Verdwaald in de oorlogstunnels en ouders gevonden! - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Linda Buuron - WaarBenJij.nu Verdwaald in de oorlogstunnels en ouders gevonden! - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Linda Buuron - WaarBenJij.nu

Verdwaald in de oorlogstunnels en ouders gevonden!

Door: Linda

Blijf op de hoogte en volg Linda

30 September 2010 | Vietnam, Hanoi

Hela vanuit Loempia-land!

Heb ondertussen weer veel avonturen beleefd dus vond het maar weer eens tijd voor een update :-). Inmiddels in de enorme hoofdstad aanbeland waar ik dan gisteren mijn ouders heb wederontmoet :-). Ik zal eerst even vertellen over mijn avonturen hiervoor...

Namelijk eerst nog heel wat kilometers en aantal uurtjes in de bus doorgebracht en hier en daar een stop gemaakt en tour gedaan. Eerst een dag verbleven in het prachtige Hoi An en hier genoten van het strand en genoten van het feit dat je hier kleding op maat en naar eigen smaak kan laten maken waar ik dus een superleuk jurkje heb laten maken! :-D Ik zal later nog meer over Hoi An vertellen, aangezien ik hier nog terug kom samen met onze Piet en Corrie ofwel m'n ouders..
Van Hoi An ben ik naar Hue gereisd. Weer een prachtige rit door de groene bergen en aangekomen daar, heb ik nog gelijk een tour geboekt voor die dag en heb ik nog een aantal mooie tempels, tombes en een pagoda bezocht aan de rivier.
De dag erna heb ik echt een hele gave tour gedaan en voornamelijk erg spannend ;-)........

DMZ-tour (Gedemilitariseerde Zone):
De wekker ging al vroeg om me te wekken voor de tour, namelijk al om 05:00. Om wakker te worden, nam ik eerst een douche waar ik eerst weer eens een grote spin en grote kakkerlak moest verwijderen. Inmiddels ben ik wel gewend aan alle inheemse insecten/reptielen in mijn badkamers :-). Maar goed, toen om 06:00 opgehaald voor de interessante tour rondom de gedemilitariseerde zone, ofwel de vroegere oorlogsgrens tussen Zuid en Noord-Vietnam waar zich heel wat heeft afgespeeld tijdens de Vietnamoorlog. Op de tour was ik met 2 bonken van gasten genaamd James en Paddy, beiden enorme bonken van kerels vol tattoo's, oorbellen en een stoere uitstraling. Toen James instapte werd ik vrolijk verwelkomt door een grote boer (burp) en Paddy kwam nog half dronken binnen en vroeg wat voor tour we eigenlijk vandaag gingen doen. Nou, ik dacht dus echt: 'Oh my Budha, dit wordt een lange dag!'. Maar schijn/uiterlijk bedriegt want ik heb me toch een lol gehad met die 2 kerels en vooral met Paddy! Hij verraste me namelijk keer op keer en ik mocht hem met de minuut meer. Ondanks z'n ongeinteresseerde houding en het feit dat hij vanaf 08:00 weer vrolijk verder ging met volop bier drinken, was hij bijzonder intelligent en wist hij echt enorm veel over de oorlog en vertelde hij daar ook vol passie over. Dat kwam goed uit want de gids was echt een rare snuiter en ik kon hem totaal niet volgen dus Paddy was de hele dag mijn persoonlijke gids in begrijpelijk Engels en tevens wist hij zoveel interessante details over de oorlog! Echt superboeiend. Eerst zijn we naar een kampbasis v.d. Amerikanen geweest waar veel spul v.d. oorlog te zien was zoals geweren, kogels, bommen, helikopters, een tank en een bunker. De Vietnam-oorlog heeft me altijd enorm geboeid en ik vond het echt superinteressant om het nu met eigen ogen te kunnen zien, ook echt gruwelijk soms en zeker hoe Paddy het allemaal kon vertellen. Hierna zijn we gaan lunchen en hebben we ondertussen aan beiden kanten (Noord en Zuid) de onafhankelijkheidsbeelden gezien. Tijdens de lunch enorm lol gehad met de mannen en ik werd behandeld als een prinses door ze, hihi ;-).
Na de lunch zijn we naar de ondergrondse oorlogstunnels v.d. Noord-Vietnamezen gereden. Die waren echt zo bijzonder om te zien! Sommige stukken in de zone waren gebombardeerd door de Amerikanen en daar waren dan ook flinke gaten te zien. Toen zijn we in de tunnels gegaan (in totaal meer dan 200km lang en 15 meter diep onder de grond). Het was echt zo gaaf om in de smalle, lage, donkere tunnels te lopen! In de tunnels waren veel verschillende gangen en kamertjes, kortom; een plaats waar je makkelijk verdwaald... En ja hoor, op een gegeven moment liepen we met zijn 3en behoorlijk achter en was de gids al ver vooruit met 2 anderen en wachtte niet op ons.. Gevolg: WE WAREN VERDWAALD!! En dit onder de grond in de donkere gangen. De gids had ons hier al voor gewaarschuwd omdat er in sommige gangen giftige slangen en schorpioenen zitten vanwege de donkerte en koelte. De mannen vonden het allemaal wel grappig en zaten me natuurlijk flink te stangen (mocht wel in het midden lopen van ze hoor ;-)). Allemaal leuk en aardig, maar ben toch op een gegeven moment door de gangen onze gids gaan roepen, haha! En stiekem was Paddy ook best bang voor een slang hoor! ;-). Uiteindelijk weer uit de tunnel die uitkwam op het strand waar de uitgang vroeger onzichtbaar was door een bladerdek. Ik vond de tunnels echt supergaaf! Hierna nog langs delen gereden waar de Amerikanen vroeger 'orange' ofwel ontbladermiddel hebben gegooid om de natuur te vernietigen en de Vietcong te vinden, bizar om te zien! Ook een stukje v.d. Ho Chi Minh-route gezien, superinteressant allemaal en een dag met heel veel indrukken!

Vervolgens moest ik een paar uurtjes wachten op de nachtbus naar Hanoi. Nou, dit was me ook nog wat.. Ik was de laatste die opgepikt werd door de bus en er waren nog 3 bedjes over; 1 onder en 2 boven waarvan er 1 een half bed te noemen was. Ik ging dus onder liggen, mocht dat toch niet.. De beste bus-meneer kon alleen het woord 'No' zeggen in veelvoud en vond dat ik op het bovenbed moest gaan liggen die half bezet was door een paal/muur in de bus. Dit vond ik dus echt grootse onzin aangezien ik de laatste persoon was! Nou, wilde ie me toch de bus uitzetten! :-S Pff, toen was het mijn beurt om 'No, no, no' te zeggen en heb hem vervolgens maar gefeliciteerd met zijn ruime Engelse vocabulaire kennis en ben maar op het gare bed gaan liggen met mijn bagage en waar ik werkelijk niet al m'n ledematen op kwijt kon. Kortom een lange en oncomfortabele nachtbusrit van 14u voor mij ;-). Maar goed, zeker voor een goed doel want...

WEDEROTNMOETING PA & MA:
Jaja, gisteren was het dan zo ver. Ik vond het wel erg spannend om m'n ouders weer te gaan zien en zeker in deze gigantisch hoofdstad. Hanoi is namelijk zo chaotisch, ik heb werkelijk nog nooit zoveel (toeterende) motorbikes bij elkaar gezien! Bizar en tevens vreselijk.. Mijn 1e taak om aan mijn ouders te leren was dan ook oversteken... En dat betekent geen oversteken van kijk naar links, rechts, links maar ga gewoon lopen dwars door alles heen en baan je een weg door het verkeer. Pa en ma hadden toch echt wel een cultuurshock en kan het me goed voorstellen! Ze stonden met open ogen te gapen :-). Het was/is wel weer superleuk ze te zien en we hadden zoveel bij te kletsen onder het genot van Hanoi-bier en cocktails. Erg grappig is het feit dat 1 v.d. eerste dingen die ma zei: 'oeh, pas op een motorbike!!'. Haha, wat een grap! En 's avonds: 'zullen we je even terug brengen naar je hotel?'. Hihi, ik al 2.5 maand alleen op reis maar oversteken zal me vast nog niet lukken hier in Azie ;-). Ik heb ze gister en vandaag al veel dingen bijgebracht/bijgeleerd zoals afdingen, oversteken, lekkernijen en de cultuur. Erg leuk! Vandaag zijn we lekker op excursie geweest uit de drukke stad. We hebben een prachtige boottrip gemaakt over de rivier tussen de groene bergen door en een paar bergpagoda's in de grotten bezocht. En toen.. Ja, toen moesten we met het busje in de spits terug de stad in.. Nou, dit heb ook ik een heel avontuur gevonden. We hebben werkelijk waar een uur lang vastgestaan in het verkeer op dezelfde plek wachtend totdat een paar agenten het verkeer kwamen regelen. Het is werkelijk on-ge-lofe-lijk wat hier allemaal op de straten rijdt. En als ze niet over de weg kunnen, pakken ze toch gewoon de stoep?! Vanavond zijn we nog naar een dansend poppentheater geweest en daarna scheidde onze wegen, kortom; ik ging terug naar mijn, voor mij, luxe hotel (heb namelijk een eigen badkamer met gescheiden douche, TV, koelkast en airco!). Heb hem vol trots aan ma laten zien, maar die was niet bepaald onder de indruk. Nu heb ik ook hun kamer gezien en tjah.. verschil moet er wezen!? :-) We hebben heel veel zin in komende dagen, het is een drukke planning maar het is superleuk zo samen te reizen. Heerlijk om wat vertrouwdheden vanuit thuis om me heen te hebben en met Piet en Corrie gaat ook alles prima. Ze zijn al begonnen met volop genieten en jah.. ze knuffelden me gisteren haast dood! ;-) Morgenochtend ga ik stiekem aanschuiven bij het ontbijtbuffet bij pa en ma en daarna gaan we nog wat leuke dingen bezoeken in Hanoi om 's avonds met de nachttrein verder het noorden in te trekken. Lekker weg uit de stad v.d. uitlaatgassen!
Liefs van Linda, Piet en Corrie!

  • 30 September 2010 - 17:15

    Liesbeth:

    Hoi hoi allemaal,
    wat leuk om jullie zo samen op de foto te zien!
    Ik geloof best dat Piet en Corrie een cultuurshock hebben gehad en wat een spannende avonturen heb jij weer beleefd Linda.
    Geniet van de mooie dagen en van elkaar en laat Cor en Piet ook maar een nieuwe garderobe aanmeten,
    veel plezier nog,
    liefs, Liesbeth


  • 30 September 2010 - 18:21

    Sofie:

    AHhhhhh zo leuk! Wat fijn dat je met je pappie en mammie bent, geniet ervan! Laat ze maar eens zien wat je allemaa geleerd hebt :D!

    Dikke dikke kus en nog heeeeeel veel plezier!!!

    XX

  • 30 September 2010 - 18:54

    Yoka :

    Hááááá'Buuron tiro !!!

    Wat een leuk en spannend verslag weer zeg!!!
    Ik weet nu niet wanneer ik meer medelijden met je moet hebben, wanneer je ondergronds verdwaald bent of wanneer je helemaal dood geknuffeld wordt door je ouders....... nee hoor grapje !!!
    Geniet lekker met mekaar en héél véél plezier, ben benieuwd naar je volgende verslag en foto's.
    En wel leuk hé dat je nu je ouders eens wat bij kan brengen, i.p.v andersom.

    Groetjes, Yoka :)

  • 30 September 2010 - 19:51

    Annie B.:

    Geweldig Linda..
    zo-ie-zo je leuke verslagen en prachtige foto's, maar ook dat je nu eventjes met je pa en ma kunt optrekken.
    Doe vooral Corrie de groeten en wens ze een héle mooie reis. De start is in ieder geval perfect zo met z'n drietjes, nietwaar?!
    Groetjes, Annie

  • 30 September 2010 - 20:51

    Sjaak:

    Ha die Nel,
    wat leuk om ook Cor en Piet zo op de foto's te zien.
    Ook echt iets voor jou weer trouwens, verdwalen in een ondergrondse tunnel, haha!
    Gelukkig ook weer heelhuids uitgekomen.
    Tot het volgende bericht weer en de groeten aan Cor en Piet!

    XxX

  • 01 Oktober 2010 - 13:11

    Tointine:

    Hey meid!
    Wat leuk weer om je verhalen te lezen :D Lijkt me wel eng om te verdwalen in die smalle tunnels. Gezellig dat je nu met je ouders bent! Doe ze maar de groetjes. Heel veel plezier nog daar!
    Liefs xx Tointine

  • 01 Oktober 2010 - 13:24

    Douwe En Daphne:

    Hi daar, helemaal leuk je weer te lezen en top dat het je zo goed gaat. En eerlijk is eerlijk, het blijft lekker leesvoer. Fijn dat je nu ff een tijdje met je ouders bent. Lijkt me ook weer heel bijzonder!
    Groetjes en x

  • 01 Oktober 2010 - 18:35

    An En Willem:

    Allereerst uiteraard de groeten aan Corrie en Piet en aan jou. Het is lijkt mij heel leuk om je ouders zo te zien en te reizen. ga door met je reisverslag aub. en de foto's zijn ook zo leuk, leuke kerels zo te zien. Oudoe uit Bergen.

  • 02 Oktober 2010 - 10:11

    Nannie:

    Hoi nichtje,zus en zwager

    Weer een heel leuk verslag om te lezen! Spannend geweest zeg in die gangen, gelukkig dat je stoere binken bij je had. Het leukste en ik werd er eerlijk gezegd een beetje sentimenteel van zijn toch de foto's met je pa en ma erbij. Kan me voorstellen dat ze je bijna dood geknuffeld hebben. Geniet nog lekker een weekje samen met ze. Ik heb het reisverslag van ze gelezen dat gaat ook heel bijzonder worden. Linda let jij een beetje op ze in de verkeerchaos van Hanoi. Niet normaal zeg! Groetjes
    Liefs Nannie

  • 02 Oktober 2010 - 17:27

    AdB:

    Ik ben weer even bijgelezen. Het blijft een boeiend avontuur. Wel bijzonder om Cor en Piet zo ver van huis te ontmoeten. Ik ga er van uit dat ze een goede reis hebben gehad. Veel plezier samen. Deze momenten vergeten jullie nooit meer.

    groetjes
    Ad

  • 03 Oktober 2010 - 07:48

    Els Burgel:

    Hallo Linda, Piet en Corrie.
    Het moet wel heel bijzonder zijn om elkaar in zo'n ver land te ontmoeten na zo'n lange tijd. Pas maar goed op ze Linda want jij bent nu al ervaren met al de avonturen die je in je eentje hebt doorstaan.Ik wens jullie heel veel plezier.
    Groetjes Els

  • 03 Oktober 2010 - 12:37

    Ineke Nagelkerke:

    Wat een belevenissen, spannend, soms eng, maar vooral reuze interessant.
    Dit nemen ze je nooit meer af, qua ervaring etc.
    Geniet samen met Piet en Corry, doe hun de groeten en wens ze ook fijne dagen.

    Groetjes ineke

  • 03 Oktober 2010 - 12:38

    Ineke Nagelkerke:

    Wat een belevenissen, spannend, soms eng, maar vooral reuze interessant.
    Dit nemen ze je nooit meer af, qua ervaring etc.
    Geniet samen met Piet en Corry, doe hun de groeten en wens ze ook fijne dagen.

    Groetjes ineke

  • 03 Oktober 2010 - 13:36

    Oma Schrier:

    Lieve Linda

    Ik heb je op de foto gezien met je pa en ma. jullie zien er goed uit. koop maar iets leuks voor jezelf van oma.En nog veel plezier met pappa en mamma. xx oma

  • 03 Oktober 2010 - 18:02

    Piet En Els:

    Hallo Linda Cor en Piet,
    Indrukwekkend het verslag uit Vietnam.Hebben het met veel plezier gelezen.Geniet van het gezelschap van je ouders en wil je hen de hartelijke groeten van ons doen. Linda Piet en Corrie nog een heel mooie en fijn reis. Groetjes Piet en Els.

  • 04 Oktober 2010 - 16:30

    Marieke:

    Nou ziet er echt leuk uit, lekker genieten met z'n allen! Xus

  • 04 Oktober 2010 - 22:56

    Pierre:

    Hoi,Lin
    Leuk om je ma en pa daar te zien op de foto, al kijken ze nog een beetje onzeker, dat zal door de ontmoeting zijn met ons Linda denk ik, verder moet je ze maar lekker verwennen, dus ook die masages en dat heerlijk eten en drinken daar!!

    Groetjes aan Piet en Corrie en we wachten op de volgende story

  • 05 Oktober 2010 - 16:11

    Hans-Marie-louise:

    Hoi Linda
    eindelijk een reactie
    van ons,fijn dat het allemaal goed gaat en dat je al veel heb gezien
    Leuke foto van jullie nog veel plezier en de groetjes aan je vader en moeder

  • 08 Oktober 2010 - 17:01

    Lian:

    Hoi alle 3,

    Wat leuk he dat je weer effe herenigd bent met je ouders.
    Ja,Piet en Corrie das effe wat anders als berrege he.
    Volgens mij staat jullie mond een hele dag open van verbazing,voor Linda wordt dit al een gewoonte,na zoveel weken.
    Nog heel veel plezier samen en geniet ervan.
    Gr.Lian

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Linda

Verhalen en foto's van mijn reisavonturen!

Actief sinds 18 Juni 2010
Verslag gelezen: 510
Totaal aantal bezoekers 116830

Voorgaande reizen:

01 Augustus 2014 - 31 Augustus 2014

India & Sri Lanka

26 Juni 2013 - 04 Augustus 2013

Borneo, Sulawesi, Maleisië en Singapore

30 Juni 2012 - 11 Augustus 2012

Backpacken Australië

13 Juli 2010 - 04 November 2010

Reis door Zuid-Oost Azië

Landen bezocht: