Van een paradijs naar een lange reis! - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Linda Buuron - WaarBenJij.nu Van een paradijs naar een lange reis! - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Linda Buuron - WaarBenJij.nu

Van een paradijs naar een lange reis!

Door: Linda

Blijf op de hoogte en volg Linda

23 September 2010 | Vietnam, Hanoi

Xin Chao allemaal!

Alles kids daar in het kikkerlandje? En voetbaldames... wordt er nog een beetje gewonnen met de voetbal?!

Inmiddels ben ik in Dalat in het zuiden van Vietnam. Ik ben gestart aan de lange reis naar het noorden toe waar ik de 29e mijn ouders ga meeten en daar kijk ik echt naar uit!! :-D De reis zal in totaal zo'n 45u duren met de bus, maar ik stop ondertussen in leuke steden en tevens is het een prima bus! Ook bevalt Vietnam me tot nu toe prima. De mensen vind ik tot nu toe supervriendelijk en behulpzaam en tevens is Vietnam gewoon wat meer ontwikkeld en dat vind ik erg fijn. Ik merkte dat ik daar wel weer een beetje behoefte aan had na landen als Laos en Cambodja, voel me hier ook wel wat veiliger :-). Mijn Vietnamese nummer is trouwens: +841654830567.

15 september ben ik naar de kust van Cambodja gereisd naar het plaatsje Sihanoukville. Hier was ik weer samen met Lisette en tevens met een ander meisje (Allie) uit Nieuw-Zeeland. Erg leuk! Maarrr.. het was geen leuke stad, er hing een hele rare sfeer. Het is echt een stad waar alleen maar gezopen en drugs gebruikt wordt door toeristen en iedereen hangt overdag maar wat rond en tevens is het er 1 grote seksindustrie. We sliepen in een hotel in het centrum en de hoteleigenaar was een Canadees en die was me een partij vreemd, onaardig en echt een engerd! Later zagen we ook in waarom... Die kerel was totaal niet gediend van onze komst. Hij heeft namelijk alleen maar oude vieze westerse mannen (sommigen stijf v.d. stuff) in zijn hotel waar hij Cambodiaanse meisjes voor ronselt. 's Morgens zagen we dat de meisjes betaalt werden en het was echt walgelijk om te zien hoe dat ging! Bahhhh... :-(

Om deze reden zijn we 3 dagen naar een onbewoond eiland gegaan. De tocht op de boot er naartoe gaf wat problemen. De motor begaf het midden op het water waardoor we gesleept moesten worden naar het eiland door een lokaal bootje. Was eigenlijk wel grappig en weer een heel avontuur :-). Eindelijk aangekomen op het eiland (Koh Rong island), leek het net een droom. Het was een prachtig en onbewoond paradijs! Er was geen weg; dus geen verkeer en lekker geen gillende tuktuks en moto's. Heerlijk rustig :-D. Er zijn eigenlijk alleen maar witte stranden met palmbomen, een prachtig blauwe zee en achter het strand een dichtbegroeide jungle. Er waren maar een paar toeristen en locals dus het was echt puur genieten (even een paar dagen weg vh chaotische Azie). Voelde me superrelaxed, maar dat kan ook niet anders met het besef dat ik gewoon op een onbewoond, paradijselijk eiland was waar niks anders is dan strand en zee uit mijn dromen en een prachtige pure natuur! 's Avonds gegeten bij lokaal gezin die eten aanboden waar we heerlijk gegeten hebben. Tevens bestelden we 2 kokosnoten waarop de man vervolgens met zijn zaklantaarn in het bos aan een palmboom ging schudden waar 2 kokosnoten uitvielen. Haha, echt te mooi gewoon! :-D
De 2e dag ben ik me gaan wagen aan een tocht door de jungle richting de andere kant v/h prachtige eiland. Het was weer een schitterend en heerlijk tochtje en best spannend zo helemaal alleen! Sommigen stukken waren behoorlijk dicht begroeid dus ben ik weer wat krassen en sneetjes rijker :-). De geluiden v.d. vogels, krekels en insecten waren weer genieten alhoewel ik soms insecten voorbij zag of hoorde komen waarvan je alleen maar kan hopen dat ze vrolijk verder vliegen/lopen. Tevens zat ik regelmatig met m'n gezicht vastgeplakt aan een spinnenweb, haha. Aangekomen aan de andere kant v/h eiland waren de rotsen en de daling helaas te steil voor mij. Het leek me niet verstandig me aan de daling te wagen want mocht ik vallen is er natuurlijk geen mens in de buurt en de spinnetjes en andere insecten biedden ook weinig soelaas denk ik :-). Het was wel prachtig uitzicht op de zee en de natuur! Toen mijn eigen natuur ff de vrije loop gelaten en de tocht door de natuur weer teruggemaakt :-). Toen de rest v.d. middag en de dag erna mezelf op het hagelwitte strand tussen wat rotsen gevestigd en heerlijk gezwommen in het prachtig heldere water wat een heerlijke afkoeling gaf. Het water is lang niet zo warm als op Koh Tao in Thailand! :-) Ik denk dat dit wel 1 v.d. mooiste plekjes op aarde is die ik ooit heb gezien. Er is gewoon zo'n minimale invloed van mensen waardoor het echt een paradijs uit m'n dromen is! (Ehh... worden jullie al een beetje jaloers?! ;-) hihi..)

Heb ook veel lol gehad met Lisette en Allie en we hebben alle 3 een bijnaam gekregen, namelijk: Snory (Lisette omdat ze 's nachts echt snurkt als een machinegeweer!), Sandy (Allie omdat ze graag een hele zandbak meeneemt in bed) en Sneezy (Ik omdat ik menig mens wakker houdt met mijn genies).

Toen we weer terug waren in de geciviliseerde wereld (met een hoop tuktuks en moto's again), heb ik weer afscheid genomen van Lisette :-( en ben ik begonnen aan de lange reis naar het noorden van Vietnam! Eerst de busreis terug naar Phnom Penh waar een vieze man voor me zat die zich constant omdraaide en naar me zat te kijken, ik werd er niet goed van! Het irriteert me soms gewoon echt dat veel locals me gewoon ongestoord blijven aanstaren en me (voor mijn gevoel) uitlachen. Het is vast heel goed bedoeld, maar heb soms echt behoefte aan privacy waar ik op het eiland zo van heb genoten! :-) Later werd ik weer opgevrolijkt door een vrouw die naast me kwam zitten en naar de man wenkte zich om te draaien. Ze was superaardig en gaf me zakdoekjes (was nogal verkouden) en ook kreeg ik lekkere snoepjes :-). Heb het al wel vaker meegemaakt, bijv. in bussen, dat mensen hun eten met je delen. Die deelcultuur hier in Azie vind ik echt superleuk! (Daar kunnen de Nederlanders soms best wel wat van leren! ;-))

Eergister ben ik van Phnom Penh naar Ho Chi Minh City gereisd. De reis verliep prima en ook de grensovergang verliep soepel. Aangekomen in HCMC liep ik nog geen 5 minuten op straat, zag ik toch ineens Anique zitten!! Haha, ik geloofde echt mijn ogen niet!! Dit was wederom te mooi om waar te zijn. Eerst Lisette in Cambodja en nu Anique in HCMC, en dat terwijl HCMC een metropool is van 7 mln inwoners en waar je alleen maar mensen, mensen en nog eens mensen (oh ja, en motorbikes) ziet, dus de kans dat ik haar tegenkwam was echt nihil! 's Avonds natuurlijk samen hapje gegeten en drankje gedaan :-).

Vandaag heb ik hier in Dalat (wat overigens prachtig is en hoog in de groene bergen ligt) een tour gedaan. Ik zou eerst de enige zijn op tour maar gelukkig gingen er nog 2 Engelsen en een Amerikaan mee :-). Het was een hele gevarieerde tour; namelijk o.a. een hike bij de waterval gemaakt, koffieplantages bezocht, een fabriek bezocht die zijde maakt en een winkel bezocht die prachtige schilderijen verkoopt die geheel gemaakt zijn van zijde. Een groot zijde schilderij duurt ongeveer 1 jaar om te maken en er werken 10 mensen 8u per dag, 7 dagen per week aan. Dat betekent dus een schilderij waar ruim 29000 werkuren aan besteedt worden! Bizar maar echt prachtig werk! Dalat is trouwens het eerst stadje waar ik het welliswaar koud heb gehad. Het ligt namelijk erg hoog en het is er behoorlijk fris 's avonds, maar best lekker voor een x hoor :-) (alhoewel ik de kou uit Nederland ECHT niet mis, hihi)

Zo, volgens mij is mijn verslag weer behoorlijk lang geworden! Morgen ga ik weer een lange rit maken, eerst 5u richting de kust en daar na een pauze van 2u de nachtbus in naar de volgende plaats 'Hoi An'.

'Cam on' weer voor het lezen en jullie reacties en tot gauw maar weer!

Een dikke (loempia)kus uit Vietnam!

  • 23 September 2010 - 10:36

    Judith:

    HE lin...
    is weer top..
    ook weer leuke reismaatjes en nu op naar paps en mams...

    nou succes in de hobbel bobbel bus!!! hahahaha

    x

  • 23 September 2010 - 10:39

    Willemijn:

    Zo`n eiland lijkt me inderdaad fantastisch.. Mooie ervaring zo te lezen!
    Veel plezier daar verder..
    En komende weken gaan we zeker wat puntjes scoren met de voetbal!

  • 23 September 2010 - 11:23

    Nien:

    JEZUS lin.

    ik zit nu hier op 't roncalli te lezen en wederom voel ik weer enigszins een soort van jaloezie opkomen hahaha. Echt super gaaf. Dat eiland is echt zooo mooi. ben benieuwd hoe het is in het noorden van het land. Strax lekker bij mams en paps je verhaal doen. ERg leuk!!

    xx Nien

  • 23 September 2010 - 11:38

    Leonie:

    Hey Lin,
    zo tof man wat je allemaal doet joh!! ben best jaloers joh..!! Heel erg veel plezier nog :) Geniet ervan..(al kom dat vast helemaal goed!!)

    xx

  • 23 September 2010 - 12:43

    Jack:

    schitterende foto's weer. ja lekker he op een rustig eiland soms word je inderdaat echt gek van a die drukte. als je ouders de 28 ste vliegen zie ik ze misschien nog wel .als ik je reisverslag zo lees heb ik zoiets van moet toch eigenlijk ook wat meer rond gaan reizen ,zeker omdat ik gezien heb dat jij al op 9 procent van de wereld zit. kan natuurlijk nie zo zijn dat je mij inhaald hee. canada staat voor volgend jaar geniet er nog lekker van groetjes aan je ouders gr jack

  • 23 September 2010 - 15:40

    Piet En Els:

    Dag Linda, heerlijk dat dromen waar kunnen worden. Prachtig moet het geweest zijn al die zijden voorwerpen te zien! Mochten wij er zijn, dan denk ik dat ik de verleiding niet zou kunnen weerstaan iets van zijde te kopen want dat is heerlijk zacht en toch puur.
    Een heel mooie reis naar het noorden. Liefs Piet en Els.

  • 23 September 2010 - 16:47

    Sjaak:

    Hey,
    klinkt en ziet er inderdaad uit als een waar paradijs!
    Ik hou het deze keer kort, want ik moet weg voor mijn werk in de regen! :(

    XxX

  • 23 September 2010 - 17:09

    Jos En Nel:

    Hee Linda, ja nou wor ik toch stik jeloers op dad eiland waar je zat!Mooie luchten wit zand blauwe zee, jemienee!!!! alleen de jungle in zou ik nie durve eng beesten misschien!!
    Ik werd helemaal blij van de happy Budha schitterend om dat te zien.
    Dat zal genieten zijn met Cor en Piet straks ze zien er echt naar uit, maar dat is geen nieuws natuurlijk dat weet je al.,

    Hier is het aan het onweren,regen,en wat donker .

    Ik ga maar eens opzoeken waar dat eilandje ligt,misschien ff boeken bij D-reizen of zo haha

    Nou verder een goeie luxe busreis en hopelijk niet meer van die lelijke stinkende sukkels die je zo aankijken maar lieve mensen die je gezellig een snoepke aanbieden moet hier ook eens wat vaker gebeuren, ben ik met je eens.
    Linda, van ons weer lieve groeten xxx


  • 23 September 2010 - 20:23

    Bregje:

    Koh Tao, dat is alweer een hele tijd geleden meis! Wat goed om te zien dat je zo aan het genieten bent.... En geloof me, eenmaal terug val je zo terug in je oude ritme... dus beleef, onderneem, geniet, deel en maak plezier! Ik ben echt kei trots op je... als ik je verhalen in het begin van de reis hoorde en hoe je nu je draai gevonden hebt!

    Geniet ervan en maak ons vooral nog vaak jaloers met al die mooie verhalen en foto's

    x

  • 23 September 2010 - 21:26

    Hoi Lin,:

    ik denk dat wij ook maar een rondje vietnam gaan doen, het is er wel heel mooi he,bdw je vader en moeder staan te trappelen, ze komen er aan,
    grt p en J

  • 24 September 2010 - 07:58

    Douwe En Daphne:

    Weer helemaal leuk om je te lezen. Wat jij allemaal wel niet meemaakt en beleeft! Blijft goed om je zo een beetje te kunnen volgen. Heel veel plezier en succus met je reis naar het noorden. En een leuke tijd gewenst samen met je ouders.

    xx en groetjes

  • 24 September 2010 - 08:34

    Ilana:

    Hoi lin,

    Je maakt het ook wel lekker he met dat mooie strand, eiland en mooi weer!!
    Super gaaf dat je je paps en mams gaat zien binnenkort, ben je denk ik ook wel even aan toe.
    Zondag Odio, dus ga maar voor ons duimen:D
    En we zullen er 1 op je drinken als we gewonnen hebben:D

    Toedeledoki, en geniet!

    xx

  • 24 September 2010 - 08:57

    Yoka:

    Nee hoor Linda, ik ben echt niet jaloers hoor........ maar niet heus!
    Lijkt me echt zalig op zo'n heerlijk zonnig eiland. ( Denk dat dat voor mij helaas maar dromen zullen blijven, hi, hi )
    Verder veel plezier gewenst met je ouders volgende week.
    Wordt vast onvergetelijk !!!

    Groetjes van Yoka uit het herfstachtige Bergen :) !!!

  • 24 September 2010 - 12:03

    Janneke:

    Hoi Linda!

    Wat ziet dat strand er geweldig uit. Net een plaatje uit een reisgids.
    Wat super leuk dat je ouders je komen opzoeken. Nog een paar dagen en dan is het zover.
    Hopelijk halen we met de voetbal nog een aantal punten deze weken. Zou heel leuk zijn.

    Heel veel plezier nog.

    xxx


  • 24 September 2010 - 14:02

    Tointine:

    Hey meid!
    Super wat je weer allemaal gedaan hebt. Echt creepy zo'n mannetje die Cambodjaanse meisjes ronselt voor de toeristen. Heerlijk dat onbewoonde eiland. Ik hoor dat liedje van kinderen voor kinderen gelijk in mn hoofd :p
    Heel veel plezier nog daar!
    Liefs Tointine

  • 25 September 2010 - 12:24

    Claudia:

    Hoi Linda,
    Wat is het toch leuk om je verhalen te lezen. En wat een schitterend strand idd net een droom. Nu nog even aftellen en dan zie je je pa en ma weer. Die kijken er zeker ook enorm naar uit. Veel plezier samen en nog een mooie verdere reis.
    Groeten Claudia (collega van je moeder).

  • 25 September 2010 - 12:57

    Dorien:

    Lin!

    Wat een verhaal zeg! Morgen gaan we hard ons best doen tegen ODIO! Je avontuur is echt on-ge-loof-lijk! Hoe je dat eiland beschrijft lijkt wel een plaatje uit een film!
    Maar absoluut niet jaloersmakend hoor, nu ik hier lekker zit te typen onder een tikkend dak van de regen.... ;)

    Geniet ervan en ook samen met je ouders!

    Kus

  • 25 September 2010 - 14:25

    Nannie:

    Hoi Linda,

    Geweldig wat jij allemaal ziet, voelt en beleefd daar!Dus dromen zijn niet altijd bedrog..ze komen soms gewoon uit! Lijkt me zo'n fijn gevoel om na dat drukke gedoe lekker te kunnen relaxen op een schitterend onbewoond eiland. Ik geloof dat Budha echt happy is en goed voor jou zorgt daar met soms van die engerds om je heen. Wij(Jeroen Marloes en ik) gaan je nu toch wel een beetje missen hoor. Maar eerst lekker genieten met je pa en ma, die staan te trappelen om je te ontmoeten.
    Liefs Nannie
    Audoe...........

  • 25 September 2010 - 17:23

    An En Willem:

    Weer een prachtige raportage van je, en wat een prachtige vakantie heb je toch. Je moeder ging vanmiddag verder met inpakken en pa pietmoest werken , morgen helpen ze weer mee 100 kg mosselen schoon te maken voor de ZOOM. Groeten. An en Willem

  • 27 September 2010 - 09:31

    Ria Huijsmans:

    Hallo Linda,

    Wat een prachtig reisverslag weer. Ik heb er echt van genoten.De oase van rust op dat mooie onbewoonde eiland, zal je wel goed gedaan hebben en kan je die lange reis nu ook goed hebben. Wat maak jij veel mee Linda.On-ge-loof-lijk..............
    Ik denk dat jullie alle 3, jij Cor en Piet erg uitkijken naar de 29e.
    Geniet ervan.
    Lieve groetjes, Jos en Ria

  • 30 September 2010 - 18:13

    Sofie:

    JAZEKER ZIJN WIJ HIER JALOERS! haha jeetje wat een verhaal weer! dat onbewoond eiland is ook echtttt iets wat je alleen maar kunt dromen, ahhhhhh ik fantaseer er soms ook echt over wanneer ik moet slapen. I'm so jealoussssss haha! Ohh maar je verdient het echt en ik hoor dat het helemaal bij je past!

    By the way, HOE toevallig is dat inderdaad dat je in 2 onbegrijpelijk VERRE landen vrienden tegenkomt! Nouuuu NOOIT toch, jeetje echt leuk! :D

    Jeeeeej ben zo blij voor je :D haha

    X

  • 04 Oktober 2010 - 16:21

    Marieke:

    Echt super vet, de mooie stranden herken ik wel!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Linda

Verhalen en foto's van mijn reisavonturen!

Actief sinds 18 Juni 2010
Verslag gelezen: 664
Totaal aantal bezoekers 116894

Voorgaande reizen:

01 Augustus 2014 - 31 Augustus 2014

India & Sri Lanka

26 Juni 2013 - 04 Augustus 2013

Borneo, Sulawesi, Maleisië en Singapore

30 Juni 2012 - 11 Augustus 2012

Backpacken Australië

13 Juli 2010 - 04 November 2010

Reis door Zuid-Oost Azië

Landen bezocht: