tot teen! :-) Hierna terug gebracht naar ons hotel die voor ons geboekt is, wat voor backpackbegrippen veeeeeeeel te luxe is. Ik ben niet gewend zo te reizen en mis het backpacken echt. Ik houd er niet van dat deuren voor je worden open gehouden en dat er 5 man klaar staat om je tassen naar boven te brengen. Maar goed, we genieten er nog maar ff van, haha.

Vandaag hebben we ons eigen plan getrokken en zijn we vanuit ons hotel richting de oude, roze stad gelopen en hebben we hier de attractie uit gehangen. De oude stad met zijn bazaars en roze gebouwen is erg mooi om te zien. Het is er enorm druk en het getoeter is echt verschrikkelijk (zie filmpje). We hebben het mooie City Palace bezocht en hebben verschillende poorten en bazaars gezien. Eind de middag hebben we een dansschool bezocht en hebben we een les meegedraaid. Kleine meisjes en meiden zitten hier op school en krijgen hier dag in dag uit danslessen van een man. Deze man (de eigenaar van de dansschool) gedraagt zich als een koning en de meisjes zijn hier duidelijk onderdanig. De meisjes zijn superschattig en erg verlegen door onze komst. Ze vonden het grappig dat we mee gingen doen. Laura en ik mochten ook aan de bak; met mijn rytmisch vermogen en mijn vage dansmotoriek, heb ik het alweer gauw voor gezien gehouden maar Laura had zeker talent! Het leukste vond ik om naar de meisjes te kijken wanneer zij aan het oefenen waren. Helaas kwam hier de realiteit in India gauw om de hoek kijken... Een meisje deed het naar zijn mening niet goed genoeg en kreeg een klap in haar gezicht. Ontzettend naar om dit te zien gebeuren, de meisjes zijn ook zichtbaar bang van hem en durven amper iets te zeggen en al helemaal niet een verkeerd danspasje te maken. Dit doet zeer om te zien, maar helaas kunnen we er niks mee; het is de realiteit in India. Het bizarste was misschien nog wel het moment dat ik per ongeluk op ' zijn plek' ging zitten.... Alle meisjes deinsden terug en schrokken zichtbaar. Dat zegt dus al genoeg helaas :-(. Tegen ons was hij overigens wel gastvrij en respectvol maar het voelt onzettend naar om de angst bij deze meisjes te zien en te voelen. Het maakt indruk op ons. Over het algemeen merk je erg goed dat het een mannencultuur is. We worden continu aangesproken door mannen. Vrouwen kijken stiekem en verlegen en glimlachen naar je, mannen zijn over het algemeen brutaal, spreken je overal aan en kunnen goed drammen. Dit is erg wennen voor ons als Westerse meiden. Gelukkig worden we wel met respect behandeld, ik denk dat ik nu al oprecht kan zeggen dat ik erg blij ben dat ik in Nederland woon en opgegroeid ben. Op de terugweg hebben we de weg gevraagd aan een welgestelde man op de scooter. Een erg aardige man die ons vervolgens op zijn scooter (een krappe bedoeling met zijn drieen!!!) naar ons hotel heeft gebracht. Erg lief en oprecht. Misschien denk je nu; 'hoe naief kun je zijn' maar het is erg gauw duidelijk wanneer iemand te vertrouwen is of niet en of het oprecht is of niet. Deze man was oprecht en ik hoop juist deze mannen zoveel mogelijk in mijn herinnering te kunnen houden.

De dansschool zal me zeker bij blijven. We hebben heel wat indrukken te verwerken gehad, we hebben een druk programma gehad en dat hakt er wel in. Overigens hebben we onze bijzondere voorzorgsmaatregelen voor de befaamde 'Delhi belly' nog niet nodig gehad ;-). Laura moet wel wennen aan het pittige eten en voor mij kan het niet pittig genoeg zijn :-). Morgen brengt Rochen ons naar Agra waar het wereldwonder de Taj Mahal te bewonderen is. Vanuit Agra gaan we via Khajunaro met de nachttrein naar Varanasi waar er lijkenverbrandingen plaats vinden in de rivier de Ganges. Ik ben erg benieuwd naar de ervaring met de nachttrein en ook ben ik onzettend benieuwd wat ons allemaal weer te wachten staat. De indrukken zijn intens in ieder geval, ik vind het lastig om ze aan jullie over te brengen maar ik hoop jullie een klein beetje te hebben laten proeven hoe onze eerste dagen waren hier in India.

Tot snel!

Liefs Laura & Linda

Ps; foto's en filmpje volgen zeeeer snel. Helaas heb ik ooit de keuze gemaakt verslagen te maken via waarbenjij.nu en heb ik enkele weken extra fotoruimte gekocht, wat dus niet blijkt te werken. Zojuist (maar weer eens) een geirriteerde mail verzonden dus met hoop dat dit gauw rechtgetrokken wordt. Ben momenteel in staat een verse, grote koeienvlaai hier van de straat te plukken en per direct in een envelop naar het hoofdkantoor van Waarbenjij te sturen!!!!

• 05 Augustus 2014 - 19:28

Liesbeth:

Hoi Linda en Laura,
    wat een mooi begin van jullie reis in een land vol tegenstellingen!
    Geniet van al het moois wat op jullie pad komt!!
    Wij gaan nu genieten op het terras in de Massenetlaan.
    Linda, nog gefeliciteerd met je ma en we hopen snel wat foto's te kunnen bekijken.
    Liefs, Liesbet & Ger

• 05 Augustus 2014 - 19:29

Jeroen Judith Saar En Toos:

Ja berichtje!!!
    wat een verhaal over zo'n korte tijd, dat beloofd veel goeds!
    Klinkt als het ultieme India..
    Tijdens het lezen zat ik aan me kokosrijst met Sugersnaps en noten, maar weet zeker dat het daar beter ruikt en smaakt ;-( misschien kan je een kokkie meenemen..

Bizar dat je nu al zo goed de verschillen merkt en ook zo goed zichtbaar is, zo openbaar zeg maar.. het is genieten en ervaren en dan ook weer blij kunnen zijn met wie je bent en waar je vandaan komt!

En wat je schrijft over die kattenbak.. haha.. lach eigenlijk als een boer met kiespijn he dat snap je..
    Want is leuk dat jij naar India gaat maar dat je mij hier achterlaat met een kat die een geur afscheidt alsof je in India zit is toch wel heel erg..
    Toos is lopend ( rennend) India, ze stinkt, ze maakt veel geluid en is 1 grote chaos en kan ook zo staren... Snap niet waarom je zo nodig naar India moest terwijl je India in huis heb gehaald..?!?!?!?
    Misschien moeten we Toos omdopen tot India!
    Enige voordeel, ze maakt geen foto's ( maar stalkt je wel)..

Geniet ervan meiden..!! Succes met Rochel, en weet niet zo goed of veel plezier op zijn plaats is maar... veel plezier bij de lijkenverbranding, is weer eens wat anders dan Walibi.
    Zorg goed voor elkaar dan doen wij dat voor India (uhh Toos)..

Dikke Kus van ons allemaal...

P.s: zie geen foto's maar advertentie van Marktplaats.. ook leuk maar toch minder interessant ;-)

• 05 Augustus 2014 - 20:42

Willeke En Peter:

Hallo meiden,

Heerlijk en een beetje griezelig. Niet al te vaak met scooter mannen meegaan hoor.

Ik weet niet wie het meeste geschreven heeft, maar jij/ jullie hebben duidelijk talent.
    Heerlijke humor.
    Veel plezier en pas goed op elkaar !!

Kussen
    Willeke en Papa Peter

Leuk filmpje trouwens

• 05 Augustus 2014 - 22:29

Ria Huijsmans:

Hoi girls,

Wat een suoer verslag, om jaloers op te worden.
    Je zal toch zo kunnen schrijven.

Wat een indrukken en wat zitten we weer lekker in je verhaal.
    En Linda, heb je het over het eten, het water staat mij in de mond.

In afwachting van je foto's en die koeienvlaai ( en terecht) ,wachten we geduldig af.

Geniet met volle teugen.

Groetjes,

Jos en Ria

• 05 Augustus 2014 - 23:55

RoGem:

Lees net jullie eerste reisverslag, moet heel indrukwekkend zijn. Wat een verschillen met ons koude kikkerland en India, (ook tussen de mensen). Kijk uit met scootermannen!
    Dorstig weer hier in Nederland, maar nog dorstiger bij jullie.
    Kijk uit en take care en enjoy.

RoGem, Dinteloord.

ps. blijkbaar zijn jullie ook fotogeniek, na jullie vakantie gelijk mee aan de slag.

• 06 Augustus 2014 - 00:43

Nannie En John:

Hoi Linda en Laura,

Geweldig om jullie eerste verslag te lezen. Ik probeer tijdens het lezen van het verslag te visualiseren alsof ik daar ook ben maar lukt niet nu ik hier op bed lig en alleen wat schapen hoor blèren , die overigens ook nogal wat keutels kunnen achterlaten. De Indiërs hebben dus al heel wat indruk op jullie gemaakt! . En dan nog belaagd worden door die paparazzi moet toch wel vermoeiend zijn in die hitte. Jullie zijn natuurlijk ook een bezienswaardigheid voor al die mannen daar. Pas er wel voor op éh. Triest te zien hoe vernederend het moet zijn voor die schattige meisjes op de dansschool. Inderdaad mag je je gelukkig prijzen dat je een kaaskop bent. Dat eten lijkt me ook heerlijk. Kun je wat van die kruiden meesmokkelen? Alvast een goede reis naar Agra en de nachttrein naar Varanasi..( hopelijk blijft deze wel op de rails) en kan het echte backpacken gaan beginnen. Wij hebben vanavond heerlijk op het nieuwe terras in de Massenetlaan gezeten om de geboortedag van je ma te vieren. Nog gefeliciteerd! Kijk uit en geniet...ook al lijkt mij zo'n lijkenverbranding een beetje luguber.
    Kijk uit naar het volgende verslag!

Dikke knuffel van ons.

• 06 Augustus 2014 - 02:03

Nina:

Wat een fantastisch verslag Lin!! Fijn om te horen dat tot nu toe alles goed gaat en jullie je een weg banen (voor zover dat mogelijk is ;) ) door het drukke India. Ik kan me er werkelijk niets bij voorstellen om in een stad te zijn met 17 miljoen mensen. Je hebt me in ieder geval iets nieuwsgieriger gemaakt naar India en wat hoop gegeven dat dus niet alle mannen 'zo' zijn! Kan me dan ook weer helemaal inleven hoe het is als ze stiekem foto's van je te lopen maken en je lopen te filmen (alsof je het niet door hebt..). Maar goed..hebben zij ook hun dag weer moet je maar denken!

Blijf genieten van alle indrukken en van het lekkere eten!! Kijk uit naar het volgende verslag!

Dikke kus!

• 06 Augustus 2014 - 08:21

Anne:

Hey linneke en laura!

Wat een ervaringen weer in india! Het klinkt allemaal heel herkenbaar; new delhi, oid delhi, het rode fort en al die hindoetempels en ghandi monument....echt zeer indrukwekkend hè!!. Maar vooral die geuren, kleuren en mensen van inda en delhi zijn heel bijzonder vond ik.....er is geen enkel land dat volgens mij zo typerend 'eigen' is...in al zijn mooiheid en smerigheid...

gelukkig hebben jullie nog geen last van de 'delhibelly'!! Ik ben heel benieuwd hoe jullie de tai mahal gaan vinden. Ook dit is weer een prachtig heiligdom!

Veel plezier weer de komende dagen!!!!!

liefs!!

• 06 Augustus 2014 - 14:27

Corrie:

Hallo jonge dames,

heerlijk verslag, heb het twee keer gelezen om jullie belevenissen en indrukken een beetje te kunnen bevatten.
    Wat moet het voor jullie vooral heel indrukwekkend zijn.
    Geniet van de reis met de nachttrein (hopelijk hebben jullie de "broekjes"niet nodig ;-)) De lijkenverbranding zal ook wel even op het netvlies blijven. Dan de geweldig Taj Mahal en een dagje naar "Sexy".? Weer een nachttrein, maar dan hebben jullie al een beetje ervaring. Leuk dat "Toosje" zich zo inleeft in jullie reis :-). Geweldig wat jullie allemaal doen. Blijf alert en geniet.

liefs Piet en Corrie xxx

Hopelijk binnenkort met foto's.

• 06 Augustus 2014 - 17:42

Yoka:

Woooooow wat een bijzonder verslag weer, jullie maken wel wat mee hoor !!

Lijkt me inderdaad super irritant om constant gefotografeerd te worden want je vraagt je toch af wat doen ze met die foto's??
    Hopelijk worden jullie niet meer zoveel lastig gevallen en kunnen jullie lekker met volle teugen genieten en bijzondere en mooie indrukken opdoen.

Jeetje dat er zo met die meisjes wordt omgegaan, mijn handen jeukte gewoon toen ik het las.
    Je zou in staat zijn het zelfde terug te willen doen, maar ik vrees dat jullie dan misschien wel 1000x gefotografeerd zullen worden dan :-) dat schiet ook niet op hé.

Ben benieuwd naar jullie verslag over de lijkenverbranding, dat zal wel heel heftig zijn en zullen jullie vast ook wel nooit meer vergeten, ook die geur niet vrees ik.

Ik las over bijzondere voorzorgsmaatregelen voor de befaamde 'Delhi belly' , hopelijk hebben jullie er niet te veel last van en hoeven jullie niet extra veel jullie beenspieren te trainen door een hele dag boven een poepgat te hangen ☺

Mochten jullie daar toch last van krijgen, dan helpt schijnbaar een theelepel kaneel hier goed voor.
    Is wel ff een droge hap om naar binnen te moeten werken, maar met al die heerlijke kruiden om jullie heen moet het geen probleem zijn deze op de kop te tikken.

Heel veel plezier verder gewenst verder en bedankt dat ik dit mooie reisverslag weer mocht lezen, ik geniet er altijd erg van !!

Groetjes uit het regenachtige ☂ Krabbegat, héérlijk voor de blommeku,s ✿ in de tuin ☺

• 06 Augustus 2014 - 19:46

Piet En Els Hanssen:

Dag Linda en Laura,

Wij kunnen samen met jullie heerlijk cultuur snuiven van India . Tweeledig verslag en foto's. Een goede en mooie voortzetting van jullie reis ,die we mee mogen gaan beleven.

Bergse groetjes Piet en Els

• 07 Augustus 2014 - 21:40

Marloes:

Hey Linda en Laura

Wow!Wat een mooi verslag! Het schetst voor mij een heel duidelijk beeld van hoe jullie alles in India ervaren! Bizar wat een tegenstellingen, ik kan me wel voorstellen dat jullie ogen soms open vallen van verbazing! Gelukkig kun je soms even uit de drukte en hectiek ontsnappen en alle indrukken even laten bezinken. Dan is zo'n luxe hotel toch wel even fijn. Dat je het backpacken mist Lin dat snap ik wel, de vrijheid, op ieder moment van de dag kunnen beslissen wat je wilt gaan doen is fantastisch. Gelukkig hebben jullie daarin wel de afwisseling. Soms is het fijn om even 'mee te reizen' om vervolgens weer alleen op ontdekking te gaan. Fijn dat het samen reizen ook goed bevalt!:-) Ik ben stiekem wel een beetje jaloers...(O.k niet op alles)alweer veel mooie herinneringen om te koesteren. Sommige beelden zie je vast en zeker liever weer van het netvlies verdwijnen. Zoals jullie zeggen, dat is de realiteit. Mooi is dan inderdaad dat je beseft hoe 'rijk' wij zijn. Hou dat gevoel van dankbaarheid vast deze reis. Geniet ervan. Ook ik kijk uit naar jullie nieuwe avonturen.

Dikke kus