Surfing Java & Noodweer bij de vulkaan - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Linda Buuron - WaarBenJij.nu Surfing Java & Noodweer bij de vulkaan - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Linda Buuron - WaarBenJij.nu

Surfing Java & Noodweer bij de vulkaan

Door: Linda

Blijf op de hoogte en volg Linda

23 Oktober 2010 | Indonesië, Jogjakarta

Selemat Siang allemaal!

Hier weer een bericht van mij omdat er weer een heleboel avonturen zijn beleefd!
De botanische tuin in Bogor was nog erg mooi, maar ik was blij dat ik de dag erna kon vertrekken naar Bandung waar ik 's avonds aan kwam en ik Inge meette. Sindsdien reizen we samen en dat is niet alleen heel erg leuk maar ook nog eens heel fijn aangezien er echt amper toeristen zijn op Java!
Inge en ik besloten in Bandung de vulkaankrater in de buurt te bezoeken, nou ik kan je vertellen; Een heel avontuur!......

Na het ontbijt zijn we met een 'angkotbusje' een klein, volgepropt minibusje naar de ingang v.d. vulkaan gereden. Helaas regende het pijpenstelen en had ik geen regenponcho bij en tevens was het behoorlijk koud in de bergen (natuurlijk ook niet aan een vest gedacht) dus kortom; stonden we dan in ons hemdje en shortbroekje! Ik kon er geen poncho kopen maar ik kreeg eerst een opengeknipte vuilniszak als poncho wat natuurlijk lachen, gieren, brullen was voor de locals :-). Moest er zelf ook erg om lachen hoor, maar gelukkig mocht ik een normale poncho lenen v.e. local en die heb ik ook echt hard nodig gehad! Na dit spektakel zijn Inge en ik via de weg naar boven gelopen, daar kregen we het gelukkig weer warm van. Na ongeveer een uur kwamen we aan bij de top met uitzicht op de grote krater waar de zwavellucht goed te ruiken was (ofwel; rotte eierenlucht). Helaas hingen er veel wolken vanwege de regen, maar toch was het uitzicht mooi. Hierna zijn we nog naar andere uitkijkpunten gelopen en hierna begon het echte overlevingsavontuur....
We wilden nog naar andere kraters en daarvoor moesten we het bospad belopen. De regen sloeg al gauw om in stortregen en onweer op de achtergrond. Na een flinke en modderige daling, kwamen we uiteindelijk bij de krater maar hier konden we bijna niks meer van zien en eigenlijk wilden we ook zsm de verharde weg terug vinden omdat het al tegen het eind v.d. middag liep en het echt met bakken uit de donkere hemel kwam! Er kwam een splitsing en we wisten de weg niet. De vrouw bij het enige tentje dat er was daar wilde alleen maar money, money, money en was te beroerd om ons fatsoenlijk de weg te wijzen. Werd ik best wel een beetje pissig van want het pad werd steeds onbegaanbaarder en ik was best een beetje ongerust geworden. We hebben maar gekozen om het bospad verder naar beneden te volgen wat gepaard ging met 1 grote modder/waterstroom naar beneden. Het regende zo hard en ook de onweer werd steeds heviger! Het pad hield maar niet op en we konden amper iets zien. Toch maar verder gegaan in de hoop dat het de goeie richting was.. Ik was echt oprecht best angstig maar we hadden niet echt veel keus; we konden niet terug naar boven (te zwaar en teveel waterstroom) en we konden niet schuilen (geen schuilplek en het was zoooo koud!). Godzijdank kwamen we op een gegeven moment het bos uit en was er weer een tentje waar een meisje stond die ons vertelde dat we in de goeie richting naar de exit zaten. Gelijk wat gerustgesteld :-) maar we moesten nog wel een stukje door de bush voordat we bij de weg kwamen. Wij dus verder maar de onweer kwam zo dichtbij! Het was echt gevaarlijk geworden en we waren behoorlijk bang! We gingen steeds sneller lopen en eindelijk bereikte we de weg waar we nog een aardig stuk naar de uitgang moesten. Heel fijn om de weg gevonden te hebben maar eenmaal op de open weg was de bliksem ZO dichtbij met zo'n harde klap dat we ECHT schrokken! We zijn maar naar de wand gerend en hebben onszelf heel klein gemaakt en gewacht tot de onweer verder weg was. We waren zo blij toen we bij de uitgang waren, maar toen moesten we nog experimenteren voor een 'angkot' terug. Natuurlijk nergens te bekennen maar gelukkig werden we geholpen door 3 jongeren die we eerder die dag hadden gezien en we mochten meeliften naar Bandung, kon niet beter! :-) 's Avonds bij het eten moesten Inge en ik erg lachen om het hele avontuur, jullie hadden ons moeten zien zitten bij die wand ;-) haha, echt te mooi! :-D Maar ik was toch stiekem blij onder de dekens te liggen 's avonds ;-).

De dag erna zijn we vertrokken naar de kustplaats Pandangaran. Een prachtige en lange busreis wat weer erg genieten was. Java heeft zulke mooie groene natuur en rijstplateaus! Aangekomen in Pandangaran leuke homestay gevonden en ook de mensen in dit stadje waren weer geweldig. Ik vind de Indonesiers over het algemeen heel vriendelijke mensen; ze hebben altijd een lach op hun gezicht, zijn relaxed, geinteresseert en behulpzaam :-) echt veel oprechter dan de Vietnamezen vind ik!

Maar goed, de dag erna was het zo ver... Ik wilde al heel lang een keer surfen en 20 oktober, met stralend weer en perfecte golven, mocht ik dan eindelijk op het board staan. We kregen les van goeie en aardige instructeurs. Eerst geoefend op het zand en toen de zee in met het grote surfboard aan m'n enkel gebonden. Het ging al vrij snel goed en ik kon al gauw op m'n board blijven staan en meesurfen op de golf :-). Alleen hoe verder ik kwam, hoe verder ik ook weer terug moest in het water en dat kostte elke x een hoop kracht ;-). Maar ik vond het echt superleuk om te doen! Later in de middag helemaal gaar en lekker liggend genoten v.d. mooie ondergaande zon op zee, echt een genietmomentje :-).

De dag erna hebben we scooter gehuurd en zijn we naar de 'Green Canyon' gereden. Vond het echt weer leuk om scooter te rijden :-). Het kon niet hard, want er zitten hier echt overal gaten in de weg! haha. Aangekomen in het haventje, gingen we met een bootje door de 'green canyon' varen. Was heel mooi, maar erg kort en ook weer niet heel bijzonder. 's avonds na het eten was het tijd voor een Javaanse massage op de kamer, want van massages moet ik het er nog maar even flink van nemen, vind je ook niet?! ;-).

Gisteren zijn we naar national park geweest waar we een pittige jungletour hebben gedaan. We hadden echt een hele lieve, geduldige gids. Aan het begin v/h park waren er heel veel aapjes, heel tam en leuk om te zien! Toen zijn we begonnen in een grot waar vleermuizen zaten en waar ook stekelvarkens zaten! Had ik nog nooit gezien :-). Hierna gestart aan de lange en pittige jungletocht. We moesten echt flink door de bush omdat er geen of nauwelijks paadjes zijn (weinig toerisme). Dat was gaaf maar soms ook met pittige sprongen en bukken en vele spinnenwebben en een rood mierennest in m'n schoen! De eerste pauze na 2u banjeren hebben we gemaakt bij een mooie waterval, echt mooi zo midden in de jungle! Hierna hebben we 'flying dogs' gezien. Dit zijn hele grote vleermuizen met joekels van vleugels, mooi om te zien! Toen de lastige tocht vervolgd naar een heel mooi plekje op de berg uitkijkend op de zee, rotsen en jungle, echt genieten :-). 's Avonds waren we helemaal gebroken maar het was weer heerlijk om in de jungle te zijn :-).

Dat zal voorlopig wel de laatste keer zijn, want over een kleine 2 weken ben ik dan toch echt weer terug in het kikkerland met zijn kaas, klompen en molens! Zitten er nog blaadjes aan de bomen eigenlijk?! Ik ga er nu inmiddels wel echt naar uit kijken hoor, om weer terug te gaan :-). Vandaag merkte ik wel echt dat ik echt reis en mensenmoe begin te raken, maar dit komt ook echt omdat het einde steeds dichterbij komt! Maar vandaag hebben we een lange en vermoeiende reis gehad met de trein naar Jogjakarta waar we nu zijn. In de trein heb ik wel weer echt mijn ogen uitgekeken wat er allemaal verkocht wordt door mensen die door de drukke trein heen en weer lopen om te verkopen; uiteraard eten en drinken (heerlijk trouwens dat Indonesische eten!!:-)) maar ook allerlei speelgoed, brillen, prullen, boekjes, kammen, haarspullen en zelfs stoffers en vegers passeerden de revu. Bijzonder om te zien maar soms ook irritant en tevens zijn we altijd weer een hele attractie en praatpalen voor de locals wat ook zeer vermoeiend is soms.

Jogjakarta is iig weer een meer ontwikkelde stad tot zoverre we nu gezien hebben en we willen overmorgen naar de bekende Borobudur tempel gaan. Verder wil ik jullie weer bedanken voor de reacties en de meiden HEEL VEEL succes wensen met voetballen morgen!! De laatste wedstrijd die ik ga missen!! :-D

Dikke Javaanse kus vanuit Java! :-D

  • 23 Oktober 2010 - 15:03

    Pa En Ma:

    Hoi Linda, het is weer wel een leuk en boeiend verslag, gelukkig veilig uit het bos kunnen komen onweer is weel heel eng. Leuk dat het zo goed klikt met Inge. Foto van het surfen is ook leuk. Nog veel plezier en een goede reis terug.
    liefs Pa en Ma xx
    ps geniet nog maar van het lekker weer.
    Bergen op Zoom temp. 7 graden.Regen en windstoten.

  • 23 Oktober 2010 - 15:12

    Janneke:

    Hoi Linda.

    Wat een leuk verhaal om te lezen. Lijkt me doodeng om zo in het onweer te lopen.
    Ziet er goed uit hoor op de surfplank, alsof je het al jaren doet ;)!
    Zondag gaan we weer goed ons best doen. Moeten tegen vivoo, dus we hebben misschien een kansje!
    Geniet nog lekker van de laatste twee weken. Voor je het weet sta je ook weer op het voetbalveld :)!

    xxx

  • 23 Oktober 2010 - 15:28

    Judith:

    He Lin...
    wat een verhaal hahhaha.. inderdaad een enge maar leuke herinnering.. zo heeft alles weer wat!..
    nog even meid en je mag weer de Nederlandse wei in.. we wachten met smart op je!.

    maar nog steeds niet gedoken.. heb je 1 ding meegegeven en jij bent weer stug.. nou ja dan neem ik je nog wel een keer mee!.
    he, het zijn trouwens toch nog twee wedstrijden waar je niet bij bent?!.
    deze week en volgende?!.
    wil je bui niet in de war schoppen maar toch!.

    de 1ste kom je terug toch...

    Nou wijffie ik ga het weer schrijven!!.:

    BLIJF GENIETEN!!!!
    ENJOY ENJOY ENJOY
    en voor je het weet ben je weer Anita in de kantine : )..( je weet wel ons feestje hahahah)

    XXXX

    tot snel..

  • 23 Oktober 2010 - 15:37

    Anne:

    hey lin,

    wil je echt weten wat voor weer het hier is?! Tis hier maar een graad of 8 ofzo en de blaadjes beginnen nu toch rap te verkleuren en af te vallen. Moet je nog maar even niet te veel aan denken hoor, voor je het weet is het zover.

    Maar wat gaaf dat surfen; ziet er erg leuk uit en ook best hoge golven!
    Gelukkig maar dat je weer heel uit de vulkaanwandeling terug bent gekomen. Moest gelijk denken aan ons avontuur met die vulkaan in nicaragua, haha.

    Oh, ik ben zo benieuwd al je verhalen te horen als je terug bent!!!

    x anne

  • 23 Oktober 2010 - 16:17

    An En Willem:

    Hoi Linda, nou je vader en waarschijnlijk moeder zijn thuis hoor,piet zag ik in het bouwkot, hij was niet bruin. Aan het weer in Holland zal je wel weer moeten wennen, het is ontstuimig en koud en veel regen, dus. Maar verder gaat alles naar wens en we zien je wel weer in Bergen.
    Misschien in het bouwkot.

    Groeten en geniet nog maar even.
    An en Willem

  • 23 Oktober 2010 - 17:15

    Piet En Els:

    Dag Linda, bedankt voor jouw mooie gezellige boeiende en openhartige reisverhalen en zeker ook voor de foto's.We hopen dat je nog 2 fijne weken met Inge mag hebben en wensen je een hele voorspoedige terugreis Tot ziens in de Massenetlaan./

    Groetjes Piet en Els

  • 23 Oktober 2010 - 17:45

    Liesbeth:

    Hey Linda,
    het wordt nu toch wel tijd dat je deze kant op komt, kunnen we je een beetje in de gaten houden! Geniet nog van je avontuur de resterende tijd en doe voorzichtig! Zag je vader nog bij de MCD, ziet er goed uit, de reis heeft hem goed gedaan denk.
    Tot gauw en goeie vlucht terug,
    XX Liesbeth & Ger

  • 23 Oktober 2010 - 20:14

    Toon En Marianne:

    Heel veel plezier nog. We vinden het erg leuk je belevenissen op deze manier te kunnen blijven volgen.
    Groetjes vanuit Oosterhout

  • 23 Oktober 2010 - 21:24

    Douwe En Daphne:

    Ha Linda,

    Je neemt ons met je beschrijving van Java weer helemaal mee terug naar een kleine 2 jaar geleden. Ik vond het een geweldig land en heerlijke mensen over het algemeen. Nah ja, we hebben maar 2 eilanden gezien van de 54.000, maar toch!
    Wel weer avontuur genoeg in het onweer! Je maakt wat mee zeg.
    Ga je ook nog naar Bali? Dat is weer zo anders dan Java qua mensen. Ben benieuwd wat je ervan vindt.

    Nog heeeeel veel plezier. Geniet zolang het kan! En je weet t, geniet nooit met mate....

    xx en groetjes

  • 24 Oktober 2010 - 09:03

    Willemijn:

    Hey Lin..
    Nou je zou eigenlijk nog 2 wedstrijden moeten missen ja (zoals Judith zegt).. Maar de wedstrijd van vandaag is afgelast, dus je mist er inderaad maar 1 ! Haha!
    Zo`n kut-weer is het hier dus.. Bah.. Regen regen en nog eens regen..
    Nou je verhalen klinken zoals altijd weer erg leuk, maar ik vind het nu ook wel tijd worden dat ik gewoon luisterend je verhalen aan kan horen ;)
    Tot snel!

  • 24 Oktober 2010 - 10:25

    Huub En Jenny:

    Hoi Linda, nu jouw reis er bijna op zit,willen we je bedanken voor jouw leuke,boeiende reisverslagen en natuurlijk ook voor de bijbehorende foto's.We hebben er van genoten!Geniet nog van je laatste dagen daar.We wensen je een goeie thuisreis.( Bereid je al vast maar voor op regen, wind en kou, kortom echt herfstweer). Groetjes.


  • 24 Oktober 2010 - 12:10

    Bregje:

    Heey Linda,

    nog 11 daagjes. De tijd begint op de schieten. Wat een heerlijke verhalen, avonturen weer! Heb wel onwijs zin om je te zien en samen na te genieten van de mooie reis! Zaterdag 13 november is er een feestje in Breda. Diana gaat ook mee. Mocht je hetl euk vinden, bestel ik een kaartje voor je! (had je ook gemailt :) )

    Geniet nog van de laatste weekjes... en geloof me, die vliegen voorbij!

    Dikke knuffel en geniet!
    x

  • 26 Oktober 2010 - 19:26

    Nannie:

    Hoi nichtje

    Begin je nu eindelijk toch een beetje heimwee te krijgen en naar Bergen, de voetbalgirls, je ouders, broer fam en de geit op 11-11 te verlangen? En wa denk je van lekkere boerenkool mee spek, of zuurkoolstamp mee worst?Hoop dat je kaplaarzen aanhebt in Bangkok en neem zeker een poncho mee. Weer echt leuk om je (spannende) verhalen te lezen.En neem zeker nog wat massages! Je pa en ma zien er goed uit, heb de foto's al gezien, ook een prachtige vakantie geweest! Kan eigenlijk nie meer wachten om jou life te zien! Geniet van de laatste week en een hele goeie terugreis naar het mooie, gezellige fantastische Krabbegat! Dikke Bergse kus vanuit de Stapelakker Halsteren xxxx Nannie

  • 26 Oktober 2010 - 22:29

    Sjaak:

    Hey,
    weinig toerisme? Dat is raar. Ik dacht dat iedereen daar altijd heen ging? :s
    Maar wel gaaf hoor, dat surfen!
    Veel plezier weer en tot snel. ;)

    XxX

  • 30 Oktober 2010 - 14:42

    Sjaak:

    Nelleke,
    bijna thuis!
    Wat hebben we toch veel aan elkaar te vertellen zeg.
    Alvast een veilige thuisreis!

    XxX

  • 30 Oktober 2010 - 16:22

    An En Willem:

    Linda,

    Een leuke en veilige reis terug naar huis en welkom in Holland.

    Tot in Holland

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Linda

Verhalen en foto's van mijn reisavonturen!

Actief sinds 18 Juni 2010
Verslag gelezen: 975
Totaal aantal bezoekers 116831

Voorgaande reizen:

01 Augustus 2014 - 31 Augustus 2014

India & Sri Lanka

26 Juni 2013 - 04 Augustus 2013

Borneo, Sulawesi, Maleisië en Singapore

30 Juni 2012 - 11 Augustus 2012

Backpacken Australië

13 Juli 2010 - 04 November 2010

Reis door Zuid-Oost Azië

Landen bezocht: