Goodbye Vietnam & Hello Indonesie - Reisverslag uit Bogor, Indonesië van Linda Buuron - WaarBenJij.nu Goodbye Vietnam & Hello Indonesie - Reisverslag uit Bogor, Indonesië van Linda Buuron - WaarBenJij.nu

Goodbye Vietnam & Hello Indonesie

Door: Linda

Blijf op de hoogte en volg Linda

16 Oktober 2010 | Indonesië, Bogor

Halo vanuit Java!

Hoe is het daar allemaal in het kikkerland? Hier alles ok, inmiddels Vietnam achter me gelaten en de dollars en dong omgewisseld voor Indonesische rupiah's.

De laatste dagen met mijn ouders hebben we nog goed en gezellig doorgebracht in Vietnam. We hebben heerlijk gegeten, cocktails gedronken, flink gewandeld door Saigon, massage genomen bij een blindeninstituut (blijft een bijzondere ervaring!!) en 10 oktober zijn we naar de bekende Cu Chi-tunnels geweest ofwel de tunnels v.d. Vietcong in het zuiden tijdens de oorlog. De dag ervoor hebben het War-museum bezocht waar echt gruwelijke foto's en verhalen te zien/lezen zijn over de oorlog, de gevolgen en vooral de gevolgen v.d. napalmbommen en het giftige ontbladeringsmiddel 'agent orange'. Pff, de oorlog is echt zo gruwelijk geweest, dat is echt niet te begrijpen voor ons!
De tunnels lagen in de jungle en met het geluid van geweren op de achtergrond, gaf het een heel realistisch beeld. Tevens kon de gids fantastisch vertellen! Hij liet oa vallen zien; begroeide diepe gaten in de grond met diepe spijlen waar de aanvallers gespiest werden als ze erin vielen. Helaas hebben we maar een klein stukje door de tunnels gelopen, maar voor Piet was het ver genoeg ;-) die vond het (met z'n rugzak op z'n rug) maar een erg krappe en lage bedoeling! :-D De Cu Chi tunnels waren in vergelijking met de tunnels die ik heb gezien in Hue erg toeristisch maar zeker weer enorm interessant en het gaf ook zeker een beeld van hoe het er geweest is :-(. Toen we eind de middag terug kwamen, waren we net op tijd binnen voor de hevige moesson (jaja, oktober heeft in Zuid-Vietnam ong 20 regendagen!) en het werd ook helemaal donker. Pa en ma waren er enorm van onder de indruk dat het zo verschrikkelijk hard met bakken uit de hemel komt! En eigenlijk ben ik ook nog steeds wel een beetje onder de indruk van die grandioze 'showers' ;-).

Mijn laatste 3 nachten in het hotel bij m'n ouders was wel echt genieten voor mij en zeker het ontbijtbuffet waar ik me elke ochtend helemaal vol van heb gegeten :-D. Maar goed eerlijk is eerlijk, hierna was het ook wel weer lekker om mijn eigen kamer te hebben want heb toch wel wat uurtjes wakker gelegen van het harde gesnurk van ze zeg!! (De oorlog is er niks bij) Kan me ineens best voorstellen dat m'n moeder een plastic fles naar d'r hoofd kreeg gegooid in de nachttrein! ;-) (echt gebeurd, haha!) Maar goed.. De tijd is zo enorm snel gegaan, het is echt voorbij gevlogen en ik heb er enorm van genoten. Maar toch kwam het moment van afscheid nemen en daar had ik eigenlijk meer moeite mee dan ik zelf had verwacht! Het feit dat de 12 dagen met pa en ma samen echt geweldig waren en ik eindelijk mijn reiservaringen met iemand dichtbij kon delen, maakte het dat ik me behoorlijk rot voelde, had het zelf eigenlijk niet verwacht! Dus heb ik 11 oktober gewoon lekker een offday genomen in m'n hotel (back to basics) en geluisterd naar de regen, regen, regen!

De dag erna voelde ik me alweer een stuk beter, en was het tijd voor de 2-daagse tour door de mekong-delta. De tour was goed georganiseerd en de gids was echt top! Dat maakt een trip echt gelijk leuker :-). De groep was niet zo boeiend, maar vond het wel prima zo. Toen we nog in HCMC reden, vertelde de gids dat er zoveel motorbikes zijn omdat iedereen er 1 wilt en de belasting voor een auto hier echt abnormaal hoog is en dus voor de meesten onbetaalbaar. Dit doet de regering expres want als alle motorbikes auto's zouden zijn, zou het hier helemaal gekkenhuis zijn, haha! Vietnam heeft plannen voor een metro en monorail in HCMC en Hanoi maar hier is nu nog niet genoeg geld voor. Het is sowieso bijzonder hoe hard het land gewerkt heeft om het land weer op te bouwen naar de oorlog!

Maar goed, onze 1e stop hebben we gemaakt bij een imker waar we verse honing-thee, rijstwijn en vers fruit kregen en mochten 'genieten' van traditionele muziek. Nou, genieten was voor mij het heerlijke fruit maar de traditionele muziek... Pff, het zal vast heel mooi zijn, maar ik blijf de Aziatische muziek echt kattengejank vinden! Echt niet om aan te horen hoor, haha! 'Genieten' van de rijstwijn van 65% alcohol was voor mij om half 10 in de ochtend ook een groot woord maarrrr heb hem netjes achter in mijn keelgat gegoten hoor! Zijn jullie nu niet trots op me?! ;-) (En toch werd de muziek er niet beter van).
Hierna zijn we met een klein bootje door de prachtige mekong-delta gaan varen en gelukkig was het weer ook prima wat het extra mooi maakte! Op een eiland hebben we gezien hoe ze kokos-snoepjes maken en we mochten deze ook proeven, hmm lekker! :-D Ook was er hier een grote python-slang die ik om me nek heb gehad. Echt een zwaar beest, maar wel supergaaf! Hierna hebben we oa met de boot verschillende eilandjes bezocht en natuurlijk nog een pagoda met een grote Budha. Ik moet eerlijk bekennen dat die me inmiddels niet meer zoveel doen ;-) maar van de mekong-delta met z'n bruine riviertjes en groene waterpalmen en bomen heb ik erg genoten :-).

's Nachts geslapen in een prima hotel en de volgende ochtend al erg vroeg vertrokken met een boot naar de 'Floating markets'. Erg bijzonder om te zien hoe de locals handel drijven op het water. Het zijn voornamelijk grote aantallen fruit en aardappels etc die verkocht en gekocht worden voor handel. Voor handel drijven op het water hoeven ze geen belasting te betalen, dus vandaar de drijvende markt. Echt leuk om te zien :-). Gelukkig zat het weer ook weer mee en was het genieten op de boot; prachtige omgeving, lekker fris windje door je haren en een heerlijke stoel.. wat wil je nog meer?! :-P 's Middags zijn we nog naar rijstfabriek geweest en hebben we gezien hoe ze de rijstnoodles maken en tevens hebben we nog fruitplantage bezocht met oa ananasstruiken, drakenvruchtbomen, bananenbomen en durian-fruitbomen (het fruit dat naar zweetvoeten ruikt maar heerlijk smaakt!) Heerlijk al dat tropisch fruit, ik zal het gaan missen straks!!

Maar goed, inmiddels dus aangekomen te Indonesie. Gisteravond laat vloog ik vanuit HCMC naar Jakarta waar ik begin de nacht aankwam. Aangezien ik het totaal niet zag zitten om midden in de nacht Jakarta in te gaan en uberhaubt niet naar Jakarta wil, heb ik afgelopen nacht volbracht op een houten bank op 't vliegveld. Nou, een hele ervaring opzich hoor haha. Stiekem een beetje eng omdat er haast niemand was en stiekem voelde ik me ook best wel een zwerver, hihi. Al met al best nog wat geslapen en m'n tas onder gekwield! Toen de 1e bus genomen om 7u naar Bogor waar ik nu ben. En tjah.. ik moet tot nu toe bekennen dat ik het 3x niks vind! Vreselijk! Er is hier geen enkele toerist, ik ben weer 1 grote attractie voor de locals. Simpele betaalbare hotels (buiten de giga-resorts) zijn er amper en restaurants zijn helemaal al een bijzonder verschijnsel! Toch maar een 'pension' uit m'n lonely planet gekozen waar ik nu slaap... Nou, m'n moeder zou me er speciaal weg komen halen! 1 bed in de kamer met bedspullen en een handdoek uit de oertijd en een stuk verderop (buiten mn kamer) is een gat in de grond als toitel waar dan nog een koude douchekop boven hangt! (En dan te weten dat ik nog nergens deze reis zoveel heb betaald voor een nacht) Brr.. ik ga morgen snel vertrekken hier richting Bandung waar ik waarschijnlijk ook Inge uit NL ga meeten. Waarom ben ik dan in Bogor? Tja, wist ik veel en tevens is er hier een prachtige grote botanische tuin waar ik straks lekker met een boek ga chillen. Eten wordt hier nog een bijzondere operatie, mijn ontbijt bestond uit hete sajoer-bonen en rijst met tandoorisaus. Wel lekker hoor, maar toch wat heet zo vroeg in de ochtend ;-).

Maar goed, tot zover mijn verslag. Ik hoop dat ik vanaf morgen de kanten van Java mag zien waarom iedereen er zo enthousiast over is en tevens hoop ik Inge te gaan meeten, zou leuk zijn als 'travelmate' m'n laatste weekjes :-).

Terimah Kasi weer voor het lezen en jullie geweldige reacties!!

Xx uit Indonesie!

  • 16 Oktober 2010 - 06:15

    Bregje:

    Heey Linda

    wat een avonturen weer! Wat fijn om te lezen dat je toffe weken met je ouders hebt gehad en logisch dat het dan enorm wennen is in je eentje.... en wat een domper in Indonesie. Hopelijk ga je snel je draai vinden, gok stiekem van wel! Doe je nog een snorkel expeditie voor mij? Wil namelijk heel graag die kant op om te duiken :)

    Heb je berichtje gehad en gaan zeker snel meeten, foto's kijken, bij beppen en stappen @ Breda'tje :)

    Dikke knuffel vanuit een veels te koud Nederland!
    Breg

  • 16 Oktober 2010 - 07:11

    Janneke:

    Haai Linda!

    Wat is het weer een leuk verhaal om te lezen. Kan me goed voorstellen dat het dan lastig is om afscheid te nemen! Maar je hebt nog een paar mooie weken voor de boeg. Ik hoop dat je nog lekker gaat genieten op Javia (komt vast helemaal goed).

    Veel plezier nog, en nog over een paar weekjes :)!

    xxx

  • 16 Oktober 2010 - 08:30

    Nien:

    hey lin,

    Ik kan me voorstellen dat het weer ff wennen zal zijn om nu weer in je eentje verder te moeten.Het zal vor je ouders ook wel moeilijk geweest zijn? haha. Of vloeiden er geen tranen? ;)
    Maar ja nu is het (gelukkig voor je ouders) niet meer zo heel lang.

    Echt superleuk dat je toch nog naar Indonesie gaat. Maar ik hoop dat het nog wel aan je verwachtingen gaat voldoen. Anders zo het jammer zijn om zo je reis af te sluiten.

    Probeer hoe dan ook nog maar lekker te genieten van je laatste paar weekjes!!

    XX Nien

  • 16 Oktober 2010 - 09:50

    Femke:

    Hey lin!

    Wat een leuke verhalen weer! Heb ze even van afgelopen 3 weken net allemaal doorgelezen;) Gezellig dat je ouders zijn geweest en dat je samen ook dingen heb meegemaakt! Zijn dingen om nooit meer te vergeten! Die luxe in het hotel van je ouders was ook zeker wel heerlijk:D Mooie foto's trouwens weer!

    Pff de tijd vliegt wel he! NOg even en dan ben je alweer terug in dit kikkerlandje;) Geniet nog heel veel van indonesie! Ik weet zeker dat het daar ook super wordt, want de meeste reizigers zijn toch wel positief over Indonesie hoor!:D

    Veel plezier de laatste weekjes en doe voorzichtig (haha met oversteken:P)

    kusss

  • 16 Oktober 2010 - 09:50

    Femke:

    Hey lin!

    Wat een leuke verhalen weer! Heb ze even van afgelopen 3 weken net allemaal doorgelezen;) Gezellig dat je ouders zijn geweest en dat je samen ook dingen heb meegemaakt! Zijn dingen om nooit meer te vergeten! Die luxe in het hotel van je ouders was ook zeker wel heerlijk:D Mooie foto's trouwens weer!

    Pff de tijd vliegt wel he! NOg even en dan ben je alweer terug in dit kikkerlandje;) Geniet nog heel veel van indonesie! Ik weet zeker dat het daar ook super wordt, want de meeste reizigers zijn toch wel positief over Indonesie hoor!:D

    Veel plezier de laatste weekjes en doe voorzichtig (haha met oversteken:P)

    kusss

  • 16 Oktober 2010 - 10:50

    Liesbeth:

    hoi hoi,
    wat gaaf, die foto met die python! En wat een prachtig verslag weer!
    Je ouders redden het wel zonder jou (zeggen ze). Geniet nog maar lekker van je laatste weekjes daar, ik denk dat je hier eerst flink moet acclimatiseren, wat een wereld van verschil!
    Tot gauw,
    xx Liesbeth & fam

  • 16 Oktober 2010 - 11:09

    Nannie:

    Hoi Linda,

    Wat een leuk verslag heb je weer geschreven. Ben echt super trots op je, wat je daar zo ver van huis allemaal doet! Ook weer prachtige foto's!Je pa was wel toe aan een massage denk ik na die tocht door de de Cu Chi tunnels! Ik zie geen foto van je moeder met haar mooie nieuwe jurk, is ze er al uitgegroeid? Leuk hoor zo samen die 12 dagen met ze te hebben rondgereisd. Valt nu niet mee voor ze zonder een ervaren gids. Ik hoop dat je Inge inmiddels hebt ontmoet en nog een mooie tijd op Java hebt. De start was dus niet best. Tot snel!
    xx Nannie

  • 16 Oktober 2010 - 11:57

    Daphne En Douwe:

    Hi Linda,

    Wat een avonturen weer! Fijn dat je het zo goed met je ouders hebt gehad.
    Tja Indonesië schijnt toch weer heel anders te zijn dan waar jij afgelopen maanden bent geweest. Die Botanische tuin is indd mooi, zijn er ook geweest. En het plaatsje zelf moet je zekers niet te lang rondhuppelen, weinig aan.
    Weet niet of je ook bij de graven daar geweest bent, maar er liggen daar Van den Boschen :).
    Ik hoop dat je je reismaatje nog gaat meeten en nog veel mooie en leuke dingen gaat beleven. Jakarta heeft wel zn leuke plekken hoor, de Nederlands invloed is zekers op bepaalde stukken nog terug te vinden. Hele gebouwen waarbij het lijkt of je in Nederland loop bijvoorbeeld. Maar goed, kan me ook zo voorstellen dat je er niet wilt blijven rondhangen. Veel plezier nog

    xx en gr

  • 16 Oktober 2010 - 15:17

    Annie B.:

    Hoi Linda,
    Geweldig dat je zo'n tijd met je ouders hebt kunnen optrekken. Ik weet zeker dat zij jou ook zullen missen, hoor.
    Zo te lezen, haal je echt alles uit je reis en pak je iedere nieuwe ervaring aan met al die prachtige en interessante excursies. Op Java zal vast ook weer wel veel te beleven zijn.
    Geniet ze..
    Annie

  • 16 Oktober 2010 - 16:09

    Judith:

    He lin,

    afscheid voor even moet je maar denken.. straks staat je pa weer langs het veld jou an te moedigen en dan wil je hem weer niet horen.. zal je dan fijn herinneren aan deze momenten ahahahah.. nog een paar weekjes meid... zoals hieronder al iemand schijft.. maak iig nog een snorkeltripje!!!...
    komt waarschijnlijk allemaal goed in Java en ander hop je gewoon even over naar Bali..

    in Nederland wordt het al echt herfst dus je mist niets!!

    geniet ervan meid!..
    xx

  • 16 Oktober 2010 - 16:48

    An En Willem:

    Linda,
    Snurken ze beiden zo hard of alleen ma ? Nog steeds vind ik ht leuk het verslag te lezen wat je meemaakt en dat ook nog met pa en ma. Nou we hopen dat de reis verder net zo goed gaat als het eerste stuk. Hier hebben we vanacht nachtvorst en dus hebben we de winterdeken maar klaargelegd. Groeten An en Willem

  • 16 Oktober 2010 - 22:08

    Pierre:

    Hoi Lin, wat kan jij dit allemaal goed omschrijven het is als of ik een boek lees van een goede schrijver, super hoor, verder had ik wel verwacht dat ze zouden snurken, al die belevingen masages en die lekkere drankjes dan ga je dromen, verder hebben ze het wel naar hun zin gehad denk ik,jij wordt langzaam een wereld vrouw he, met zoveel ervaring........, nog een leuke tijd in Indo...

    grt pierre

  • 17 Oktober 2010 - 05:51

    Anique:

    He lin, wat leuk om te horen van vietnam! Mijn vader en zus zijn ook net langs geweest en heb vanmorgen afscheid genomen, alleen dan in Indonesie. Het is inderdaad raar om dan weer alleen verder te gaan en hun daar achter te laten. Moet zeggen dat het ook snel weer went, maar je weet even niet zo goed meer wat je moet doen na zo'n georganiseerde trip. Ik ben zelf ook in Bandung geweest en daar staan echt de mega grote hotels en is er geen ontkomen aan de luxe. Java is totaal anders dan Sumatra. Sumatra is zo onderontwikkeld in vergelijking met Sumatra. Ik ben op dit moment op het vliegveld van Kuala Lumpur, want ik vlieg terug naar Cambodja. Ik vind het echt een gaaf land. De sfeer is er zo goed. Ik wist in Indonesie ook niet zo goed hoe ik mn weg moest vinden, omdat ik het inderdaad niet zo toeristisch is. Op Bali is dat naar horens weer totaal anders. Een grote tip is trouwens om de trein van Bandung naar Yokjakarta te nemen. Echt heel gaaf. Je komt langs allemaal rijstvelden en de natuur is fantastisch. Als je nog tijd hebt in Sumatra zijn de Oerang Oetangs een aanrader! Veelplezier en ben benieuwd wat je ervan vindt!

    xxx
    Anique

  • 17 Oktober 2010 - 09:54

    Sjaak:

    Hey,
    ja, ik vond die drakenvrucht ook zo heerlijk, das toch heel anders dan een saaie appel!
    Nou, lekker naar Java, ik ben weer benieuwd.

    XxX

  • 17 Oktober 2010 - 14:24

    Ineke Nagelkerke:

    schitterend om je verhalen te lezen. Ook de manier waarop je de verhalen op papier zet, het leest zo gezellig.
    Succes in Java

    Ineke

  • 18 Oktober 2010 - 16:52

    Yoka:

    Mooi verslag weer om te lezen.
    Jeetje wist niet dat jouw moeder zo'n snurkster is !!!
    Heel veel plezier gewenst in Java en hopelijk met een gezellige reisgenote erbij !!!


  • 20 Oktober 2010 - 08:55

    Dorien:

    Hee Lin!

    Wat een lekker verhaaltje weer! Vind het zo bijzonder dat je nog steeds zoveel ontdekt! Geniet er lekker van! Dat verse fruit lijkt me ook echt heerlijk!

    Hopelijk zijn je laatste weken ook top!!

    Tot snel weer hoor!

    Liefs

  • 22 Oktober 2010 - 10:22

    Frederique:

    Lieve Linda

    Wat een bijzondere ervaringen heb jij tot nu toe al mee gemaakt. Je heb een prettige manier van schrijven wat het heerlijk maakt om het te lezen. We hebben al vast een date gepland voor als je terug komt om met zn allen te eten we miste je namelijk bij de laatste keer. Voor 9 december! Dus hou die vast vrij ;) Geniet nog van de reis wijffie en tot snel.

    Liefs Frederique

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Linda

Verhalen en foto's van mijn reisavonturen!

Actief sinds 18 Juni 2010
Verslag gelezen: 732
Totaal aantal bezoekers 116835

Voorgaande reizen:

01 Augustus 2014 - 31 Augustus 2014

India & Sri Lanka

26 Juni 2013 - 04 Augustus 2013

Borneo, Sulawesi, Maleisië en Singapore

30 Juni 2012 - 11 Augustus 2012

Backpacken Australië

13 Juli 2010 - 04 November 2010

Reis door Zuid-Oost Azië

Landen bezocht: