Verdacht op vliegveld en onbereisbaar Sulawesi!!! - Reisverslag uit Ampana, Indonesië van Linda Buuron - WaarBenJij.nu Verdacht op vliegveld en onbereisbaar Sulawesi!!! - Reisverslag uit Ampana, Indonesië van Linda Buuron - WaarBenJij.nu

Verdacht op vliegveld en onbereisbaar Sulawesi!!!

Door: Linda

Blijf op de hoogte en volg Linda

15 Juli 2013 | Indonesië, Ampana

Hee hallo!!

Hoe gaat ie daar? Hier gaat ie goed, ik bevind me in een compleet andere wereld dan de afgelopen weken. Het is hier in Sulawesi totaal onderontwikkeld, ik zal eens vertellen over de bizarre avonturen van afgelopen dagen...

Laatste dag met Nina:
Inmiddels is Nina weer veilig en wel bij Jon in Australië en ben ik inmiddels in Sulawesi. We hebben een heerlijke en gezellige laatste dag samen gehad. 's Morgens zijn we terug naar Kota Kinabulu gevlogen en hebben daar een heerlijke (luxe)dag gehad. Het weer was ook weer super. We zijn de dag daar gestart met een heerlijke voetenmassage. Op onze ontspannen voeten zijn we naar een westers restaurant gegaan om daar heerlijk te lunchen. Hierna zijn we weer stiekem een luxe hotel met zwembad binnen geglipt. In het zwembad moest je je als hotelgast registreren dus dit hebben we netjes gedaan.... Vijf minuten later lagen de misses Jansen, kamernummer waren we even vergeten, op een heerlijke ligstoel aan het water ;-), hihi! We kwamen ook nog stiekem achter het wachtwoord voor wifi van gast mr. Jordan en konden dus ook nog eens lekker gratis internetten aan het zwembad :-) (hopelijk krijgt de beste kerel er geen rekening van!). Een heerlijke middag dus en 's avonds hebben we nog een heerlijke kuah teow gegeten. Hierna hebben we toch nog maar een nek, rug en schoudermassage genomen want dat was natuurlijk wel nodig na zo'n zware dag! :-P Deze was wederom heerlijk.
Die nacht moest ik opstaan voor mijn vlucht naar Kuala Lumpur en vanuit daar was mijn vlucht naar Makassar in Sulawesi. Het werd dus tijd om afscheid te nemen van Nina. Niet leuk om haar nu weer zo lang niet te zien! :-( Het waren in ieder geval superweken!
Mijn vluchten waren prima en eind de middag kwam ik aan in Makassar...

Verdachte op het vliegveld:
Bij de immigratie moest ik een visum kopen maar ik had nog geen rupiah en je kon er niet met credit card betalen dus met een hoop geregel mocht ik, zonder paspoort, alvast door de douane heen om te gaan pinnen. Bij de douane eerst mijn handbagage door de scan. Mijn tas moest er 3x opnieuw doorheen en ze bestudeerden me aandachtig, ik heb maar vriendelijk gelachen. Uiteindelijk werd heel mijn tas doorgespit en vonden ze mijn pak oats (soort havermout die ik gebruik bij ontbijt). Dit vonden ze héél verdacht blijkbaar en er werd dan ook volop in mijn pak oats gesnuffeld, ze proefden er zelfs van. Uiteindelijk vertrouwden ze het en moesten ze toch wel lachen. Wat een circus om een pak oats! :-) In de arrivalhal werd ik als enige blanke bestormd door 100 taxichauffeurs maar gelukkig kwamen Pascal en Marc ook al snel aan! Ik merkte al gelijk dat Sulawesi een heel stuk lastiger ging worden om er te reizen en dat werkelijk niemand Engels spreekt. Uiteindelijk zaten we in een busje naar een busstation waar we de nachtbus hebben genomen naar Tana Toraja. Op het busstation waren we een grote attractie voor kleine kinders die ons allemaal wilden aanraken. De bus vertrok anderhalf uur te laat en mijn god, wat een busrit!!!Compleet gekkenhuis! De stoelen waren prima maar ik werd menig keer naar voren gelanceerd. De chauffeur reed als een dolle en stond om de haverklap op de rem omdat er continu gigantische gaten in de weg zitten. Gelukkig hebben we het overleefd en kwamen we rond half 7 in de morgen aan in een pauperdorpje, Rantepao. Daar een hotelletje gevonden en we hebben voor de hele dag een gids en auto met chauffeur gehuurd om Tana Toraja te ontdekken. We hadden 'mazzel' want er was vandaag een grote begrafenisceremonie met offers die we mochten bijwonen. Nou, hier viel ik werkelijk van de ene in de andere verbazing! Gekkenhuis! Het was een ceremonie van een hele rijke familie want ze hadden veel varkens en buffalo's gekocht die werden geofferd. Ik kan eigenlijk haast niet beschrijven hoe de ceremonie was, het is compleet onvoorstelbaar voor ons wat hier allemaal gebeurt! De familie zag er prachtig uit, maakten muziek tussen de varkens en buffalo's die tegelijkertijd gedood werden. Een gruwelijk geluid en gezicht al die gillende beesten! Vrouwen waren bezig met het slachten van de beesten en lappen vers vlees en koppen van de beesten, die vlak hiervoor nog rondliepen, passeerden ons steeds. Het vlees van de dieren gaat uiteindelijk naar alle inwoners van het dorp. Het oude stel dat begraven werd, lag al 9 maanden dood bewaard in huis. Ze spuiten er wel iets in tegen de stank. Een zeer indrukwekkende en bizarre ceremonie! Hierna hebben we verschillende begraafplaatsen en kleine dorpjes v.d. locals bezocht. Deze dorpjes liggen tussen prachtige reisvelden. Superindrukwekkend om te zien allemaal! Op de terugweg heeft de chauffeur ons afgezet in het dorpje omdat we daar een nachtbus voor de dag erna regelen, dit omdat het een tocht van 15 uur lang zou zijn, voor slechts 200 km. Blijkbaar ging dat niet. In het dorpje hebben we aan verschillende mensen gevraagd of ze ons naar het stadje konden brengen (dat is hier heel normaal). Vooral Pascal was hier goed in; die sprak zelfs een riksjabestuurder aan of hij ons naar Ampana kon brengen.. Dat zou hetzelfde zijn als je in BOZ aan een fietser vraagt of hij je even naar Groningen kan brengen! Ze moesten er dan ook smakelijk om lachen ;-). Helaas lukte het niet een privébestuurder te regelen omdat ze hiervoor belachelijk veel geld vroegen. Uiteindelijk toch maar een bus voor overdag geboekt. Het valt ons op dat de mensen hier overal maar 'ja' op zeggen. Als je vraagt of je poep kunt eten, zeggen ze nog ja! Het zal wel beleefd zijn ofzo.
's Avonds zijn we ergens gaan eten. We begrepen geen reet van de gerechten en de locals geen reet van ons. Op de bonnefooi maar iets gekozen en gelukkig een goeie keuze! Ik kon de stukjes 'vlees' niet plaatsen. Eerst dacht ik dat het rouwe kip was, toen vis maar achteraf gezien bleken het stukjes varkensvet te zijn haha! Nouja, moet eerlijk zeggen dat het best lekker was :-).

18UUR DURENDE BUSREIS, SLECHTS 200 KM... HOE KAN DAT???
's Morgens zijn we opgehaald met de non-aircobus voor een wild tochtje naar de volgende stad Tentena. De bus was best oké en het zicht, met bergen en rijstvelden, genieten. Onderweg kwam er uiteraard nog een flinke regenbui opzetten, het dak en de ruiten van de bus waren hier niet helemaal naar gemaakt wat resulteerde in een regenbuitje in de bus, moet kunnen :-) De tocht vervolgde in de bergen langs scherpe haarspeldbochten.Toen begon het echte avontuur...

De weg hield ermee op en de 'weg' bestond enkel uit modder en water. We moesten hier ook een bruggetje passeren. Dat betekende dus dat er rijen met (vracht)auto's aan beide kanten van het bruggetje stonden om een aanloop te nemen, door de modder bergopwaarts, en maar hopen dat ze niet weggleden en recht op de brug kwamen. Dit op de brug glijden door de modder met een aanloop ging dus ook niet bij elke vrachtwagen van harte... Een truck reed dan ook knoerthard tegen de brug aan! (het is gefilmd dus hoop deze te kunnen uploaden zodat jullie kunnen mee 'genieten'). Wat een sensatie! We hebben hier ruim 5uur stil gestaan, maar ik heb immens genoten van dit spektakel! Echt onbeschrijflijk! Het werd natuurlijk pikdonker en we hebben gezellig tussen de locals gezeten, gegeten en kretek gerookt. Wij waren voor hen weer een heel spektakel ;-). Rond half 10 's avonds mochten wij dan eindelijk door de modder over de brug glijden met de bus. Doodeng want de bus reed af en toe behoorlijk schuin! Het was dan ook muisstil in de bus. Eindelijk weer op pad, stoppen we na 10 minuten omdat de chauffeur ging eten! Potverdikkie 5uur lang stil gestaan....... Maar goed, blij dat we een half uur later weer reden, stopt ie om te tanken. Prima maar wat denk je?! Rijden we weg, staan we weer een uur lang stil omdat een andere bus een klapband had en ze het hier overal nodig vinden om met minstens 6 man naar iets te kijken. Kortom; tegen half 3 's nachts kwamen we aan in Tentena. Oh oh oh, wat een dag en jeetje wat een verschrikkelijk bizar land dit!!! Ik heb er stiekem geweldig van genoten :-).

Vandaag wilden we met een scooter langs lake Poso toeren maar we begrepen van de locals dat er echt maar een paar boten per week naar en van de Togean Islands gaan. We hebben dan ook razendsnel onze spullen gepakt, een privéchauffeur geregeld en zijn richting Ampana gegaan vanwaar er een boot morgenochtend naar de Togean gaat. We moesten snel gaan omdat er tussen 2 en 5 ergens aan de weg gewerkt wordt (hard nodig haha) en het na 17u onbegaanbaar is door de afternoonregen. Nou, het was wederom een dollemansrit met uiteraard weer een opstopping omdat er onderweg nog een landverschuiving was wat eerst opgeruimd moest worden. Soms zijn er gelukkig wel stukken met geasfalteerde weg maar deze zijn erg zeldzaam in Sulawesi :-). Een kleine 7 uur later kwamen we aan in Ampana. Hier hebben we een prima hotelletje met wat ratten en gekko's en zijn we eerst een restaurant gaan zoeken. Dit bleek weer eens onmogelijk vanwege de ramadan, gestoord word ik inmiddels van de ramadan! Het is niet overal zo erg dat je nergens eten kunt krijgen, maar hier dus weer wel en op de togean blijkbaar ook. We hebben een of andere gefrituurde pannenkoek en stokjes sate gegeten maar je kunt echt beter eten in Azie :-). Ook heerst er hier malaria en zijn we dus netjes begonnen aan de pillen.

Morgen naar de Togean Islands en het wordt nog een enorme uitdaging om uiteindelijk in Manado in het noorden te komen waar de 23e onze vlucht terug naar Makassar is. Ik ben héél benieuwd en ik ga maar nergens van uit :-). Ik val werkelijk van de ene in de andere verbazing hier, echt waar. Elke x als ik denk dat het niet meer gekker kan, kan het toch steeds weer een beetje gekker ;-).

Ik heb komende dagen geen enkel bereik maar ik hoop jullie snel weer op de hoogte te kunnen stellen over het gekkenhuis hier :-). Maken jullie in NL ook nog een beetje spannende dingen mee?? Thanks voor jullie leuke berichtjes in ieder geval weer en tot snel!

Liefs vanuit Sulawesi

  • 15 Juli 2013 - 15:31

    Liesbeth:

    Hey Linda, wat een geweldige avonturen beleef jij daar!
    Ik heb genoten van je dolle, mooie verslag en bijzondere foto's.
    Nog heel veel reisgenot gewenst, liefs Liesbeth & Ger

  • 15 Juli 2013 - 15:32

    Judith:

    Hhahahahah... van poep en apen naar ratten en slachtpartijen en lijken..
    Klinkt bijna als vakantie!
    Wat een gewedlige verhalen worden dit voor later!...
    En wij maar klagen bij een file van 10 min en bewolking...
    Nou als ik dit lees mis je niets hier haha..
    Het feestje op de Zoom kan je vergelijken met het ritueel.. alleen ontbreekt de alcohol ;-) in jou verhaal..
    Gelukkig ben je niet alleen en kan je genieten van al die gekkigheid!
    Dus laat het allemaal over je heen komen en beschrijf het vooral dat levert later veel lach materiaal op..

    nou ben benieuwd wat jullie te wachten staat op het tropische eiland!!
    Misschien wel spannende achtervolgingen door komodo's of vogelspinnen..
    Kan niet wachten en geniet mee op kantoor achter me laptoppie terwijl de zon ons hier ook toe lacht!

    Stap straks in me waterdichte auto en wens jullie een geweldige trip!!
    We stay in Touch!!

    Dikke kus

  • 15 Juli 2013 - 16:19

    Christel:

    Ha Lin,..............................................................................................................................................

    ik ben volkomen sprakeloos van al je avonturen. En vooral van het feit dat jij dit allemaal ook nog LEUK en geweldig schijnt te vinden ;-)

    Ik heb geen enkel avontuur te melden, dus houd me verder maar heel klein en stil.

    Plezierige voortzetting van je avonturen en ik hoop dat de terugreis vlekkeloos verloopt :-)

    Zwaaizwaai en xxxx, Christel

  • 15 Juli 2013 - 17:43

    Yoka:

    Jeetje wat een spannende reis maak je toch mee zeg !!!
    Je bent ook niet echt bang uit gevallen hoor. ( Ik zit je verslag soms met bibberende knieën te lezen ;-) en vind het dan al doodeng, laat staan dat je het net als jou allemaal in het echt mee mag maken hihihihihi.
    Leuk hoor dat je zo geniet.
    Goede reis verder gewenst.

  • 15 Juli 2013 - 17:46

    Micha:

    Wat 'n toestanden, we hebben volgens mij veel bij te praten als het schooljaar weer van start gaat, laten we een paar lesuren blokkeren om bij te kletsen.

    Veel plezier en geniet van al je avonturen, ik geniet van de typische "linda"acties!

    Groeten,

    Micha

  • 15 Juli 2013 - 18:45

    Serap:

    Wat een GEKKENHUIS! En t dotje maar genieten.... ongelofelijk!
    Ik hoop dat we snel weer wat van je horen.

    Ennee ook ik ben de ramadan al een beetje zat ;)
    Dikke kus!

  • 15 Juli 2013 - 20:02

    Sjaakie:

    Hey! Zo, ik ben weer helemaal bij, wat een verhalen weer! Dat je nog onder ons bent is een wonder. Hopelijk zorgen die twee mannen goed voor je, of eerder andersom, Pascal kennende. :p

    XxX

  • 15 Juli 2013 - 21:37

    Mieke :

    Geweldige verhalen schrijf je! Heerlijk om te lezen! Geniet er verder lekker van he....

    Liefs, Mieke

  • 16 Juli 2013 - 13:45

    Corrie:

    Hoi Linda,

    Dat ze jou als crimineel aanzien in Makassar :), het moet niet gekker worden.
    Ik ben blij dat je in het gezelschap bent van Pascal en Marc het is toch wel een beetje apart land.
    En wat een modderpoel hé, gelukkig niet door het gammele bruggetje gezakt.
    Ik laat dit verslag niet aan oma lezen ze is dan gelijk van slag.
    Jullie zijn nu vast aan het genieten op het mooie eiland. Mag ook wel naar zo'n zware reis.
    Wel lastig hé de Ramadan, voor mij zou de Ramadan eigenlijk wel goed zijn na 9 dagen Zoomertoernooi.
    Geniet ze, en goede reis naar Mando. Groetjes aan Pascal en Marc.

    Liefs pa & ma xxx




  • 16 Juli 2013 - 18:02

    Frederique:

    Lin

    Wat geweldig om al je verhalen weer te lezen. En wat een leuke bizare avonturen heb je tot nu toe al weer mee gemaakt. Ik ben zo benieuwd om het live te horen dan zullen ze nog veel gappiger zijn.
    Heel veel plezier nog.

    Liefs Freek

  • 17 Juli 2013 - 18:56

    P.e.hanssen@home.nl:

    Dag Linda, bij het lezen van je verslagen beleef je als het ware alles met je mee. Dat is dus veel leesplezier en zeker met de foto's als illustratie Mooie dagen en geniet ervan.

    Zonnige groetjes Piet en Els.

  • 20 Juli 2013 - 10:37

    Tointine:

    Wat een geweldige verhalen weer. Jij bent natuurlijk een zeer verdacht type, haha. Bizar zo'n begrafenisceremonie. Ik ben benieuwd naar de rest van je verhalen. Veel plezier nog daar! Geniet ervan

  • 20 Juli 2013 - 16:39

    Dorinie:

    Linnie!!

    Wat een verhaal haha! Heerlijk om een slachtpartij mee te maken en 18 uur in een bus te zitten!
    Wat een verhalen:)
    Gelukkig geniet je overal van en is het geweldig jouw verhalen te lezen!

    Heel veel plezier met het volgende avontuur!

    Tot je volgende verslag!!

    Kus dorinie

  • 22 Juli 2013 - 11:41

    Lian:

    Lindaaaaaa klinkt weer goed allemaal! :) Geniet er lekker van en ik kijk uit naar de eerste afspraak na de zomer stop om alle verhalen live te horen! XX

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Linda

Verhalen en foto's van mijn reisavonturen!

Actief sinds 18 Juni 2010
Verslag gelezen: 1437
Totaal aantal bezoekers 116882

Voorgaande reizen:

01 Augustus 2014 - 31 Augustus 2014

India & Sri Lanka

26 Juni 2013 - 04 Augustus 2013

Borneo, Sulawesi, Maleisië en Singapore

30 Juni 2012 - 11 Augustus 2012

Backpacken Australië

13 Juli 2010 - 04 November 2010

Reis door Zuid-Oost Azië

Landen bezocht: