Aangevallen door apen & Terimah kasih - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Linda Buuron - WaarBenJij.nu Aangevallen door apen & Terimah kasih - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Linda Buuron - WaarBenJij.nu

Aangevallen door apen & Terimah kasih

Door: Linda

Blijf op de hoogte en volg Linda

01 Augustus 2013 | Singapore, Singapore

Goodday from Singapore!

Inmiddels spendeer ik alweer mijn laatste 2 dagen in Singapore, mijn laatste bestemming. Is er vanaf zaterdag alvast goed weer besteld?! Ik zal er hoe dan ook wel weer aan moeten wennen na de hitte van Azië. Hierbij mijn avonturen in het westen van Maleisië...

KUALA LUMPUR
Vanaf 25 juli heb ik een paar dagen doorgebracht in de hoofdstad Kuala Lumpur. Ik moest er na Sulawesi weer even aan wennen dat alles hier weer zo gemakkelijk gaat en iedereen hier goed Engels spreekt, erg handig :-). Kuala Lumpur is een erg drukke, benauwde stad en het verkeer doet maar een dotje; stoplichten en zebrapaden zijn er enkel voor de sier dus het was goed uitkijken geblazen met oversteken. Ik heb de eerste dag wat rondgelopen en vooral het drukke, chaotische Chinatown bewonderd. 's Avonds heb ik een massage genomen in Chinatown. Hierbij heb ik de zogenaamde 'earcandling' eens uitgeprobeerd, hier was ik ergl nieuwsgierig naar. Ze doen dan in beide oren een speciale kaars waardoor je oren geprikkeld en gereinigd worden. Ik vond de behandeling niet echt boeiend, maar het resultaat was er wel degelijk... Er kwam me een partij vuil en smeer uit mijn oren! :-)
De tweede dag in KL ben ik er ook lekker alleen op uit getrokken, ik vond het even heerlijk om helemaal m'n eigen ding te doen. Allereerst heb ik de nationale moskee bezocht. Een grote en mooie moskee aan de buitenkant met mooie fonteinen eromheen. Ik was helaas te schaars gekleed om een kijkje binnen te kunnen nemen :-). Hierna begon het keihard te regenen en kon ik maar net op tijd schuilen. Niet normaal hoe hard het hier toch soms uit de lucht komt zeilen en echt niet normaal hoe hard de onweersklappen zijn! Alsof je ter plekke midden in een oorlog beland! Ik wilde het filmen om het jullie te kunnen laten horen, maar ik liet uiteindelijk toch liever m'n vingers in m'n (schone) oren voor het oorverdovende lawaai :-). Na drie kwartier hield het weer op en ben ik eerst op de foodcourt in Chinatown gaan lunchen. Wat een walhalla! Het liefst wil ik hier de hele dag alleen maar eten en dingen uitproberen. Ook al zou ik thuis alles bij de toko kopen, nog steeds krijg ik het nooit zo lekker als hier! Na de lunch ben ik richting het park gelopen vanwaar je de Petronas twintowers mooi kunt zien, super! Hierbij lag ook een enorme shoppingmall, heerlijk om doorheen te lopen en winkels te bekijken. Af en toe ben ik even naar buiten gelopen om op te warmen. Best bizar; in Nederland ga je naar binnen toe om op te warmen en hier ga je juist naar buiten toe :-). 's Avonds heb ik gegeten bij het park met uitzicht op de torens. Hierna ben ik het Traders Hotel ingegaan waar je op etage 33 de chique skybar hebt met prachtig uitzicht over de stad. Ik heb hier snel een paar foto's geschoten want ik had geen zin om hier een drankje van minimaal 10 euro te bestellen :-). Ik heb bij schemering nog een rondje door het relaxte park gelopen waarna ik de lange weg terug naar mijn hostel ben gaan lopen. Onderweg uiteraard nog een uurtje gepauzeerd voor een heerlijke voetenmassage :-). Heerlijke daagjes zo!

DE FRISSE CAMERON HIGHLANDS
27 juli werd ik met een minibusje opgehaald en kwam ik 4 uur later aan in de frisse hooglanden. Mijn geboekte hostel zag er heel gezellig uit en dat was het hier ook. Ik raakte al gauw aan de praat met Hollandse Lizelot en Tomas en ben 's middags nog even met hen naar een waterval gelopen, die helaas in het water viel door de regen :-). Ik vond het heerlijk om weer weg te zijn uit de grote, warme, drukke stad en inderdaad; 's avonds kwamen m'n lange broek en vesten goed van pas! We hebben 's avonds heerlijk Indiaas gegeten; kip Tandoori met naan, hmmm :-). Na het hebben we gezellig en lekker warm bij het kampvuur bij het hostel gezeten, heerlijk!
Die nacht is het goed koud geweest! Een warme douche de ochtend erna was dan ook top! Na een Indiaas ontbijt ben ik met Tomas en Lizelot op pad gegaan. De zon scheen en de temperatuur was perfect (plm 25 graden) voor een actieve dag! We zijn eerst met een taxi naar een dorpje vlakbij de theeplantages gereden. Vanuit hier wilden we naar de plantages lopen maar dit bleek iets verder en gevaarlijker dan de Lonely Planet ons deed geloven. Gelukkig konden we al gauw meeliften, ik was blij dat we dit bergachtige stuk niet hebben gelopen! Het was zondag dus erg druk bij de plantages maar echt, wat een prachtig uitzicht over de felgroene theevelden en hooglanden! Super! We hebben een korte toer door de theefabriek gedaan, deze was niet heel boeiend. Er hing wel een enorme sterke lucht v.d. theebladeren zeg! Ik vond het wel wat weg hebben v.d. Zuid-Amerikaanse cocabladeren :-). Op de terugweg mochten we weer met iemand meeliften. Dit x achter in de bak, een hobbelig en hard ritje dus :-) maar met een prachtig uitzicht! Hierna zijn we naar de aardbeienvelden gelopen. Deze waren ook niet echt boeiend, gewoon zoals wij die in Nederland ook hebben. Wel goed van smaak! :-) Dat liften beviel ons wel dus vervolgens zijn we liftend naar een dorpje gereden vanwaar een lange jungletrek terug naar ons dorp startte. Qua afstand leek de trail niet ver lopen maar het klimmen, klauteren en dalen maakten het toch een pittige tocht! 's Avonds zijn we voor de verandering nog maar een keer Indiaas gaan eten. Dit x had ik naan met vistandoori besteld. Heel lekker! Toen ik de beste man vroeg wat voor vis het was, antwoordde hij: 'zeevis'. Goh, daar had ik nog eens wat aan! :-) Hierna weer lekker bij het kampvuur gehangen. Ik heb hier heerlijke en gezellige dagen gehad :-).

GEORGETOWN PENANG
Maandagochtend werd ik al om 7uur, in alle vroegte en kou, opgehaald om richting eiland Penang te gaan. Een heerlijk ritje en de uurtjes vlogen dus genietend voorbij. De bus stopte bij de haven waar ik de ferry naar Georgetown heb genomen. Daar aangekomen vroeg ik aan een vrouwtje hoe ik naar mijn hostel moest lopen. Het vrouwtje liep meteen helemaal mee, zo lief. Bij het oversteken hield ze me zelfs vast, haha zo schattig! Ook mijn hostel zag er weer goed uit. 's Middags ben ik Georgetown, die op de lijst van werelderfgoed staat, gaan verkennen en ik moet zeggen: ik had er helemaal niks mee! Het verkeer is vreselijk, de stad is rommelig en ik was niet echt onder de indruk van de gebouwen. Ook kon ik maar geen massagesalon ontdekken waar ik juist zo naar uit keek met m'n spierpijn! Dieptepuntje van mijn reis ;-). 's Avonds ben ik naar een shoppingmall gelopen, ik wilde heel even iets herkenbaars zien, afkoelen en wellicht een massagesalon tegenkomen ;-). En jawel, die vond ik! Blij dat ik was naar binnen gestormd en nam ik een uur voetenmassage met nek, schouder en rugmassage. Toch nog een goede afsluiting v.d. dag dacht ik. Maar dat bleek maar schijn... Ik had niet zo goed opgelet en was dus een Chinese massagesalon binnen gelopen. Deze mensen hebben een iets ander begrip van een relaxmassage en de massage was dan ook snoeihard! Nou ja, achteraf gezien misschien een goede, laatste keuze voor een massage want dan hoef ik ze niet zo te missen in Nederland :-). Voor het eerst deze reis voelde ik me op de terugweg niet zo veilig. De Indiaase mannen zijn raar en eng en hier word je dus ook voor gewaarschuwd op Penang. Bah! Blij dat ik er bijna was, sprak een deuzige Thai met een aftands I love Thailand t-shirt aan, me aan. Pff, dan denk je alles gehad te hebben! Hij wilde wat met me gaan drinken en ook nog samen op pad gaan morgen. Ik kon hem amper verstaan. Ik heb me er dan ook maar vriendelijk onderuit geluld en ben lekker gaan slapen :-).

MONKEY FIGHT
Dinsdag was het stralend weer en snikheet in Penang. Dit deed mij doen besluiten de bus te nemen naar Penang national park dat aan het strand ligt. Aangekomen daar, ben ik aan de wandeling door het national park, richting Monkey Beach begonnen. De route stond erg goed aangegeven en het was erg mooi met het uitzicht op zee! Na een uur lopen en een mooi strand te zijn gepasseerd, was het nog een kilometer door de bush tot Monkey Beach. Ik liep hier met 2 Franse meiden en wat denk je?! Springen er ineens grote apen uit de bomen en grepen zo naar onze spullen! Ik schrok me echt helemaal wild! De tas van een v.d. Franse meiden had ie te pakken, een slipper van mij ging mee de boom in en beide slippers van het andere meisje. Het gebeurde echt zo snel! De aap gooide zo alle spullen uit de tas en later ook de tas zelf gelukkig, hij kon natuurlijk geen eten vinden. In onze slippers zaten toch ook echt geen bananen ofzo en toch waren ze echt verdwenen! Wat een stel brutale apen! ;-). Gelukkig hebben ze mijn tas niet te pakken gekregen zeg. Ik zie het al voor me; ga ik aangifte doen bij de politie, vraagt ie of ik de dader kan omschrijven.... Mijn slipper kwam gelukkig al gauw terug uit de boom zeilen. Zoals altijd, vind ik natuurlijk mijn spullen weer terug ;-). Het ene meisje had uiteindelijk ook al haar spullen en tas terug maar de slippers v.d. ander bleven spoorloos achter bij de apen. Ik was toch best wel geschrokken dus leek het me niet zo'n fantastisch plan om verder te lopen naar een strand met nog meer apen. Ik ben dus een stuk terug gelopen en heb op een strandje mijn handdoekje neergelegd. Voor de zekerheid had ik mijn tas aan een boomstronk vast gebonden en alvast een dikke tak afgebroken en bij mijn handdoek gelegd. Ik zweette als een aap dus ik wilde graag het (warme) water in. Mee dat ik in het water plonsde, zag ik de vijand ineens uit de bossen springen. Ik ben echt in volle vaart uit het water gestormd en was net op tijd om dat brutale ding bij mijn spullen weg te jagen. Hij bleef vlakbij op een tak zitten en hield mij en mijn tas goed in de smiezen. Ik heb met mijn stok in m'n hand allerlei kreten uitgeslagen en als een dolle met die stok richting die aap staan zwaaien. Haha, als ik eraan terug denk moet dat echt een heel hilarisch gezicht zijn geweest! Ik stond behoorlijk voor aap daar! ;-) De aap was redelijk onder de indruk van mijn gezwaai en van mijn kreten maar bleef toch zitten asen. Heel voorzichtig heb ik me aangekleed, m'n spullen gepakt en ben ik door het water verder gaan lopen. Wat een avontuur!
Omdat ik bij thuiskomst in Nederland niet onder wil doen aan jullie bruine, verbrande velletjes, zou en moest ik toch echt in de zon gaan liggen. Ik heb dus een stuk terug op het strand een nieuwe, aapvrije poging ondernomen. Deze poging bleef gelukkig aapvrij en ik heb dan ook even aan mijn kleurtje kunnen werken en rustig in het water kunnen dobberen. 's Avonds ben ik met m'n Australische roommate een heerlijk hapje gegeten op de foodcourt in de stad :-).

De dag erna had ik eigenlijk gepland om weer naar het strand in het national park te gaan maar het kwam helaas met bakken uit de lucht. Zo veranderen plannen op reis keer op keer :-). Ik hoopte dat het na de regen wat afgekoeld zou zijn maar helaas. Het was weer een snikhete, benauwde dag dus ik ben af en toe even gaan afkoelen in een mall. Eind de middag ben ik wat gaan drinken op een soort van terras. Algauw kwam er een Maleisische man een tafeltje naast me zitten en sprak me aan. Daar had ik stiekem eigenlijk helemaal geen zin in maar uiteindelijk heb ik ruim 2 uur met de man zitten praten. Het was een erg ontwikkelde, slimme en heel geïnteresseerde man. We hebben het echt over van alles gehad! Zo leuk en interessant al die verschillende levens :-). Na de drankjes zijn we naar de foodcourt gegaan om daar allerlei locale gerechten van Penang te proeven. Ik heb van alles op; verse tonijn, krab, kokkels, sardines, zwarte noodles, grote noodles, kleine noodles, hete sauzen, zoete sauzen en noem het maar op. Echt fantastisch! We bleven ook maar ouwehoeren, superleuk. De foodcourt leek me een perfecte optie om mijn laatste ringgits aan te spenderen. Echter mocht ik van de man uiteindelijk niet betalen. Dat zou hij namelijk belachelijk vinden omdat ik gast ben in zijn land. Erg mooi natuurlijk. Wat heb ik genoten van m'n avond, het heerlijke eten en de aardige man!

Singapore:
Gisterenavond heb ik de nachtbus naar Singapore genomen. Ik had een luxe variant genomen met grote stoelen die in allerlei standen konden, rookvrij was én met airconditioning (na de aap en de mug mijn derde grootste vijand)... Het was onderhand minus 40 graden in de bus dus ik heb geen oog dicht kunnen doen. Wat een luxe! :-S Doe mij voortaan maar weer een gare bus met een wapper aan het plafond, dat is meer dan voldoende voor mij :-).
Bij de grensovergang duurde het vrij lang dus uiteindelijk kwam ik ruim 12uur later aan in het moderne Singapore. Ik slaap hier mijn laatste nachtje in een dorm room. Ik wilde ff een paar uurtjes slapen maar dit was tevergeefs... Ik heb 2 ladyboys (oftewel omgebouwde, aziatische manvrouwen) als kamergenoten die werkelijk denken dat de hele wereld om hen draait en denken dat iedereen geïnteresseerd is in hun gesprekken (met zware stem) van het niveau visstick. Pfff, inmiddels functioneer ik dus niet helemaal meer naar behoren. Vanavond maar vroeg naar bed en hopen dat de ladyboys niet snurken als echte mannen uhh vrouwen! :-)

Morgen nog een dagje in Singapore en dan vlieg ik vanuit daar om 23:00 naar Nederland. Ik maak een korte tussenstop in Parijs en zal me zaterdag weer op Nederlandse bodem bevinden. Daar heb ik veel zin in! Ik sta te trappelen om mijn inboedel aan te gaan schaffen zoals ik die al in mijn hoofd heb zitten :-). Een hele stap weer!
De tijd is ontzettend hard gevlogen hier. Ik kijk terug op een super geweldige reis. Azië blijft me fascineren en de mensen in het bijzonder. Ik ga de glimlach van Azië zeker weer mee terug nemen naar Nederland om deze hier zo lang mogelijk vast te houden. Ik ben in ieder geval weer helemaal opgeladen voor een nieuw, druk schooljaar, afstudeerjaar en een verbouwing/verhuizing!

TERIMAH KASIH
Terimah kasih, oftewel dankjewel voor jullie leuke berichtjes en reacties. Ik vind het altijd superleuk om ze te lezen! Hopelijk heb ik jullie een beetje mee kunnen nemen in mijn avonturen :-). Tot soonl!

Veel liefs vanuit Singapore

Ps: inmiddels denk ik dat het (bijna) gelukt is om het filmpje van de vrachtwagenbotsing in Sulawesi te uploaden. Veel kijkplezier :-)

  • 01 Augustus 2013 - 14:07

    Judith:

    Nog 1.. nog 1 dagje dan ben je terug!!! (bedenk ff telekids deuntje)..

    Je verhalen zijn zo uiteenlopend en elke keer anders... We verwelkomen dan ook de brutale aap in jou reisdagboek!!.. ja die makaken zijn voor niets en niemand bang en dan ook die hoektanden whaaaaaaa...

    Al met al heb jij je massages voor dit jaar weer goed te pakken! dus je kan er tegenaan en verven in alle hoeken en gaten want je bent nu zo soepel!.. ook prettig dat we weer kunnen praten en niet elke keer meer antwoord van je krijgen met uh wat zedde gij!! kan je voor mijn lieve vriendje dat spul ook meenemen om die oren een goeie reinigingsbeurt te geven ;-)..

    Al met al linda heb je ons heerlijk laten meegenieten van al jou belevenissen.. De zon.. het winkelen de apen, ratten, wilde busritjes en nog zoveel meer!!! We dont remember days, we remember moments!! en die heb je weer genoeg...

    Geniet nog even en voor je het weet ben je weer in het zonovergoten, altijd vriendelijke en mooi Nederland!!.

    Veilige reis...
    Dikke Kus Jeroen en Judith


  • 01 Augustus 2013 - 14:12

    Serap:

    Ik ben aan het werk en heb hardop moeten lachen op kantoor, om die zwaaiende Linda met stok. Die arme aap wist waarschijnlijk niet wat hij zag!
    Hele fijne reis terug alvast dotje! Geniet er nog maar even van. Fijn dat je je weer heerlijk opgeladen voelt die energie kan je het komende jaar goed gebruiken.
    Morgen, vrijdag 2 augustus, is het hier ongeveer 35 graden en zaterdag regen dus iets minder ;)

    Dikke kus vanuit Amsterdam!

  • 01 Augustus 2013 - 15:13

    An En Willem:

    wat een brutale apen zeg, goed dat je je zo verdedigt hebt.
    dank je voor de prachtige reisverslagen.
    Welkom thuis.
    oudoe

  • 01 Augustus 2013 - 18:11

    Corrie:

    Hoi Linda,

    ook weer heerlijk genoten van jouw reisverhalen, en ook wel handig dat jouw oren goed uitgespoten zijn nu jij tijdelijk thuis komt wonen :). Wat betreft de warmte en waarschijnlijk ook het onweer/bliksem en regenbuien zal het niet zoveel anders zijn dan waar je nu bent, als je weer terug bent in je eigen landje. Hopelijk heb je nog een goede nacht in het Hostel en gaat de vliegreis voorspoedig.
    Tot zaterdag liefs pa & ma xxx

  • 02 Augustus 2013 - 10:20

    Yoka:

    Wooooooow je verslagen worden steeds spannender én leuker om te lezen.
    Heb zitten genieten van het apen verhaal :-) zag het helemaal voor me.
    Bedankt dat ik je avonturen mocht lezen en succes gewenst voor het komende schooljaar, afstudeerjaar en met de verbouwing/verhuizing!
    Moest wel lachen ook om de reactie van jullie ma over je schone oren voor als je weer een tijdelijk thuis gaat wonen ................................. zo komt de AAP over jou toch een klein beetje uit de mouw ziede wel ;-)
    Goede en veilige terugreis gewenst, Yoka ☀

  • 02 Augustus 2013 - 10:57

    Frederique:

    Hey Lin

    Wat jammer dat er geen filmpje bestaat van jou tegen aanval naar de apen ik weet zeker dat ik helemaal dubbel zou liggen en dat doe ik nu al!!!
    Wat een geweldige avondturen heb je al meegemaakt zeg. Je zit nu vast al in het vliegtuig dat betekent dat het er weer op zit maar je kan nu wel naar je eigen huisje. Als je nog hulp nodig hebt laat het weten.

    liefs freek

  • 02 Augustus 2013 - 13:06

    Mieke:

    Die apen....hilarisch.... ik zie je al uit je dak gaan.... :-):-)

  • 02 Augustus 2013 - 14:43

    Marloes:

    Lieve Lin

    Weer een reisverslag om kippenvel van te krijgen! Je hebt mij altijd meegenomen in je reisverslagen! Je zou mijn gezichtsuitdrukkingen moeten zien, haha. Heel bijzonder en zoals Judith ook zegt; het zijn weer een hoop mooie herinneringen! Die pakken ze nooit meer van je af! Straks in NL verder met je reis. Ik ben blij dat je weer naar huis komt!

    Dikke kus,

    Marloes

  • 02 Augustus 2013 - 18:27

    P.e.hanssen:

    Dag Linda,

    Het was genieten van je verslagen en niet te vergeten de foto's. Een goede terugeis en succes in je nieuwe woning.

    Zonnige groeten Piet en Els.


  • 03 Augustus 2013 - 00:36

    Pierre En Jacqueline:

    nou linda, wat een ervaring weer, ik heb je gevolgd, heel spannend ......ff afkoelen en dan,..................... je nieuwe huisje???

    Grt pierre

  • 03 Augustus 2013 - 10:41

    Ria Huijsmans:

    Hoi Linda,

    Wat hebben we er weer van genoten.
    Prachtige reisverslagen en te gekke, leuke en mooie foto,s
    Wat een indrukken toch allemaal.

    Terugreis zit er bijna op, denk ik.
    Blijf lekker na genieten en heel veel succes met het afstuderen en je nieuwe woning.

    Groetjes,
    Jos en Ria

  • 03 Augustus 2013 - 11:26

    Ad:

    Hoi Linda

    Bedankt voor je mooie verhalen en dat we jouw avonturen mochten meebeleven
    Goede reis naar huis

    Groetjes
    Els en Ad

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Linda

Verhalen en foto's van mijn reisavonturen!

Actief sinds 18 Juni 2010
Verslag gelezen: 1507
Totaal aantal bezoekers 116893

Voorgaande reizen:

01 Augustus 2014 - 31 Augustus 2014

India & Sri Lanka

26 Juni 2013 - 04 Augustus 2013

Borneo, Sulawesi, Maleisië en Singapore

30 Juni 2012 - 11 Augustus 2012

Backpacken Australië

13 Juli 2010 - 04 November 2010

Reis door Zuid-Oost Azië

Landen bezocht: