Laotiaanse cultuur & Tubing!! - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Linda Buuron - WaarBenJij.nu Laotiaanse cultuur & Tubing!! - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Linda Buuron - WaarBenJij.nu

Laotiaanse cultuur & Tubing!!

Door: Linda

Blijf op de hoogte en volg Linda

27 Augustus 2010 | Laos, Vientiane

Hallo!

Hier weer eens even verslag vanuit Laos! Namelijk weer het een en ander te vertellen natuurlijk :-).

In Luang Prabang ons laatste dagje al om 05.30 opgestaan om de monniken te zien. Zij krijgen dan namelijk hun eten uitgereikt v.d. locals en gaan dan naar de tempels. Het was vroeg maar leuk om eens gezien te hebben! Hierna de bus genomen naar Vang Vieng. De bustour was weer prachtig. Onderweg kom je veel (berg)dorpjes tegen. De mensen daar hangen, eten en zwaaien daar eigenlijk alleen maar. Ik kan me echt zo geen voorstelling van hun leven maken! Er is zo weinig te doen, ze hangen maar wat rond en zeulen met de kindjes. Ik begrijp natuurlijk ook wel dat zij nooit anders gewend zijn, maar ik als westerling zou echt dood gaan van verveling. Niet in te denken voor mij!
Aangekomen in het kleine Vang Vieng hebben Lisette, Anique en ik echt weer een prachtige kamer gefikst (2 euro p.p.). De kamer is te vergelijken met een westerse kamer met heerlijke bedden en eigen badkamer. Echt zo goedkoop!

Maar goed, ik zal eens even vertellen over het fenomeen van Laos; namelijk TUBING! De dag dat we ons zijn gaan wagen aan dit fenomeen, startte ik wel erg blond. Bij het ontbijt met Lisette dacht ik namelijk even een heel goed reflex te hebben door een witte musquito dood te meppen die op mijn been belandde. Ik liet het geplette ding vol trots zien aan Lisette die nogal in de lach schoot want wat bleek; deze zogenaamde musquito bleek gewoon een fijngemalen stukje sandwich, die per ongeluk uit de mond van Lisette was komen zeilen! Haha, lekker dom en blond van mij :-). Hierna gepoogd te gaan pinnen maar wat bleek; kan hier niet pinnen met mijn rabopas! (Eerst m'n Thaise visum, toen m'n camera en nu weer m'n pinpas!) maar goed, na het geleend te hebben is het ook weer opgelost :-). Maar goed, genoeg onzin en nu over het TUBEN!!

Tuben is met een grote opblaasband vanaf boven aan de rivier starten en dan met de stroming mee naar beneden tuben/varen waarbij je onderweg bij de vele rivierbarretjes drankjes drinkt met goeie muziek op de achtergrond en een hoop andere gezellige tubers. Om 13.30 stonden we bij de 1e bar en de biertjes gingen er al goed in. Ik vond de sfeer eigenlijk al gelijk geweldig en relaxed. Met Anique, Lisette en alle andere backpackers was het ook heel gezellig! Ondertussen zijn we steeds naar verschillende barretjes getubed waar we al snel over gingen op de buckets (emmers met drank) van whiskey, redbull en cola die er goed in gingen (en hakten). Op een gegeven moment waren we met een groepje bij de laatste bar en waren we eigenlijk nog de enige tubers (de tube/band moest ook eigenlijk al voor 18u terug zijn, maar dat hebben we zeg maar net niet gered ;-)). Bij de laatste bar lekker een malibu-cola genuttigd bij het kampvuur kijkend naar de ondergaande zon en het uitzicht. Kan me voorstellen dat er moeilijk een voorstelling van te maken is (bij dit natte spektakel ook maar geen camera meegenomen, die trouwens inmiddels gelukkig weer werkt, dus geen tubefoto's) maar je moet je voorstellen dat je lekker in een band relaxed in de frisse rivier ligt en alleen hier en daar een steen en een tak hoeft te ontwijken, met prachtige bergen om je heen en als je zin hebt om te drinken, pak je het touw vast om bij de bar eruit te klimmen en met goeie muziek, goeie buckets en gezellige mensen gewoon alleen te genieten :-). Om een uur of 20.30 in het donker met volle maan terug getubed en geen idee hebben waar eruit te moeten. We zijn beland bij een of andere oever waar we door hele diepe en meurende modder naar boven moesten banjeren en waar vele slippers verloren zijn gegaan in de modder ;-). Helemaal onder de modder hebben we de weg terug gevonden en werden we goed uitgelachen door de locals, haha! Kortom, het was echt geweldig!
De nacht die volgde trouwens bijna de hele nacht klaarwakker naar het plafond liggen staren. Denk dat ik geen oog dicht kreeg door alle redbull en cola. Het is echt niet normaal hoe sterk die redbull hier is zeg!

Vandaag en gisteren weer veel indrukken opgedaan over Laos en het dagelijks leven hier. Gister samen met Anique scooter gehuurd waarmee we eerst een grot zijn gaan bezoeken. Een hele zoektocht, namelijk nergens een bord te bekennen naar deze befaamde grot en tevens heb je ook niks aan de locals; die spreken alleen een beetje engels als er geld valt te verdienen en staan je verder altijd maar een beetje vreemd en grijnzend aan te staren als je de weg vraagt! (Niet dat ik in het Laotiaans nou verder kom dan sabaydee (hallo) en khap jai (dankjewel) maar soms stoor ik me er wel een beetje aan dat niemand ooit begrijpt waar je het over hebt en ze alleen maar naar je geld kijken. Maar goed, toch de grot gevonden :-), en die was absoluut de moeite waard! Tevens ook weinig toeristisch en daardoor was ik weer extra interessant bij de locals en zijn er weer een aantal stiekeme foto's van me genomen ;-). Hoe blanker je hier bent, hoe beter. Na de grot lekker vrij gaan rondcrossen in de omgeving (das makkelijk, want er is toch maar 1 verharde weg :-)) en het leuke was dat we door veel dorpjes langs de weg reden waar geen toeristen komen. (Laos is sowieso veeeel minder toeristisch dan Thailand). De mensen zwaaien dan allemaal en we hebben dan ook volop bekijks. Het is leuk/interessant om te zien hoe ze leven. Merk wel dat Laos een stuk armer is dan Thailand, te zien aan de dorpjes met de hutjes en aan de mensen zelf die bijv. hun kleding aan het wassen zijn in de rivier. Tevens te merken aan de weg die namelijk vol gaten zitten! Ik snap best waarom een bus zo'n 4 a 5u doet over 150km hier :-). Heel hard reden we dus niet met de scooter en daarnaast moesten we nogal eens overstekende koeien, honden en kippen ontwijken, haha. Wel superleuk en over het algemeen toch indrukwekkend om de lokale dorpjes zo te kunnen bekijken en mee te maken. En niet te vergeten de schitterende natuur want Laos is echt prachtig!

Inmiddels in de hoofdstad van Laos beland (nog steeds met Anique en Lisette) en vandaag was weer een bijzondere rit met de local bus :-). Namelijk nog geen 5min onderweg of we moesten even een half uur stoppen omdat de banden even verwisseld moesten worden ;-). Tevens een wilde rit door al die gaten in de weg en een natte rit aangezien de regenbui door alle gaten in de bus kwam! haha. Maar toch wel het hoogtepunt was dat we een stuk door de rivier moesten rijden met de bus. Te mooi gewoon, dat verzin je toch niet!? (Wat doen wij in NL allemaal moeilijk met bruggen en boten enzo?! ;-)).

Morgen en overmorgen van plan om Vientiane wat te gaan verkennen en daarna is mijn plan om via Thailand richting Cambodja te gaan reizen. Het is heel dubbel; kijk er namelijk stiekem best wel weer tegenop alleen verder te gaan (omdat ik nu toch al wel zo'n 3 weken samen reis) en aan de andere kant weer geheel je eigen plan kunnen trekken wat aan de ene kant ook soms weer lastig is omdat je echt alles zelf moet beslissen (en het hier soms wel fijn is dat iemand anders even een knoop doorhakt ;-)). Tevens ben ik nog herstellende van weer een paar dagen goed last te hebben gehad v.d. darmen en heb wel wat plat moeten liggen. Merk dan wel dat het zo fijn is dat je samen reist en dat er vertrouwde mensen zijn die dan voor je kunnen zorgen! Dus ik ben heel erg benieuwd hoe het weer verder zal gaan lopen allemaal :-).

Hopelijk was het een beetje boeiend verslag en kunnen jullie je een beetje een voorstelling maken van het tuben (lijkt me lastig ;-)) maar vond het weer eens even tijd worden jullie op de hoogte te brengen :-). Thanks voor jullie reacties weer, blijf het superleuk vinden ze steeds te lezen!!

Xx from Laos!

  • 27 Augustus 2010 - 14:50

    Piet En Els:

    Hoi Linda je hoeft je beslist geen zorgen te maken wat betreft het inleven van wat je schrijft want bij het woord tuben kunnen we ons nu zeker een goed beeld vormen.We hebben ook weer genoten van de foto's. Linda beterschap wat je darmen betreft en een heel goede reis naar Cambodja

  • 27 Augustus 2010 - 15:00

    Sjaak:

    Ha Nel,
    gaaf hoor, zo lekker op de scooter!
    Ik weet zeker dat het je alleen ook lukt hoor, de komende tijd.
    Veel plezier!

    XxX

  • 27 Augustus 2010 - 15:46

    Douwe En Daphne:

    Hi Linda,
    je beschrijft het behoorlijk beelden, dus een voorstelling van eea maken lukt wel! Zoals je zelf al opmerkte is alleen verder ook weer wel lekker, dus het gevoel is heel dubbel. Hoop dat je het goede gevoel eruit filtert. Je hebt in ieder geval nog genoeg om naar uit te kijken. Hopelijk blijven je darmen rustig ;).
    Weer heel veel plezier en reisgenot.

    xx en groetjes

  • 27 Augustus 2010 - 15:51

    Zwappy:

    hey dat tuben lijkt mij ook wel wat een beetje dobberen op het water en 'soms' aanleggen om wat alcohol te nuttigen
    nog veel plezier groetjes

  • 27 Augustus 2010 - 19:51

    Jack:

    hee linda weer een mooi verhaal komen weer herinneringen op weet niet of je veel cola drinkt bij het eten maar dat wil vaak wel helpen cola dood de bacillen ben wel benieuwd naar cambotja ben ik niet geweest waren te veel mijnen maar das al lang geleden als het ook een mooi land is ga ik er zeker een keer heen snap het helemaal van het alleen reizen heb echt bewondereing voor je vind wel als je alleen op reis bent dat je meer mensen ontmoet moet nog 5 weken werken en dan ook lekker genieten gr jack

  • 27 Augustus 2010 - 22:48

    Pierre:

    het zijn best mooie belevingen, maar de manier zoals jij dat allemaal doet knap,ik ben onder de indruk van jou belevingen, we blijven je volgen

    groetjes Pierre

  • 28 Augustus 2010 - 07:09

    Bregje:

    Heey Linda,

    wat heerlijk om je verhalen weer te lezen. Kan er echt van genieten. Ik ga morgen thuis met een bak thee achter de pc mijn laatste update schrijven :) En dan zal ik je wat uitgebreider e-mailen.
    Ik ben echt kei trots op je, de drie weken samen reizen pakt niemand je meer af en wat komen gaat heb je zelf in de hand en ik heb er alle vertrouwen in dat het helemaal goed gaat komen!

    Ik ben inmiddels weer in Nederland en loop in een winterjas rond: het is KOUD! Zo maar eens een beetje shoppen, want dat heb ik echt gemist :)

    Dikke knuffel
    Breg

  • 28 Augustus 2010 - 08:34

    Jos En Nel:

    Zooooooooo....Linda wat een belevenis met zo,n bandje op het laatst ben je toch harstikke lazerus HaHa, We zijn weer erg benieuwd naar je volgende reisverslag en hopelijk dat die darmpjes nou us niet zo tekeer gaan, beterschap.
    Wat de foto,s betreft hartstikke leuk , zijn blij dat je fototoestel het weer doet is een ramp voor jouw maar ook een beetje voor ons allemaal!! Hier is het weer klote lijkt wel herfst.Nu Linda een goeie reis naar Cambodja,het lukt je zeker om daar ook weer leuke kontakten te krijgen. Lieve groeten van ons.

  • 28 Augustus 2010 - 11:33

    Janneke:

    Haai Linda!

    Ziet er weer leuk en uit hoor! Klinkt wel erg leuk dat tuben..
    komt vast helemaal goed in je eentje. Heel veel plezier nog.

    xxx

  • 29 Augustus 2010 - 10:16

    Ilana:

    Hee meid,
    Wat klinkt het allemaal weer geweldig! Snap ook wel dat het weer spannend gaat zijn als je weer even alleen verder gaat, maar dat red jij wel!
    Je foto's zijn super.
    Geniet ervan!

    Liefs

  • 29 Augustus 2010 - 10:16

    Yoka:

    Hoi Linda,

    Mooi verslag weer, en fijn dat je camera het doet, hopelijk doet je pinpas het ook weer snel.
    Moest wel lachen hoor om je sandwich verhaal. ( Waren jou ogen niet pas gelaserd ??? )
    Laten we het er maar ophouden dat het van al die lekkere drankjes komt dat je er geen brood ( of in dit geval geen sandwich )in zag.
    Jeetje 2 Euro voor een overnachting da's echt niet normaal, daar heb je hier in Holland amper een sandwich voor, hi, hi.
    Verder van mij nu een blonde huisvrouw vraag misschien,maar je schrijft dat ze daar veel armer zijn en in de riviertjes de was doen enzo,maar hoe doe jij dat daar met jou kleding want ik zie je steeds met andere outfits op je mooie foto's, of heb jij een magische rugzak waar steeds maar kleren uit blijven komen?

    Groetjes en veel plezier in Cambodja !!!
    Hebben ze daar niet van die leuke fiets taxi's? ;)


  • 29 Augustus 2010 - 12:06

    An En Willem:

    We blijven het zeer boeiend vinden hoor Linda dus ga door. Misschien dat we een tubebaan in Nederland kunnen creëren. Het zal even tegenvallen alleen in Cambodja maar het komt goedveel plezier en met de groeten van An en mij

  • 30 Augustus 2010 - 11:21

    Marloes:

    Hey nichie
    Dat tuben klinkt echt heel erg leuk!!:-)
    Wel grappig zeg dat de bussen daar gewoon door de rivieren heen rijden!
    Balen dat je een paar dagen ziekjes bent geweest, gelukkig was je toen ff niet alleen!
    Kan me ook voorstellen dat het soms moeilijk is om keuzes te maken. Er is volgens mij ook zoveel te zien en te beleven!
    Veel plezier tijdens je reis richting Cambodja! Ook daar zal je vast en zeker weer mensen gaan ontmoeten!
    Dikke knuffel van mij!

  • 31 Augustus 2010 - 14:12

    Judith:

    he...
    wat een leuke verrassing je krabbel!. werk bij Sagenn zou ik even niet doen leg nog wel uit hoe en wat maar nu totaal niet aan de orde en belangrijk.. geniet eerst maar eens van je vrijheid : ) en zo te lezen doe je dit ook zeker.. ik ben weer naar school en wat een opgave.. wel erg leuk maar ook wel weer wennen..jou boeken kon ik niet gebruiken de afzetters hahah ben ook wel toe aan tubben!! hahahahah.. en lin ben zelfs ook al aan het trainen..daar hebben we wel echt last vn muggen en dat zijn geen rond vliegende sandwiches kan ik je zeggen : )
    vind het super je verhalen te lezen en je foto's te spotten.. wij zij in Bali geweest en daar heb je ook mooie surfspots.. JAVA geen idee.. maar ga ontdekken dat kan ik me weer voorbereiden op onze volgende trip hahahahha..
    en hoe zit het met het duiken.. je wet het he.. je kan niet terug komen zonder te duiken ahhaha

    zorg goed voor jezelf en we keep in touch!!..dikke kus..

  • 31 Augustus 2010 - 23:23

    Tointine:

    Hey meid!
    Goed nieuws! Ik ben ook eindelijk geslaagd!!! Jippieeee :D Ben echt zo blij dat ik klaar ben. Bulgarije was leuk. Heerlijk weer daar, in tegenstelling tot Nederland. Weer leuk om je verhalen te lezen. Dat tuben lijkt me echt super! Have fun meid en drink er maar eentje op mijn slagen :p
    xxxx

  • 02 September 2010 - 11:27

    Femke:

    hey meissie!

    Beetje late reactie, sorry! Maar ben weer begonnen met school en verhuisd dus alles is weer wennen. Maar het bevalt al goed!:D

    Na jouw mooie verslag over je tuben heb ik zeker wel een idee gekregen! Het klinkt erg leuk en vooral al die alcohol haha:P Beetje chillen op zo band met alcholische versnaperingen en muziek:D

    Volgens mij kan je niet echt een beeld vormen van hoe het is Laos is en hoe het leven daar aan toegaat. Zoo anders zoals in NL begrijp ik uit je verhaal! Wel leuk dat de mensen allemaal zo vriendelijk zijn en zelfs fotos van je maken!:D Meis nogmaals lekker genieten en succes met je darmen!

    liefsss

  • 07 September 2010 - 10:45

    Alain:

    Hoi Linda,

    Wederom een indrukwekkend verhaal met sprekende foto's.

    Ik blijf je volgen en succes met het vervolg van je reis.

    Groetjes Alain


  • 30 September 2010 - 17:44

    Sofie:

    Lin je verhalen zijn super leuk man! Gek! Vraagt ze of het wel boeiend is haha, je verteld hartstikke leuk en foto's zijn niet eens nodig om het inlevingsvermogen te vergroten! Ik vind het ech gaaf dat je zo primitief meeleefd daar, echt leuk om alles van zo dichtbij te zien, heel leerzaam ook.

    Haha ik ben het met je eens, laten we die bruggen en boten afschaffen XD!! haha

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Linda

Verhalen en foto's van mijn reisavonturen!

Actief sinds 18 Juni 2010
Verslag gelezen: 257
Totaal aantal bezoekers 116834

Voorgaande reizen:

01 Augustus 2014 - 31 Augustus 2014

India & Sri Lanka

26 Juni 2013 - 04 Augustus 2013

Borneo, Sulawesi, Maleisië en Singapore

30 Juni 2012 - 11 Augustus 2012

Backpacken Australië

13 Juli 2010 - 04 November 2010

Reis door Zuid-Oost Azië

Landen bezocht: