Cambodja & De mindere kanten van Azie-reis - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Linda Buuron - WaarBenJij.nu Cambodja & De mindere kanten van Azie-reis - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Linda Buuron - WaarBenJij.nu

Cambodja & De mindere kanten van Azie-reis

Door: Linda

Blijf op de hoogte en volg Linda

05 September 2010 | Cambodja, Khett Siem Reab

Hela vanuit Cambodja!

Na veel gereisd te hebben, inmiddels aangekomen in Cambodja in Siem Reap waar de bekende Angkor-tempels liggen.

Mijn laatste dagen in de hoofdstad van Laos, heb ik goed doorgebracht en tevens waren het de laatste dagen met Anique en Lisette! 29 augustus zijn Anique en ik naar een spa-fitnesscenter gegaan wat erg de moeite waard was. Voor 55.000 kip(pen) (5,50 euro) kon je onbeperkt fitnessen op 2 etages, zwemmen, bubbelen, in de sauna en turks stoombad en zat er een uur massage bij. Eind de middag brak ook de zon nog door, en was het op de ligstoel aan het zwembad een compleet plaatje, heerlijk genoten! :-) En tevens alle darm-bacterien uitgezweet want dat is helemaal over! Het centrum was modern voor Laotiaanse begrippen en je kon goed merken dat er eigenlijk alleen maar welgestelde mensen kwamen. Maar de dag werd 's avonds nog luxer; Lisette haar vader kwam Lisette namelijk voor een paar dagen opzoeken en heeft ons mee uit eten genomen bij een goeie Italiaan. Lekker lasagna en tiramisu gegeten en het was vooral weer eens leuk om in een 'chique' en westers restaurant te eten. Zo'n westers dagje is gewoon heel fijn op zijn tijd, en dat heb ik vooral afgelopen dagen erg gemerkt...

Vanaf 30 augustus namelijk weer alleen op pad gegaan wat ik wel weer even erg spannend vond na 3 weken super leuk samen te hebben gereisd. Via Thailand ben ik naar Cambodja gereisd en heb ik de 1e nacht doorgebracht vlak over de grens bij Laos. Het dorp was echt heel rommelig en er was geen enkele toerist. Eerst hier maar m'n bankzaken gaan regelen aangezien ik al had begrepen dat ik in Cambodja ook niet kan pinnen met mijn meastro. Met heel veel dollars op zak ben ik het dorp gaan verkennen, maar het voelt echt niet fijn om met zoveel geld op zak te lopen! Maarja, beter dan helemaal geen geld! :-) Ook voelde het gewoon even niet fijn weer helemaal alleen te zijn, en zeker niet op deze plek! Mijn verlangen naar de westerse wereld was dan ook even heel groot. Gewoon verlangen naar NL waar het niet zo chaotisch is, waar je niet steeds hoeft te onderhandelen, waar gewoon alles vast ligt, waar iedereen je verstaat en begrijpt en waar er niet minstens 5 tuk-tuks om je heen staan en 'tuk-tuk!!' in je oor staan te gillen als je even 2 sec in je lonely planet kijkt!! Ik was er gewoon even helemaal klaar mee!
Ook de dagen erna stonden volop in het teken van reizen. Ik kwam er namelijk achter dat ik eerst weer terug naar Bangkok moest reizen om vanuit daar via een veilige grensovergang in Cambodja te komen. Bangkok was eigenlijk wel weer even leuk en vertrouwd maar aangekomen vlakbij de grens, was ik het weer even echt hartstikke beu... Moest daar namelijk een tuk-tuk nemen naar de grens, maar dat k*tw*f bracht me eerst naar een visumdienst. Ik dacht dat dit hoorde, maar ben hiermee hartstikke afgezet! Ook al wist ik dat het visum 20 dollar zou zijn, toch heb ik me laten misleiden door de praatjes v.d. visumdienst (die me vertelden dat ik het visum echt voor de grens moest hebben) en doordat ik zo moe was van het gereis, het geregel en de azie-cultuur, overdonderde het me en ben ik er in getrapt en heb ik dus meer dan 2x zoveel betaald, en daar baalde ik wel echt van! Niet zo zeer om het geld, maar voornamelijk om het feit dat je constant wordt afgezet en ze overal maar geld, geld, geld van je willen. Niks staat vast en je moet constant op je hoede zijn en van te voren precies weten hoe het zit. Na al een paar best wel rotdagen te hebben gehad, was dit gewoon even de druppel die de emmer deed overlopen. Maar goed, op de grens een alleenreizende Duitse vrouw en een Italiaans stel ontmoet, even fijn om niet meer aleen tussen al die schreeuwende, trekkende, geldruikende mensen te zijn! Samen met hun taxi genomen naar Siem Reap en deel nu een kamer met die Duitse vrouw in leuk guesthouse. Heb verder niet zoveel met haar en het Italiaanse stel, ze zijn namelijk begin/half 30 en heel anders dan ik, maar toch was het afgelopen dagen leuk met hun om 's avonds samen te eten en drankje te doen, even niet alleen zijn! :-) Hier in Siem Reap is het namelijk enorm laagseizoen, er zijn echt bijna geen toeristen en de toeristen die er zijn, bezoeken de tempels. Dit ga ik uiteraard ook doen, maar 8 september komt Judith hier aan (meisje waar ik al tijdje contact mee heb) en ga met haar lekker de tempels bezoeken! :-) Het is nu wel even saai en eenzaam voor mij, omdat Siem Reap verder niet zoveel heeft (vanwege het laagseizoen). Gisteren dus besloten naar het war-museum te wandelen maar dat was verder dan ik dacht. Op een gegeven moment ben ik maar gaan vragen of ik nog goed zat. Het jonge meisje (19 jaar), wilde me een lift geven met haar scooter naar het museum. In 1e instantie stond ik hier erg wantrouwend tegenover vanwege al het gedoe afgelopen dagen, maar ze wilde me echt voor niks brengen. Dit omdat ik te gast ben in haar land en ze graag een beetje engels met me wilde oefenen. Eerst bracht ze me naar het verkeerde museum maar ze wilde me graag naar het goede brenen en daar ook aangekomen, ging ze met me mee. Het War-museum stelde niet zoveel voor; er waren een aantal oude tanks, kogels en landmijnen te bewonderen in een vervallen tuin. Eigenlijk alweer snel uitgekeken hier, bracht het meisje me terug naar Siem Reap. Echt zo lief, en ondanks het gebrekkige engels, toch boeiend om te horen wat zij zo al deed. Ze vertelde zich veel te vervelen en dat het moeilijk was een baan(tje) te vinden hier. Ook wilde ze graag eens een ander land zien maar heeft hier geen geld voor. Ik had wel met haar te doen, het is voor mij zo niet voor te stellen dat je hele dagen niks te doen hebt! (Ik verveel me hier nu al ;-)). Iig waardeerde ik haar enorm en is het een goede ervaring geweest voor mijn wantrouwende beeld en gevoel en te zien dat ook hier oprechte en lieve mensen zijn! :-) 's Avonds weer gezellig gegeten en samen met Antonio (de Italiaan) een BBQ/gourmet genomen met krokodillenvlees! Jaja, weer eens wat anders en het vlees was goed te doen! :-)

Gisteren was het goed weer en ben ik lekker de hele dag (voor 8 dollar) naar een resort gegaan. (Er staan hier namelijk enorme joekels van luxe resorts, heel raar beeld tov de rest v.d. arme stad). In het resort lekker lui op een ligstoel aan het zwembad boekje gelezen en sauna en jacuzzi genomen. Klinkt niet verkeerd he?! Toch is het wel een beetje saai hoor, en heb gewoon de laatste dagen een beetje leeg gevoel in mijn maag. Vind ook wel dat mijn verhalen niet atijd over rozengeur en maneschijn hoeven te gaan, want er zijn ook gewoon echt dip-dagen dagen als je lang op reis bent! En laten we dat ook niet vergeten :-). Ik kijk er enorm naar uit om weer even een reismaatje te hebben om samen dingen mee te doen en te kletsen en heb ook zin om de Ankor-tempels te gaan bezichtigen :-).

Zo, dat was het weer. Ik heb helaas geen foto's, die zal ik bij mijn volgende verslag weer bij dit verslag toevoegen, kan ze hier namelijk niet overzetten. Ik hoop dat jullie het geen zeik-verhaal vinden ;-), maar het is nu eenmaal gewoon even zoals het is en dat komt ook vast weer helemaal goed! :-D Dus de volg x weer een nieuw verhaal met leuke Cambodiaanse avonturen!! :-D

Dikke kus uit Cambodja!

Ps; ga nu weer even de enorme regenbui bewonderen die er nu aan het vallen is, want echt... ik blijf me verbazen hoe verschrikkelijk hard het hier kan regenen!! Gisteravond stonden alle straten helemaal blank! :-O

  • 05 September 2010 - 09:31

    Jack:

    hee linda toch weer leuk om het te lezen hoor al is het alleen maar omdat het allemaal zo herkenbaar is cambodja is dus wel goedkoper als thailand tenminste als je je niet laat afzetten hoord er bij hoor nederland is wat dat betreft zo gek nog niet ben echt aan het aftellen nog 23 dagen geniet er nog van gr jack

  • 05 September 2010 - 09:39

    Yoka:

    Hoi Linda,

    Ik vind het juist wel een mooi reis verslag van jou, want het is juist eerlijk en oprecht van je dat je ook de mindere dingen van het alleen reizen en van een stad /land beschrijft.
    Het kan ook niet overal en altijd even leuk zijn, da's in je gewone dagelijkse leven ook niet.
    Door dit verslag te schrijven zet je het misschien ook al een beetje van je af en heb je des te meer voorpret om al vast uit te kijken en plannen te maken als je de 8e weer leuke dingen kan gaan doen met een gezellige reisgenote.
    Veel plezier weer gewenst en doe in een van die tempels die jullie gaan bezichtigen een schietgebedje of hoe noem je dat, dat ze jou niet onnodig meer je geld afhandig zullen maken.

    Doei, Yoka ;)

  • 05 September 2010 - 10:26

    Sjaak:

    Ha Nel,
    wat een verhaal weer.
    Ik begrijp het helemaal, ik zal er ook sch*%tziek van worden!
    En dan inderdaad net als je weer alleen reist.
    Gelukkig heb je weer wat leukere dingen om naar uit te kijken moet je maar denken.

    XxX
    Sjaak

  • 05 September 2010 - 10:49

    Zwappy:

    het is niet saai om te lezen hoor.
    ik hoop dat ik de reis verslagen kan blijven volgen vanuit Costa Rica
    als we er zijn probeer ik wel een mail te sturen met wat foto`s
    groetjes

  • 05 September 2010 - 13:19

    Marieke:

    Zo herkenbaar! Wij betalen hier sowieso het dubbele als we niets zeggen. Zo betaal je voor de ene rit 2 gulden en voor diezelfde rit 5 gulden. en maar vol blijven houden dat dat niet waar is!! Ohh ik voel me zo vaak beledigd.. super herkenbaar dus. Het verschil is wel dat je hier met nederlands uit de voeten kunt. Nou meid pep je zelf ff op en komt weer goed! XUS

  • 05 September 2010 - 15:08

    Douwe En Daphne:

    Hi Linda,

    tjong weer volop avontuur, alleen niet allemaal van het leuke soort! Tja, weet je mensen blijven mensen, k weet zeker dat je ook in het fijne Hollandse verschrikkelijk wordt afgezet, belasting op belasting op belasting, dure kleding die voor niks gemaakt wordt in landen waar jij nu bent, enz enz! Alleen het lijkt of dat hier niet zo is.
    Kan me zo indenken dat het ff tegenviel om weer alleen te reizen. Gelukkig vind je elke keer weer je mensen! Klasse hoor wat je allemaal onderneemt, petje af!

    gr en xx

  • 05 September 2010 - 17:24

    Janneke:

    Haai Linda!

    Nou het is helemaal geen saai verhaal geworden hoor. Kan me best voorstellen dat het niet altijd maar rozengeur en manenschijn is. Vind dat het allemaal zo dapper van je! Nog een paar dagen en dan heb je er weer een reismaatje bij.

    xxx

  • 05 September 2010 - 20:45

    Jacqueline:

    hoi linda,

    na regen komt zonneschijn....
    goed dat je ook de vervelende dingen opschrijft, dan krijgen we toch een beter beeld van hoe het daar is. ben benieuwd wat je volgende verhaaltje weer is.
    Veel plezier met volgende reisgenootje.
    gr pierre en jacqueline

  • 05 September 2010 - 22:20

    Appie:

    Hey Buuronneke,

    Nice je trippie! Je beleefd heel wat zo te lezen...Ik wil je wel vragen bij terugkomst een tijgertje voor mij mee te nemen! En wat betreft dat je reis mindere momenten heeft, is het alleen maar goed! Zoals de wijzen ooit ons vertelden: "zonder slechte momenten zijn er geen goede momenten" en "wie alleen zonneschijn wilt, leeft in een woestijn...dus geniet ook van de minder mooie momenten daar, want het zijn hele bijzondere momenten die jij aan het beleven bent!

    Groeten uit BOZ-city

  • 06 September 2010 - 08:25

    Jos En Nel:

    Niks geen zeikverhaal Linda dit kan uiteraard ook gebeuren zoveel leuker is het als je straks weer wel mooie dingen gaat beleven a.s.woensdag je reismaatje is ook weer leuk om samen op pad te gaan .We volgen je weer met je reisverslag en foto,s zijn benieuwd!!!

    Groeten van ons

  • 06 September 2010 - 15:53

    An En Willem:

    We hebben allemaal wel eens een dip, maar dat gaat over hoor, gewoon lekker doorgaan, we blijven het heel leuk vinden die verhalen van je hoor!

    Groeten uit Bergen.

  • 06 September 2010 - 16:06

    Marloes:

    Hey lieverd
    Wat balen dat ze je zo afzetten! Ik kan me voorstellen dat je dan je eigen landje even mist hoor. Dan is het hier idd goed geregeld.
    Ook vervelend van die tuk-tuk, dat ze zo opdringerig zijn.
    Ik heb heel veel bewondering voor je!Hoe dat je het allemaal doet en je eigen ondanks de mindere ervaringen toch goed staande weet te houden.
    Thuis heb je ook die dip momentjes, maar het maakt het gewoon lastig dat je alleen bent. Maar de bekende uitdrukking zegt;"na regen komt zonneschijn, dus ook voor jou!
    Die tempels is weer iets om naar uit te kijken, samen Judith.
    Maar dat relaxen in die kuuroorden klinkt wel fantastich zeg!Heerlijk!:D
    Op die momentjes kun je jezelf weer helemaal opladen!
    Geniet ervan!
    Dikke knuffel!Xxx

  • 06 September 2010 - 16:19

    Jeroen B:

    hey Buuron,
    hier weer eens een berichtje van mij. Ik vroeg me af of je nu onderhand die Noorse god al hebt ontmoet????;);)
    Verder lees ik met veel plezier al je verhalen, en hou je taai he!!

    Gr B

  • 07 September 2010 - 09:09

    Anique Van Nistelrooij:

    He lief! Wat kut dat je zoveel pech hebt gehad! Tis gewoon irritant af en toe. Mijn busreis naar Hanoi was ook echt een groot drama!! Echt verschrikkelijke locals in de bus die je aanraken. Daarna gelukkig een geweldige trip gemaakt in halong Bay. Ben nu in Sapa, maar ben ontzettend ziek geworden de laatste dag van de trip. Heb 3 dagen echt koorts gehad en voel me vandaag weer iets beter. Wel een excuus om voor 12 dollar in een hotel te slapen en net iets duurder te eten (voor mij dan haha). He lief, laat je niet kisten. Ik heb de hele tijd in mn achterhoofd dat ik alleen mezelfd ermee heb. Hoe relaxt is zo'n resort trouwens! Sowieso dat ik dat ook ga doen. Tot spreeks
    xxx Anique

    ps Mijn zus heeft de afgelopen tijd jouw blogs gelezen, omdat ik nooit een reisverslag plaats. Zo wist ze toch waar ik precies was. haha hoe grappig.

  • 07 September 2010 - 09:11

    Anique Van Nistelrooij:

    ow btw, heb jij de site van lisette, heb dat briefje natuurlijk niet meer.

  • 08 September 2010 - 15:51

    Ilana:

    Dag Lindatje,

    Helemaal geen vervelend verslag. Ben nog nooit zo lang op reis geweest maar kan het me wel voorstellen. In ieder geval fijn dat je toch binnen kort weer een maatje hebt om mee te reizen. En van die vervelende dingen die gebeuren leer je ook weer!
    We zijn wel trots op je hoor, en gewoon leuk om te lezen wat jou allemaal bezighoudt aangezien ik weer saai op school zit met een boek of laptop voor mijn neus..

    Geniet ervan meid,
    Liefs

  • 12 September 2010 - 18:56

    Judith:

    He lin,

    leuk weer wat te lezen!.. veel te vertellen weer..
    het alleen zijn bevalt dus minder goed, maar lin als je terug bent zijn dat ook weer momenten waar je waarschijnlijk weer positief aan terug denkt!.. maar ja je bent gewoon een gezelschapsdier!!. lekker opzoeken dus.. en lekker blijven genieten meid!..
    en ach ja die aziaten( achter die glimlach!) herken dit wel van Bali zijn ook behoorlijk vaak opgelicht maar ook hier leer je weer van.. laat ze het vooral niet verstieren!!! keep on smilling... :)

    Enjoy Enjoy Enjoy!!!
    Liefs Judith

  • 30 September 2010 - 17:53

    Sofie:

    Ahh linnie, ik snap je helemaal hoor. Dat lege gevoel, echt rottig :( voel je je echt kut door. Maar ja, is ook vooral als je inderdaad ineens weer alleen bent. gelukkig is dit verhaal alweer oud en is dit gevoel nu vast ook weg!!

    Je houdt het goed vol hoor, zo lang, zo ver, zo alleen zijn is ook niet niks!

  • 30 September 2010 - 17:54

    Sofie Nog Een Keer:

    en die mensen inderdaad die hele tijd naar je staan te gillen!! (moest stiekem wel lachen om de manier waarop je het allemaal beschrijft haha) het is ook wel echt een enorme cultuur shock gewoon!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Linda

Verhalen en foto's van mijn reisavonturen!

Actief sinds 18 Juni 2010
Verslag gelezen: 330
Totaal aantal bezoekers 116895

Voorgaande reizen:

01 Augustus 2014 - 31 Augustus 2014

India & Sri Lanka

26 Juni 2013 - 04 Augustus 2013

Borneo, Sulawesi, Maleisië en Singapore

30 Juni 2012 - 11 Augustus 2012

Backpacken Australië

13 Juli 2010 - 04 November 2010

Reis door Zuid-Oost Azië

Landen bezocht: